| کد مطلب: ۱۰۲۴۲۰۹
لینک کوتاه کپی شد

درخشش «گرگ پارسی» در «مستر المپیا»

آرمان‌ملی: «هادی چوپان»، بدنساز مطرح کشورمان که لقب «گرگ‌پارسی» را یدک می‌کشد برای دومین‌بار در رقابت‌های «مسترالمپیا» روی سکو رفت. قهرمانی که بدون هیچ حمایتی، تاریخ‌سازی کرد و البته وسوسه سایر کشورها نیز روی وی تاثیری نداشت!
جایزه مردمی‌
هادی چوپان متولد چهارم مهرماه سال ۱۳۶۶ در سپیدان شیراز است. وی که سال‌هاست در ورزش بدنسازی فعالیت دارد قدم‌های بزرگی در این مسیر برداشته و بارها نام «ایران» را در بزرگترین رقابت‌های این رشته ورزشی مطرح کرده است. سی‌ام دیماه سال 1396 سایت جنریشن‌.آیرون در گزارشی نوشت: نتایج دومین نظرسنجی برترین ورزشکاران پرورش‌اندام در سال ۲۰۱۷ و نیز نفرات برتر در بخش‌های مختلف اعلام شد که در پایان رای‌گیری از مردم و علاقه‌مندان،‌ هادی چوپان به‌عنوان برترین ورزشکار مرد سال ۲۰۱۷ در رشته پرورش‌اندام انتخاب شد. در این نظرسنجی‌ هادی چوپان از ایران با کسب ۳۲.۶ درصد آرا بالاتر از بدنسازان نام آشنایی همچون: فیلم‌.هیس، بیگ‌.رمی ‌و جرمی.‌بوندیا قرار گرفت. چوپان علاوه بر این جایزه بهترین بازو را نیز از آن خود کرد. همچنین در بخش بهترین مربی هنی‌.رامبد از ایران با ۳۳.۹ درصد آرا به‌عنوان برترین مربی پرورش‌اندام سال ۲۰۱۷ انتخاب شد.
سومی‌
حدود دو سال بعد یعنی شهریورماه سال 1398 مسابقات مسترالمپیای 2019 با شگفتی‌سازی بزرگ ‌هادی چوپان و کسب عنوان سومی ‌به‌همراه دریافت جایزه «قهرمان مردم» به پایان رسید.‌»هادی» که برای اولین‌بار حضور در معتبرترین رویداد بدنسازی حرفه‌ای جهان را تجربه می‌کرد، در بخش پرورش‌اندام و در رقابت با بهترین بدنسازان حال حاضر جهان روی سکوی سومی ‌قرار گرفت و تبدیل به اولین بدنساز ایرانی شد که در این مسابقات به چنین افتخاری دست پیدا می‌کند. این شگفتی در حالی رقم خورد که تا دو هفته پیش از آن، مشخص نبود که آیا‌ هادی چوپان می‌تواند ویزای آمریکا را دریافت کند یا نه. ‌هادی که به «گرگ‌ایرانی» مشهورشده، سال 1397 هم جواز حضور در مسابقات مسترالمپیا را به‌دست آورده بود؛ اما به‌دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌های دریافت ویزا، نتوانسته بود به آمریکا سفر کند.
عدم حمایت
هادی چوپان پس از مسابقات از عدم حمایت‌ها گفت: «مسابقات مسترالمپیا قدمتی بیش از ۱۳۰ سال دارد و رویدادی بسیار بزرگ و بااهمیت در جهان محسوب می‌شود. بعداز ۴ سال انتظار و سختی‌کشیدن موفق به دریافت ویزای آمریکا شدم، آن‌هم در شرایطی که هیچکدام از مسئولان از من هیچ حمایتی نکردند و حتی یک‌بار هم پیگیر کار من نشدند. من هیچ حمایتی نداشتم. بابت هزینه‌های سفر به آمریکا و گرفتن ویزا و غیره مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان بدهکار شده‌ام که بر روی دوشم مانده و حالا تا گردن در بدهی هستم.» ناصر پورعلی‌فرد؛ رئیس وقت فدراسیون بدنسازی مهرماه سال 1398 در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: ‌هادی چوپان پیش از آنکه وارد فاز حرفه‌ای شود، ورزشکار آماتور ما بوده و سال‌ها با هزینه فدراسیون در قالب تیم‌ملی به رویدادهای بین‌المللی و مسابقات جهانی اعزام شد. او باید قدر نعمت را بداند چرا که اورال‌شدن او با حمایت‌های فدراسیون بدنسازی و هزینه‌های فدراسیون بوده است. فکر می‌کنم در کشور ۱۰ تا ۱۲ ورزشکار داریم که وارد فاز حرفه‌ای شده‌اند و می‌توانند با هزینه‌های خودشان در مسابقات مختلف حرفه‌ای‌ها در سراسر جهان شرکت کنند، اما فدراسیون اجازه قانونی برای حمایت از ورزشکاران حرفه‌ای را ندارد. حتی بودجه‌ای هم که به فدراسیون می‌دهند در یکی از بندهای آن به صراحت آمده حق ندارید حتی یک ریال نیز در ورزش حرفه‌ای هزینه کنید، این دستور دولت و وزارت ورزش است و ما نمی‌توانیم از آن تخطی کنیم. اگر دوستان مبالغی را که می‌گویند از جیب داده‌اند نیز درست باشد ما اصلا نمی‌توانیم چنین مبالغی هزینه کنیم.
چهارمی
نام مسترالمپیا برای ایرانیان با نام‌های بزرگانی مانند فیل‌.هیث، دوریان‌.یتس، رانی‌.کلمن و... همراه بود و تصور اینکه روزی یک ایرانی بتواند در لاس‌وگاس در برابر دیدگان تماشاگران بتواند بسیاری از بزرگان را کنار بزند و مدال برنز را از آن خود کند سخت بود؛ اما جوان شیرازی با اراده و تمرکز بر برنامه‌های مستمر توانست این رویا را محقق کند و مدال برنز مسابقات ۲۰۱۹ را از آن خود کرد، مدالی که از «هادی چوپان» یک قهرمان ملی ساخت، اما افتخارآفرینی وی در بین حواشی و اخبار متعدد بسیاری از رشته‌های ورزشی گم شد. «ایرنا» اسفندماه گذشته در ادامه نوشت: ورزشکار ایرانی که سال گذشته در قلب آمریکا با عنوان گرگ ایرانی توانسته بود در جایگاه سوم قرار گیرد و امسال نیز در این پیکارها چهارم شد، بعداز بازگشت به ایران از مشکلات پیش‌روی این عنوان سخن به میان آورد. وی اعلام کرد: برای گرفتن روادید ۶ چشم ضعیف شد سه چهره پیر شد و هزاران مو سفید شد. چهار سال روز و شب از بین رفت و میلیون‌ها تومان هزینه شد تا روادید صادر شود. من و مهدی (مربیان او) پیر شدیم تا روادید گرفتیم. در کنار مشکلات اخذ روادید شرایط اقتصادی‌ام خوب نیست و تامین هزینه‌های زندگی سخت و طاقت‌فرساتر از تمرینات بدنسازی است اما با این وجود اهتزاز پرچم ایران در مسترالمپیا به من حس بزرگی داد؛ حسی که می‌خواهم آن را از خود جدا نکنم. او حتی در سال ۲۰۲۰ که عنوان چهارم مسترالمپیا را کسب کرد از پیشنهادهای خارجی سخن به میان آورد اما در پاسخ به وسوسه برخی از کشورهای خارجی اعلام کرد که ایران را با هیچ کشوری عوض نخواهد کرد.
تکرار افتخار
هادی چوپان نفر سوم رقابت‌های مسترالمپیا و عنوان قهرمان مردمی ‌را از آن خود کرد. هفته گذشته بود که‌ هادی چوپان عنوان سومی ‌رقابت‌های مسترالمپیا در آمریکا را در میان ۱۶ شرکت‌کننده به‌دست آورد. چوپان همچنین باردیگر عنوان قهرمان مردمی ‌رقابت‌های مسترالمپیا را از آن خود کرد و کمربند این عنوان را به‌دست آورد. چوپان برای سومین مرتبه موفق شد از بین ۱۶ ورزشکار راهی ۵ نفر نهایی فینال شود و در نهایت عنوان سومی‌ را از آن خود کند. وی پیش از این نیز عنوان سومی‌ و قهرمان مردمی‌ را در کارنامه خود داشت. بیگ‌.رامی ‌عنوان قهرمانی را از آن خود کرد و براندون‌.کری از آمریکا نیز عنوان نایب‌قهرمانی را بالاتر از چوپان به‌دست آورد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار