| کد مطلب: ۱۰۲۴۳۵۵
لینک کوتاه کپی شد

سايه ترسناك موج ششم كرونا در آبان

آرمان ملی- رها معیری: آیا ایران در شرف موج ششم کرونا قرار دارد؟‌ این سوالی است که همواره و پس از فروکش کردن، موج پنجم با ویروس جهش یافته دلتا، که در یک روز بیش از 700 نفر را (بنا به آمار رسمی) به کام مرگ می‌کشاند، مطرح می‌شود. کارشناسان از مدت‌ها پیش نسبت به رسیدن موج ششم به کشور با ویروس «لامبدا» از آبان‌ماه و با سردتر شدن هوا هشدار می‌دانند. در یکی از اظهار نظرها رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا اعلام کرد: «به‌رغم اینکه واکسن چندان تابع تغییرات جزئی آب و هوایی نیست ولی معمولا با سرد شدن هوا مردم بیشتر به فضاهای بسته پناه می‌برند و در این فضاها احتمال ابتلا به بیماری کرونا بیشتر از فضاهای باز است. حال در این شرایط اگر مدارس هم بازگشایی شوند، تراکم بچه‌ها در مدارس و انتقال عامل بیماری‌زا توسط آنها به خانواده و افراد پرخطر بیشتر می‌شود.» حمیدسوری همچنین نگران بروز واریانت‌های جدید کرونا در کشورهای همسایه است و باور دارد «ممکن است در کشور ما واریانت‌هایی مثل «لامبدا» و «مو» وجود داشته باشد، اما هنوز آنقدر نیست که تصور کنیم واریانت غالب است.» اما به این نظرات کارشناسان خیلی توجه نشد تا اینکه طی روزهای گذشته وزیر بهداشت و درمان، دائم درخصوص موج ششم کرونا هشدار می‌دهد.
افزایش خزنده شهرهای قرمز
در شرایطی که تاکنون ۴۸ میلیون و ۴۷۴ هزار و ۱۸۷ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۲۴ میلیون و ۱۶۹ هزار و ۳۳۵ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند، مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۷۲ میلیون و ۶۴۳ هزار و ۵۲۲ دُز رسید. یک میلیون و ۲۸۵ هزار و ۲۴۵ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد. اما بهرام عین اللهی که با تصدی او به‌عنوان وزیر بهداشت، افزایش واکسیناسیون در ایران به دو میلیون دُز در روز رسید، همچنان نگران آبان امسال است. در شرایطی که تعداد موارد ابتلا و مرگ‌ومیر کرونا در مهرماه نسبت به خردادماه وخیم‌تر است اما نقشه رنگ‌بندی کرونایی کشور نشان می‌دهد تعداد شهرهای آبی در ماه مهر بیشتر از خرداد ماه است، طوری‌که برخی کارشناسان معتقدند این رنگ‌بندی‌ها گمراه کننده هستند. طبق آخرین رنگ‌بندی کرونایی شهرها که روز گذشته در اپلیکیشن ماسک وزارت بهداشت منتشر شده است، نسبت به هفته گذشته، دو شهر به شهرهای قرمز کشور اضافه شده و به این ترتیب ۹ شهرستان کشور در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین براساس این نقشه ۱۰۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۰۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. به این ترتیب درحال حاضر شهرستان‌های اشنویه، بوکان، پیرانشهر، سردشت در آذربایجان غربی، استهبان در فارس، سنندج در کردستان، پاوه، جوانرود و سرپل ذهاب در کرمانشاه در وضعیت قرمز هستند. همچنین سه شهرستان زرد خراسان جنوبی در نقشه جدید نارنجی شده‌اند. شاید صحبت‌های چندی پیش وزیر بهداشت، به دلیل افزایش نامحسوس شهرهای قرمز است. او گفته بود: «برای موج ششم کرونا هم تمهیدات لازم را انجام داده‌ایم و هم بیمارستان‌هایمان در حال آماده‌باش هستند. منتظر پیک ششم هستیم و نگرانی‌هایی داریم اما الان فرصت طلایی برای واکسیناسیون است.»
آماده باش بیمارستان‌ها
با این حال روز گذشته نیز بار دیگر عین اللهی هشدار موج ششم را داد و از بیمارستان‌ها درخواست آماده باش کرد. او همچنین گفته است: «هنوز بابت کرونا و پیک ششم آسوده خاطر نیستیم و باید درحالت آماده‌باش بمانیم و امیدوارم با انجام واکسیناسیون سراسری در ماه‌های آینده، در وضعیت بهتری قرار بگیریم.» این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که از شنبه تا یکشنبه 11 هزار و ۳۹۶ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و ۱۹۹ تن نیز جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند. با احتساب این آمار مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۷۸۴ هزار و ۸۱۵ نفر رسید. همچنین مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۴ هزار و ۷۵ نفر رسید. در این شرایط اما مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست و رئیس کمیته راهبری مطالعات واکسیناسیون وزارت بهداشت، ضمن اذعان به توقف روند کاهشی ابتلا به کرونا در ایران، یادآوری کرده که نسبت افرادی که به طور کامل واکسینه شده‌اند، در حدی نیست که بتوان از ایجاد ایمنی و مصونیت قابل ملاحظه حرف زد. یونسینان همچنین به ایسنا می‌گوید: تا تاریخ ۲۱ مهرماه جاری، حدود ۷۵ درصد جامعه واجد شرایط واکسیناسیون، یعنی افراد بالای ۱۲ سال، دز اول‌شان را دریافت کردند و حدود یک‌سوم جمعیت یعنی ۳۵ درصد هر دو دز را دریافت کرده‌اند. با این حال آن نسبتی که دو دز واکسن را دریافت کردند و دو هفته هم از آن گذشته که در این صورت انتظار داریم مصونیت در آنها ایجاد شده باشد، فقط حدود ۲۵ درصد یا یک‌چهارم جمعیت واجد شرایط و بالای ۱۲ سال است که انتظار داریم اکثریت این ۲۵ درصد نسبت به ابتلای شدید یا مرگ ناشی از کووید مقاوم شده باشند.» این مسئول وزارت بهداشت، بازگشایی‌ها و رفع محدودیت‌های اجتماعی را به سه شرط منوط کرده؛ اول پوشش بالای دو دوز واکسن، دوم سپری شدن دو هفته از واکسیناسیون کامل و سوم تدریجی بودن بازگشایی‌ها تا بتوان سیر تحولات را گام به گام و مشخصا پیگیری و رهگیری کرد: «در غیر این صورت اگر موجی افزایشی ایجاد شود دقیقا نمی‌توان متوجه شد کدام یک از بازگشایی‌ها عامل امر بوده است.» اما یونسیان تنها کسی نبود که از بروز موج ششم ابراز نگرانی کرده و مسئولان بهداشتی هفت استان کشور درباره شیوع موج ششم کرونا هشدار دادند. علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران، تاکید کرد که روند نزولی کرونا همچنان «ناپایدار و شکننده» است. همزمان با هشدار یکی از مسئولان استان مازندران نسبت به افزایش آمار، مجید شیرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری از افزایش نگران کننده تعداد بیماران بستری خبر داد و خبرگزاری صداوسیما نیز نوشت که شیب ابتلا به کرونا در استان یزد در هفته گذشته صعودی بوده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار