| کد مطلب: ۱۰۲۴۱۴۵
لینک کوتاه کپی شد

عروسک‌گردانی خستگی ندارد

عروسک‌‌گردان مجموعه «شبکه کوچک» از سختی‌های کارعروسک‌گردانی و نبود استانداردهای لازم در برخی دکورها سخن گفت. مجموعه «شبکه کوچک» ترکیبی از کار رئال و عروسک است که از شبکه نسیم روی آنتن می‌رود. عیسی یوسف‌پور به توضیحاتی درباره این مجموعه پرداخت. این مجموعه کاراکترهای مختلفی از عروسک‌ها دارد و چند بازیگر نیز این عروسک‌ها را همراهی می‌کنند. این مجموعه رئال عروسکی شنبه تا سه‌شنبه ساعت ٢٠ از شبکه نسیم پخش می‌شود. در ادامه گفت‌وگوی «مهر» با عیسی یوسف‌پور بازیگر تلویزیون و تئاتر را درباره عروسک‌گردانی و کار با عروسک‌ها می‌خوانید.
چنــد سال اســت کــه در حـرفه عروسک‌گردانی هستید؟
شروع کار من با عروسک‌گردانی در تئاتر بود که از سال ۱۳۶۵ اتفاق افتاد همچنین در تلویزیونی از سال ۱۳۷۱عروسک‌گردانی کرده‌ام که با برنامه «صندوق پست»، «ژولی پولی» و «جغجغه و داداشش» به‌عنـــوان عروسک‌گردان همکاری داشتم.
عروسک‌گردانی انرژی زیادی می‌برد تا به‌حال از این کار خسته شده‌اید؟
نه تا حالا خستــه نشدم. وقتی عروسک به‌دست دارم بعضی مواقع یادم می‌رود که دستم هنوز بالاست و حتی گاهی دوستانم می‌گویند که دستــت را پایین بیـــاور کات داده‌انــد. همــکاری‌هایی هــم بـــا برنامه «کلاه‌قرمزی» و بــرخی عروسک‌ها داشتم و الان ۳۵ سال است که مشغول این فعالیتم.
به‌نظر شما سطــح کیفی کارها چه تغییری کرده؟
مثل همه چیز سطــح کیفـــی هر کاری تغییراتی داشته و خوشبختانه در این حرفه هم پیشرفت زیادی داشته‌ایم. مثلا وقتی انقلاب یا جنگ شد، عروسک و نمایش اولویت نبود. متریال عروسک و تجهیزات نبود اسفنجی که با آن عروسک ساخته می‌شد کیفیت درجه چندم بود. امکانات امروز تغییر کرده است و پیشرفته‌تر شده‌ایم. واقعا الان متریال‌ها و تجهیزاتی برای ساخت عروسک وجود دارد که آنقدر خوب هستند که تعجب می‌کنید. همچنین نور و تصویر و مقدار بودجه و اطلاعات آدم‌ها ارتقا پیدا کرده، چاپ کتاب بیشتری اتفاق افتاد و ترجمه شد بخش کارگردانی و بخش فیلمبرداری و همچنین دکور در همه اینها پیشرفت زیادی داشتیم. اطلاعات و سیستم دانشگاهی برایعروسک‌گردانی و عروسک‌سازی تغییرات چشمگیری داشته است. وقتی تجهیزات خوب و اطلاعات کافی و آکادمیک نباشه مطمئنا من هم به‌عنوان یک عروسک‌گردان نمی‌توانم کار خوبی ارائه بدهم.
در سریــال «شبکــه کوچـــک» شما چند مدل عروسک با تکنیک‌های متفاوت را می‌گردانید؟
در «شبکه کوچک» تنوع تکنیک عروسک و فرم عروسک داریم. قبل از آن بگویم که ما حدود ۶ نوع عروسک داریم: باتومی، باتومی فک‌زن، دستکشی یا انگشتی، عروسک نخی، عروسک بنراکو، عروسک سایه‌ای و چند مدل دیگه. در «شبکه کوچک» یک سبک عروسک‌گردانی باتومی فک‌زن داریم و یک نوع عروسک باتومی که به دستان عروسک میله می‌زنیم که تکان بخورد و فک‌زن هم که دست می‌رود در فکش که لب و دهنش را تکان می‌دهد. عروسکی که من می‌گردانم کفتار است و مدل آن عروسک فک‌زن باتومی است. عروسک بن‌راکو را هم می‌گردانم که برای آن باید پشتش سایه باشد ما باید سیاه بپوشیم، روبنده سیاه داشته باشیم و اصطلاحا در آن سیاهی غیب شویم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار