| کد مطلب: ۱۰۲۴۱۴۲
لینک کوتاه کپی شد

حکومت متزلزل طلای‌سرخ ایران بر بازار جهانی

آرمان‌ملی: تولید و بازار طلای‌سرخ حال روز خوبی ندارد و فارغ از کاهش تولیدی که در نتیجه خشکسالی‌های اخیر ایجاد شده قاچاق پیاز و محصول زعفران تولیدی ایران به افغانستان باعث شده تا مزیت صادراتی این محصول نیز در بازارجهانی با کاهش مواجه شود. درواقع از چند سال قبل متولیان این حوزه نسبت به قاچاق پیاززعفران به افغانستان هشدار داده بودند و تاکید شده بود که تداوم این وضعیت می‌تواند بازار انحصاری ایران را دستخوش تغییر قرار دهد. از سوی دیگر هند بیشترین متقاضی زعفران ایران بوده اما سیاست‌های تعرفه‌ای این کشور که عوارض صادرات زعفران از افغانستان را حذف کرده باعث شده تا تجار ایرانی نیز برای کاهش هزینه صادرات و البته کسب سود بیشتر نسبت به انتقال زعفران خود به افغانستان اقدام کرده تا در نهایت با صادرات طلای‌سرخ ایران به‌نام افغانستان از مشوق‌های تعرفه‌ای برخوردار شوند. موضوعی که اگرچه متولیان این حوزه معتقدند بی‌ثباتی در افغانستان و البته عدم امکان رقابت محصولات گلخانه‌ای چین با زعفران با کیفیت ایران چندان نگرانی برای بازار انحصاری ایران ایجاد نمی‌کند، اما تجربه نشان داده بی‌توجهی مسئولان نسبت به این موضوعات باعث شده تا ایران بازارهای انحصاری خود را به‌تدریج از دست دهد که این روند را در خصوص پسته شاهد بودیم.
پدیده شوم قاچاق پیاززعفران
در این رابطه علی حسینی عضو هیات‌رویسه شورای ملی زعفران می‌گوید: خشکسالی در حجم محصول مورد انتظار تاثیر خود را گذاشته است و امسال نسبت به سال گذشته تولید کمتری صورت گرفته است. حسینی در خصوص قاچاق پیاز زعفران افزود: این یک پدیده شوم برای زعفران ایران بوده و سال‌هاست که پیاززعفران به کشور افغانستان قاچاق می‌شود و این در حالی است که متاسفانه برای متوقف‌کردن این روند اقدامی صورت نگرفته است. اگر با جدیت مانع قاچاق پیاززعفران نشویم درسال‌های آینده شاهد رقابت‌های فشرده در تولید زعفران خواهیم بود و این مساله به ضرر کشاورزان داخلی تمام می‌شود. وی درباره خروج زعفران به‌صورت چمدانی، بیان کرد: خروج پیاززعفران به‌صورت چمدانی توجیه ندارد اگر کشوری بخواهد در یک هکتار زمین زعفران کشت کند حداقل به 10 هزار تن پیاز زعفران نیاز دارد و این میزان پیاززعفران را نمی‌توان با چمدان منتقل کرد در واقع قاچاق چمدانی پیاززعفران برای کشت تزئینی یا کشت سلیقه‌ای موضوعیت دارد. نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان زعفران خراسان‌جنوبی با اشاره به ناکارآمدی در مدیریت تولید و تجارت زعفران، تصرح کرد: تولید و صادرات زعفران رها شده است، برای موفقیت در این مسیر نخست در راستای توسعه تولید قدم برداریم سپس برای صادرات را گسترش بدهیم. وی با اشاره به سنتی‌بودن کشت زعفران، ادامه داد: تولید براساس معیارهای علمی و فنی صورت نمی‌گیرد و بیشتر سلیقه‌ای است. باید پیش از تولید بدانیم چه میزان تولید خواهیم کرد و بازارهای هدف ما کجا هستند. متاسفانه کمتر مسئولی می‌تواند پیش از تولید به این پرسش‌ها پاسخ دهد. این فعال اقتصادی با اشاره به میانگین تولید زعفران در هر هکتار، گفت: در هر هکتار حدود 3 کیلوگرم زعفران برداشت می‌کنیم یعنی در هر متر مربع زمین 300 میلی گرم زعفران تولید می‌شود اما با یکسری عملیات به زراعی می‌توانیم در هر متر مربع یک گرم زعفران تولید کنیم. حسینی بابیان اینکه امکان کشت زعفران در 20 استان کشور وجود دارد، افزود: کیفیت زعفران در استان‌های مختلف متفاوت است متاسفانه هنوز نهادی مسئولیت کیفیت‌سنجی زعفران تولید شده در کشور را برعهده نگرفته است در صورتی‌که سنجش کیفیت زعفران در آزمایشگاه‌ها دارای اهمیت ویژه است و باید ﻛﺮﻭﺳــﻴﻦ و پیکروکروسین زعفران سنجیده شود. این فعال اقتصادی ادامه داد: تولید زعفران در برخی از روستاها و شهرها توجیه اقتصادی ندارند و تولیدات آنها نمی‌تواند جوابگوی انتظاری که دنیا از زعفران ایرانی را دارد؛ بدهد. حسینی در پاسخ به قیمت زعفران در سالجاری گفت: قیمت هنوز مشخص نشده است چراکه به‌تازگی فصل برداشت رسیده و پیک برداشت بین 5 تا 10 آبان است آن زمان می‌توان درباره قیمت زعفران اظهارنظر کرد.
خرید تضمینی چاره‌ساز نیست
وی با بیان اینکه خرید تضمینی زعفران نمی‌تواند چاره‌ساز مشکلات زعفران‌کاران باشد، افزود: کشاورزان انتظار دارند اگر محصول آنها فروخته نشد با نرخ تضمینی دولت آن را خریداری کند باید بگویم که این راهکارها مسکن‌های موقتی برای بازگشت آرامش به بازار است و نمی‌تواند چاره‌ساز مشکلات باشد. عضو هیات‌رئیسه شورای ملی زعفران، با بیان اینکه 10 درصد زعفران تولیدی در کشور مصرف داخلی و بقیه آن صادر می‌شود، گفت: هرساله بخشی از زعفران در نظر گرفته شده برای مصرف داخلی، رسوبی می‌شود که این حجم قابلیت صادرات دارد. ضمن آنکه در حال حاضر در چندین انبار که دولت نیز از آنها آگاه است هزاران کیلو زعفران انبار شده است. حسینی در پاسخ به این پرسش که آیا زعفران‌کاران افغانستان و چین می‌توانند به رقیب جدی برای ما تبدیل شوند، بیان کرد: افغانستان به‌تازگی در این مسیر وارد شده است و از آنجایی‌که سیاست منسجمی در این کشور حاکم نیست نمی‌توان به عملکرد آنها اعتماد کرد. از سوی دیگر چین هم در پی کشت گلخانه‌ای است و نمی‌تواند با زعفران طبیعی ما که در اراضی کشت می‌شود؛ رقابت کرد. باید از این فرصت‌ به‌خوبی استفاده کنیم و یک‌تازی خود را در تولید زعفران در جهان حفظ کنیم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار