| کد مطلب: ۱۰۲۴۲۲۵
لینک کوتاه کپی شد

خبـــر

ایران برای مذاکرات جدی آماده است
معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران در دیدار با انریکه مورا گفت: ایران همواره ثابت کرده که یک بازیگر مسئول در عرصه بین‌المللی است، در حالی که رفتار طرف مقابل نشان می‌دهد که با مسئولیت پذیری فاصله معناداری دارد. انریکه مورا معاون سرویس‌ اقدام اتحادیه اروپا که برای رایزنی درباره روابط دوجانبه، موضوعات منطقه‌ای از جمله تحولات در افغانستان و یمن و نیز مذاکرات برای لغو تحریم‌‌ها به تهران سفر کرده است با معاون سیاسی وزارت امور خارجه دیدار و گفت وگو کرد. علی باقری کنی در این ملاقات، با تاکید بر اینکه ایران همواره ثابت کره که یک بازیگر مسئول در عرصه بین‌المللی است، در حالی که رفتار طرف مقابل نشان می‌دهد که با مسئولیت پذیری فاصله معناداری دارد، تصریح کرد: هر طرف که مسئولیت پذیری بیشتری از خود نشان دهد، به میز مذاکره نزدیک‌تر است. وی با اشاره به اینکه برای ایران دستیابی به نتایج ملموس موضوعیت دارد، تصریح کرد: ایران برای مذاکرات جدی که نتیجه آن توافق عملی و نه توافق کاغذی باشد، همواره آماده است.
شفافیت اموال مسئولان
مقدم بر شفافیت آراء
نماینده چابهار در رابطه با مطرح شدن مساله محرمانه بودن اموال مسئولان با توجه به قانونی که در مجلس دهم تصویب شد و بعد به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت، گفت: من در جریان جزئیات این امر نیستم اما مشاهده می‌کنید در تمام دنیا بحث شفافیت اموال مسئولان را داریم. حتی به‌نظر من اکنون که موضوع شفافیت آراء نمایندگان دارد بحث می‌شود و قرار است که دوباره به صحن بیاید؛ به‌نظر من به طریق اولی این بحث شفافیت اموال شاید حتی مقدم بر شفافیت آرا باشد. معین‌الدین سعیدی تصریح کرد: نه تنها آرا بلکه اموال هم باید شفاف باشد. این موضوعی است که در تمام دنیا وجود دارد؛ حتی قانونی تحت عنوان «از کجا آورده‌ای؟» قبلا مطرح بود تا مشخص شود که مسئولان قبل از رسیدن به مسئولیت چه شرایط مالی داشتند و اکنون در چه شرایطی هستند. این در تمام دنیا وجود دارد و یک اصل انکارناپذیر است و من خودم پیشتاز این موضوع خواهم بود.
اتهام‌زنی مجدد فرانسه به ایران
وزارت امور خارجه فرانسه ضمن مطرح کردن اتهاماتی علیه ایران در زمینه تعهدات هسته‌ای، خواهان آمادگی ایران برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین شد. یک سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه درباره از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین گفت: ایران باید با عملکردش آمادگی برای از سرگیری مذاکرات وین با قدرت‌های جهانی را نشان دهد. شبکه اسکای نیوز نیز به نقل از وزارت خارجه فرانسه در صفحه توئیترش نوشت: ایران باید تمامی تخطی‌هایش از تواق هسته‌ای را متوقف کند. آنچه وزارت امور خارجه فرانسه از آن به عنوان تخطی ایران از توافق هسته‌ای یاد کرده است، در واقع فاصله گرفتن تدریجی‌کشورمان در چند گام تعیین شده از تعهدات داوطلبانه‌اش در توافق است که در نتیجه متحمل شدن تحریم‌های دولت آمریکا پس از خروج یک‌جانبه از برجام و بدعهدی دولت‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان نسبت به عادی‌سازی روابط اقتصادی با ایران در راستای کاهش تاثیر تحریم‌ها، انجام شد.
ادعای جدید «الهام علی‌اف» علیه ایران
رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در ادامه ادعا‌های ضد ایرانی روز‌های اخیر خود، اینبار ایران را به کمک به ارمنستان برای قاچاق مواد مخدر به اروپا متهم کرد! «الهام علی‌اف» در گزافه‌گویی ضد ایرانی جدید خود، گفت ارمنستان با کمک ایران مواد مخدر به اروپا قاچاق می‌کرده است. خبرگزاری «ترند» جمهوری آذربایجان روز جمعه گزارش داد علی‌اف در سخنرانی خود در جلسه شورای سران کشور‌های مستقل مشترک المنافع که در قالب یک ویدئو کنفرانس برگزار شد، ادعا کرد ارمنستان در تبانی با ایران از مناطق اشغالی سابق جمهوری آذربایجان (در اشاره به مناطق تحت اشغال جمهوری ارمنستان که در پی آتش‌بس قره‌باغ آزاد شد) برای انجام قاچاق مواد مخدر به اروپا به مدت حدود ۳۰ سال استفاده می‌کرد. نخست‌وزیر ارمنستان اتهامات تازه رئیس جمهور آذربایجان علیه ایران و ارمنستان را تکذیب کرد.
جدیت عربستان برای مذاکره با ایران
«فیصل بن فرحان آل سعود» وزیر امور خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» گفت که ریاض در خصوص مذاکرات با تهران جدیت دارد که به تحلیل این نشریه نشان‌دهنده تمایل عربستان سعودی برای ترمیم روابط با جمهوری اسلامی ایران است. فایننشال تایمز به نقل از یک مقام سعودی افزود که ریاض در حال بررسی دادن مجوز به ایران برای باز کردن کنسولگری خود در شهر بندری جده است اما افزود که مذاکرات پیشرفت کافی برای احیای کامل روابط دیپلماتیک نداشته، چیزی که به ادعای این مقام، خواست ایران است. طبق این گزارش، پادشاهی عربستان چهار دور گفت‌وگو را از ماه آوریل با ایران داشته، از جمله اولین دیدار با دولت جدید ایران که در ماه گذشته برگزار شد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار