| کد مطلب: ۱۰۲۴۲۳۵
لینک کوتاه کپی شد

از تجربه‌های بزرگان هیچ بهره‌ای نمی‌بریم

عادل بزدوده ابراز تاسف می‌کند که به‌دلیل عملکرد نادرست نهادهای فرهنگی، افرادی مانند فاطمه معتمدآریا، حمید جبلی یا ایرج طهماسب از دل کانون پرورش فکری بیرون نمی‌آیند. این هنرمند با سابقه که سال‌هاست در زمینه کار هنری برای کودکان فعال است، با انتقاد از عملکرد ضعیف نهادهای فرهنگی مرتبط با کودکان و نوجوانان تاکید کرد که برای پرورش شهروندان مفید باید هزینه کنیم. او ابراز تاسف کرد که بسیاری از هنرمندان فعال و نامدار گروه سنی کودک‌ونوجوان به اجبار از این حوزه دور مانده‌اند. بزدوده گفت: اصل و نسب ما کار کودک است ولی وقتی به اجبار از اصل خود دور می‌شویم، برای گذارن زندگی ناچاریم به کارهایی بپردازیم که هیچ ربطی به کار اصلی‌مان ندارد. دوری ما از کار برای کودکان‌ونوجوانان، مرگ تدریجی است. این کارگردان تئاتر درباره جایگاه تئاتر کودک به‌عنوان ابزاری برای زندگی بهتر، توضیح داد: بیش از ۵۰ سال است که در کانون پرورش فکری کودکان‌ونوجوانان این موضوع را فریاد می‌زنیم که تئاتر فقط یک وسیله سرگرمی سالم نیست بلکه راهی است برای پرورش فرزندان‌مان. او با انتقاد از پایین‌بودن سطح کیفی فعالیت‌های فرهنگی مربوط به کودکان اضافه کرد: متاسفانه هیچیک از گروه‌هایی که برای کودکــان کــار فرهنگــی انجام می‌دهند، به این موضوعات مهم مربوط به این حوزه آگاهی ندارند. دلیلش هم خیلــی ساده است. بسیاری از آنان آموزش آکادمیک مرتبطی ندیده‌اند یا اگر هم دانش‌آموخته دانشگاه هستند، بازهم در این زمینه کم تجربه‌اند زیرا با کمال تاسف باید بگویم در دانشگاه‌های هنری ما دپارتمانی برای تئاتر کودک‌ونوجوان نیست. تنها دو واحد درسی در این زمینه تعریف شده است. با این وصف، دانشجویی که فقط دو واحد درسی در زمینه تئاتر کودک گذرانده، با چه زمینه مطالعاتی می‌خواهد وارد این حوزه شود. بسیاری از دانش‌آموختگان تئاتری ما کمتر در حوزه تئاتر کودک مطالعه کرده‌اند.
تئاتر کودک نیازمند قصه
بزدوده خاطرنشان می‌کند: بیش از ۵۰ سال پیش این مسائل را هشدار داده بودیم. وقتی می‌گوییم تئاترکودک نیازمند قصه است، این حرف درستی است ولی محتوای آن قصه را هم نباید فراموش کنیم. اینکه یک قصه با چه تفکر و زمینه فرهنگی از دل یک تئاتر به کودکان منتقل می‌شود، اینها همه مسائلی است که همچنان با آن دست به گریبان هستیم. این هنرمند باسابقه در زمینه تئاتر کودک و تئاترعروسکی با تاکید بر لزوم ارتباط بینارشته‌ای برای ارتقای سطح کیفی تئاتر کودک و نوجوان یادآوشد: یک فعال تئاترکودک باید مدام از مشورت‌های جامعه‌شناسان، روان‌شناسان کودک بهره‌مند باشد. نمی‌توانیم بدون مشورت با این متخصصان، محصولات فرهنگی مناسبی برای کودکان و نوجوانان بسازیم. او با ابراز تاسف از اینکه برخی مربیان تئاترکودک در آموزشگاه‌های آزاد، پیشینه قابل قبولی در این زمینه ندارند، ادامه داد: برخی از افراد به صرف داشتن علاقه و عشق به کودکان تصور می‌کنند می‌توانند مربیان قابلی باشند. در حالیکه عشق به کودکان یک مقوله است و آموزش درست به آنان مقوله‌ای دیگر که نیازمند مطالعه، تجربه و دانش کافی است. متاسفانه بسیاری از این مربیان راه و رسم آموزش تئاتر به کودکان را نمی‌دانند. بزدوده که جزو هنرمندان برخاسته از کانون پرورش فکری کودکان‌ونوجوانان است، با اراوه توضیحاتی درباره شیوه کاری کانون در سال‌های گذشته گفت: ما در دل کتابخانه‌های کانون به آموزش نوجوانان مشغول شدیم و از دل همین کتابخانه‌ها هنرمندانی مانند فاطمه معتمدآریا، حمید جبلی، ایرج طهماسب و... برخاستند. اما امروز چه کسانی را در قد و قواره این هنرمندان پرورش داده‌ایم؟ چون متاسفانه نگاه‌ها عوض شده است.
ما مقصر این وضعیت هستیم
بزدوده با ابراز تاسف از جای خالی هنرمندانی مانند رضا بابک، بهرام شادهمحمدلو، مرضیه برومند و... در ساخت برنامه‌های کودک تلویزیون ادامه داد: این بزرگان بیرون گود نشسته‌اند و از تجربه‌های ارزشمندشان هیچ بهره‌ای نمی‌بریم. کی قرار است از خواب غفلت بیدار شویم و پرورش و مراقبت از کودکان و نوجوانان‌مان را به اهلش بسپاریم؟! همه این هنرمندان آمادگی دارند برای کودکان سراسر ایران کار کنند، نه فقط کودکان تهران. عادل بزدوده در پایان با تاکید بر لزوم ارتقای بودجه کانون پرورش فکری گفت: بچه‌ای که با کار فرهنگی درستی پرورش پیدا کرده باشد، فردا برای جامعه خود فرد مفیدی می‌شود. برای داشتن شهروندان مفید باید خرج کنیم. با کار فرهنگی است که کودکان متفکر می‌شوند و چنینی کودکانی به ایران خدمت خواهند کرد ولی سیاست‌های نادرست سال‌های گذشته سبب شده نسل جدید دلش برای کشورش نتپد. اگر غفلت کنیم، این نسل ایران را تنها می‌گذارند و دل‌شان برای آن نمی‌سوزد و ما مقصر ایجاد این وضعیت هستیم، ما که نتوانستیم آنان را به‌درستی پرورش بدهیم و عشق به کشور را در آنان زنده کنیم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار