| کد مطلب: ۱۰۲۴۱۳۹
لینک کوتاه کپی شد

حال پدر موکلم خوب نیست مرخصی بدهید

آرمان ملی - یاسمین طالقانی: مهرماه ۱۴۰۰ ششمین سالگرد بازداشت سیامک نمازی است. با گذشت ۶ سال از محکومیت ١٠ ساله خود حتی از یک روز مرخصی برخوردار نشده است. در هفته‌های اخیر و با اوج گرفتن بیماری پدر سالخورده زندانی، برخی به این موضوع پرداخته‌اند. سیامک نمازی نیز با انتشار فایلی صوتی خطاب به رئیس قوه‌قضائیه خواستار برخورد قانونی با پرونده خود شده است. وکیل سیامک نمازی گفته است که با گذشت بیش از دو هفته از ارائه درخواست آقای سیامک نمازی برای اعطای مرخصی اضطراری به دلیل بیماری حاد پدر، حتی به این درخواست رسیدگی هم نشده و نظام قضائی پاسخی، چه مثبت و چه منفی، برای درخواست او ارائه نمی‌دهد. حجت کرمانی وکیل سیامک نمازی ابراز امیدواری کرد که قانون، رافت اسلامی و انسان‌دوستی در مورد پرونده موکلش اجرا شود.
شش سال از حضور سیامک نمازی در زندان می‌گذرد. بازخوانی کوتاهی از پرونده موکل خودتان داشته باشید.
موکلم که شهروند ایرانی و آمریکایی است، همان‌طور که اشاره کردید 6 سال را در زندان سپری می‌کند بدون حتی یک روز مرخصی! او در سال 1394 در ایران بازداشت شد و بعد از آن بود که پدرش یعنی آقای محمدباقر نمازی هم که برای پیگیری وضعیت پسرش به تهران سفر کرده بود، بازداشت شد. اتهام پدر و پسر «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» عنوان شد و دادگاه آنها را به 10 سال زندان محکوم کرد البته محمدباقر نمازی بعد از گذراندن چند سال حبس آزاد شد که دلیل آن مشکلات پزشکی و عدم امکان تحمل حبس از سوی او بود تا در نهایت با تبدیل مجازات حبس به جزای نقدی موافقت و نمازی پدر آزاد شد البته ممنوع‌الخروج شد.
سیامک نمازی شش سال را در زندان سپری می‌کند. سرانجام این پرونده چه بود؟
همان‌طور که اشاره کردید موکل من شش سال است که در زندان به‌سر می‌برد و از حق مرخصی محروم بوده است. اما به غیر از این موضوع باید اشاره کنم که پدر سیامک نمازی به بیماری سختی مبتلاست و نیاز به جراحی دارد. در چنین شرایطی انجام این عمل در خارج از کشور توصیه می‌شود بنابراین نیاز است که ممنوع‌الخروجی ایشان رفع شود. آقای نمازی در بیرون از ایران دسترسی بهتری به سیستم درمان و بیمه دارد و اعضای بیشتری از خانواده قادر به پشتیبانی و کمک به او خواهند بود.
اگر ممنوع‌الخروجی لغو نشود، در ایران امکان درمان وجود ندارد.
در ایران هم وجود دارد. در این صورت عمل پیچیده و حساس باید در اسرع وقت انجام شود که حضور سیامک می‌تواند کمک بزرگی به پدر و مادرش باشد چرا که او تنها فرزند آنها در ایران است. عدم مرخصی به سیامک شرایط خانواد‌ه‌اش را سخت‌تر کرده است.
قانون درباره شرایط اعطای مرخصی چه می‌گوید؟
در ماده 520 قانون آیین دادرسی کیفری آمده که در صورت بیماری یکی از اعضای خانواده، زندانی مستحق دریافت مرخصی می‌باشد. قطع‌نظر از این موضوع طبق تبصره 4 همین ماده، در جرایم امنیتی هر محکوم پس از گذراندن یک سوم مجازات، مستحق دریافت مرخصی است. آقای سیامک نمازی شش سال از محکومیت ده سال حبس خود را بدون حتی یک روز مرخصی گذرانده و به‌همین دلیل در حال حاضر مستحق برخورداری از مرخصی است. از نقطه نظر انسانی و عاطفی نیز آقای سیامک نمازی می‌خواهد در شرایط سخت بیماری در کنار پدر سالخورده‌اش باشد که غیر از او فرزند دیگری در ایران ندارد.
آیا آقای نمازی در زندان سوء‌رفتاری داشته است و یا قانوناً تفاوتی میان پرونده ایشان و پرونده‌های مشابه دیگر که محکومان آن به مرخصی می‌روند، وجود دارد؟
اصلا این‌طور نیست و سیامک نمازی رفتاری نداشته که حق مرخصی از او سلب شود و حسن‌رفتار وی همواره از سوی مسئولان زندان تایید شده است. من به عنوان وکیل و همچنین سیامک نمازی بارها از مسئولان ذیربط درخواست کردیم در شرایطی که خانواده موکلم شرایط خوبی ندارند با مرخصی او موافقت کنند که تاکنون چنین نکردند.
با تغییر رئیس قوه‌قضائیـــه شاهد تغییراتــــی در وضعیت زندانیان سیاسی بودیم و آنها از این تغییرات ابراز خرسندی داشتند. نظر شمــــا درباره این تغییرات چیست؟
همیشه امیـــدوار به حل مشکلات هستم و موکلان و خانواده‌هایشان را هم دعوت به صبوری و خویشتنداری می‌کنم. همیشه به دنبال اجرای قانون هستیم و تقاضای بیشتر از‌ آن نداریم. به‌عنوان نمونه مرخصی سیامک نمازی و لغو ممنوع‌الخروجی پدرش درخواست قانونی است چراکه بر اساس ماده 520 قانون آیین دادرسی کیفری تمامی محکومان می‌توانند پس از سپردن تأمین مناسب از مرخصی برخوردار شوند. ضمن اینکه آماده ارائه هر نوع ضمانت و وثیقه مورد نیاز نیز مطابق قانون هستیم. بنابراین در جواب سوال شما باید بگویم که بله، من به اجرای قانون امیدوارم و آن را سرسختانه دنبال می‌کنم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار