| کد مطلب: ۱۰۲۴۲۲۹
لینک کوتاه کپی شد

روابط ایران و عربستان در حال احیا

آرمان ملی: «مذاکرات سازنده و مثبتی داشته‌ایم.» این سخن را مقامات دو کشور ایران و عربستان پس از 4 دور مذاکره در بغداد اعلام کرده‌اند و حال همه منتظرند ببینند که چه زمانی مذاکرات میان تهران و ریاض به نتیجه خواهد رسید تا در ادامه شاهد از سرگیری روابط دیپلماتیک دو کشور و بازگشایی سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها در تهران و ریاض باشیم. این در حالی است که پیش از این نیز مقامات کشورمان از احیای روابط با عربستان استقبال کرده و نسبت به این مذاکرات و راوبط روی خوشی نشان داده بودند. با این حال برخی مطرح می‌کنند که عربستان به جهت تاثیری که از ایالات متحده آمریکا می‌پذیرد نمی‌تواند روابطی مستقل از سیاست آمریکایی‌ها با ایران در پیــش گیـــرد. اما برخی تحلیلگران بر این عقیده‌اند که با وجود رویکردهای اخیر دولت بایــدن نسبت به ریاض، خروج سامانه‌های موشکی و نظامی پاتریوت از عربستان و طرح موضوعاتی مانند خاشقچی چندان نگاه مثبتی نسبت به ریاض ندارد و ترجیح می‌دهد آن سرمایه‌گذاری که دولت ترامپ بر روی این کشور انجام داد را ندهد. لذا از همین رو است که عربستان نیز می‌خواهد با اتخاذ سیاستی مستقل در منطقه، روابط خود را با ایران احیا کند و از انزوای فعلی خارج شود. هر چند که بحران یمن که عده‌ای آن را باتلاق یمن می‌خوانند نیز مزید بر علت شده تا عربستان بخواهد هرچه سریعتر از این شرایط خارج شود و به روابط خود پیش از سال 94 با ایران بازگردد. اینکه چرا بعد از ۵ سال قطع روابط و ردوبدل شدن پیام‌های توهین‌آمیز میان مقام‌های دو کشور، بالاخره تهران و ریاض بر سر مذاکره و از سرگیری روابط به توافق رسیده‌اند یک مساله مهم است. هرچند روابط تهران و ریاض در دولت حسن روحانی قطع شد اما مسببان آن قطعا از جریان مخالف بودند. این در حالی است که برخی مطرح می‌کنند حالا ورق برگشته و دولت ابراهیم رئیسی در آستانه اعلام از سرگیری روابط دیپلماتیک با عربستان است.
مذاکرات صمیمانه
وزیـــر امـــور خارجـــه عربستان‌سعودی در مصاحبه با فایننشال تایمز اظهار داشته که ریاض درخصوص مذاکرات با تهران جدیت دارد که به تحلیل این نشریه نشان‌دهنده تمایل عربستان‌سعودی برای ترمیم روابط با جمهوری اسلامی ایران است. فیصل‌بن فرحان آل‌سعود اذعان کرده ریاض درحال بررسی دادن مجوز به ایران برای باز کردن کنسولگری خود در شهر بندری جده است، اما افزوده که مذاکرات پیشرفت کافی برای احیای کامل روابط دیپلماتیک نداشته، چیزی که به ادعای این مقام، خواست ایران است. وی گفته مذاکرات با ایران صمیمانه بوده و در عین حال آن را اکتشافی توصیف کرده است. وزیر خارجه سعودی با بیان اینکه ریاض درخصوص مذاکرات جدی است، مدعی شده است: برای ما این تغییر چندان بزرگی نیست. ما همیشه گفته‌ایم که می‌خواهیم راهی برای ایجاد ثبات در منطقه پیدا کنیم. وی اظهار کرده؛ تلاقی رویداد‌هایی باعث شد احساس کنیم زمان مناسب برای گفت‌وگو با ایران است. ما همیشه مایل بودیم در صورت جدی بودن آنها گفت‌وگو کنیم. عوامل مختلفی دخیل بودند.
بازگشایی کنسولگری‌ها؟
تحولات پــیرامون عربستــــان در شرایطی رقم مــی‌خورد که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجــه آمریکا پنـــج‌شنبه در واشـــنگتن میزبان فیصل‌بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان‌سعودی بود. وزیران خارجه دو کشور در این دیدار درخصوص طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله ایران و جنگ یمن بحث و تبادل نظر کردند. پیش‌تر پایگاه خبری بلومبرگ به نقل از منابع آگاه از مذاکرات میان ایران و عربستان‌سعودی مدعی شد، ایران از عربستان‌سعودی خواسته به عنوان تمهیدی برای پایان دادن به جنگ یمن، کنسولگری ایران در جده و کنسولگری عربستان‌سعودی در مشهد گشوده شود. بلومبرگ به نقل از دو منبع آگاه خود آورده است: ایران پیشنهاد بازگشایی کنسولگری‌ها در مشهد و جده را به نشانه حسن‌نیت داده و یکی از این دو منبع هم گفت که مــذاکرات به طور کلی پیشرفت کرده است، اما پای جزئیات که به میان می‌آید، مذاکرات پیچیده و دشوار می‌شود. تازه‌ترین دور از مذاکرات میان عربستان‌سعودی و ایران در ۲۱ سپتامبر گذشته برگزار شد و انتظار می‌رود که دور جدید آن هم به‌زودی برگزار شود. وزارت امور خارجه ایران و مرکز ارتباطات بین‌الملل عربستان‌سعودی تاکنون پاسخ فوری به درخواست این رسانه برای اظهارنظر در این‌باره نداده‌اند. چندی پیش نیز خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع مطلع گزارش داد که تهران و ریاض به حصول توافق جهت کاهش تنش‌ها نزدیک شده‌اند. همچنین، خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با تأیید برگزاری چهار دور مذاکره با عربستان، گفته بود:‌ توافق هیأت ایرانی و عربستانی این بود که مذاکرات پشت درهای بسته انجام شود. تلاش داریم که روابط ایران و عربستان به تحقق آرامش، صلح و ثبات در منطقه خلیج فارس کمک کند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار