| کد مطلب: ۱۰۲۴۰۵۸
لینک کوتاه کپی شد

فرصـت مـذاکره از دســت نـرود

آرمان ملی- حمید شجاعی: این روزها اکثر اظهارنظرها و تحلیل‌های بین‌المللی پیرامون برجام و مساله چگونگی احیای توافق است و از تحلیلگران و استراتژیست‌‌ها گرفته تا مقامات کشورهای حاضر در برجام یا سایر کشورها به اظهارنظر و عقیده در خصوص احیای توافق هسته‌ای باز می‌گردد و هر کسی از ظن خود به این مساله واکنش نشان می‌دهد. این در حالی است که امروز دیگر برای همگان مسجل شده که سیاست فشار حداکثری بر ایران که پیش از این از سوی دولت ترامپ در پیش گرفته شده بود با شکست مواجه شده و دیگر خود غربی‌ها نیز فهمیده‌اند که باید با سیاستی دیگر و در پیش گرفتن مذاکره آن هم به صورت برابر در مقابل ایران قرار بگیرند. همین امر نیز موجب شده تا آنها پس از انجام شش دور مذاکرات گراند هتل وین و نرسیدن به توافق با ایران پس از قریب به 4 ماه امروز خواهان تسریع در آغاز مذاکرات در دور هفتم مذاکرات باشند و ایران را به آغاز مذاکرات تشویق می‌کنند. البته نکته‌ای که نباید از نظر مغفول ماند اینکه غربی‌ها امروز پلن مشخصی در خصوص برخورد با ایران ندارند و به عبارتی در نوع و چگونگی برخورد با ایران دچار اختلاف هستند. چنانکه اخیرا نیز اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی گفته؛ «جامعه جهانی نتوانسته است با اقدامی هماهنگ در قبال نقش ایران در منطقه، برنامه هسته‌ای و موشکی آن بازدارندگی ایجاد کند.» در این بین آنچه مسلم است ایران باید از این اختلاف و شکاف ایجاد شده استفاده کند و اجازه ندهد که اتحاد بین‌غربی‌ها علیه کشورمان شکل بگیرد. در این راستا به نظر می‌رسد برای بهم زدن بازی بین غرب و اسرائیل نیاز داریم که به دور از حاشیه‌سازی‌ها به مذاکره با 4+1 بپردازیم. قدر مسلم روابط مثبت و سازنده ایران با اروپلا می‌تواند موجبات شکاف بیشتر میان آمریکا و اسرائیل را فراهم آورد و هرچه بیشتر بتوانیم این شکاف را گسترده‌تر و عمیق‌تر کنیم هرچه زودتر می‌توانیم به توافق رسیده، برجام را احیا کنیم و تحریم‌ها را نیز از میان برداریم. آنچه اهمیت دارد اینکه رفتار ایران در منطقه و فضای بین‌الملل نباید به نحوی باشد که به دیگر کشورها از جمله آمریکا، اسرائیل و تروئیکای اروپا اجازه اجماع علیه ایران را بدهد. لذا باید همچنان در دیپلماسی و روابط بین‌المللی بر پایه راهبرد 3گانه عزت، حکمت و مصلحت پیش برویم. تجربه گذشته نشان داده که ایران همواره خواهان مذاکره و هیچ‌گاه از میز مذاکره فراری نبوده است. در نتیجه باید ضمن اینکه مسائل را رصد می‌کنیم، فرصت مذاکره را طوری از دست ندهیم که مجبور شویم در شرایط دیگری که شاید چندان به نفع ما نیست تن به مذاکره بدهیم.
نهایی شدن جمع بندی‌ها
آندریاس اییب، رئیس مجلس ملی سوئیس صبح دیروز با حضور در وزارت امور خارجه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و در خصوص موضوعات مرتبط با روابط دوکشور و همچنین مسائل منطقه‌ای و بین المللی به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت. وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به روابط حسنه ایران و سوئیس، دیپلماسی پارلمانی فیمابین مجالس دو کشور و همچنین نقش پارلمان‌ها در توسعه همه‌جانبه همکاری‌ها را با اهمیت خواند و این سفر را گام مهمی برای توسعه همکاری‌ها میان پارلمان‌های دو کشور ارزیابی کرد.
تحرکات غربی‌ها
هرچه جلوتر می‌رویم و به پایان‌ماه اکتبر نزدیک می‌شویم تحرکات اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها بیش از گذشته می‌شود. در همین راستا پس از اظهارات اخیر مقامات آلمان و فرانسه در خصوص برجام و لزوم تسریع در آغاز مذاکره و بازگشت ایران به مذاکرات وین خبر می‌رسد که در پی این تحرکات معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران سفر خواهد کرد. در این راستا شبکه الجزیره اعلام کرده که انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به منظور ارتباط با دولت جدید ایران این هفته به تهران سفر خواهد کرد. همچنین یک مسئول عالی رتبه اروپایی به این شبکه قطری گفته است که موعد مشخصی برای ازسرگیری مذاکرات وین درخصوص توافق هسته ای با ایران هنوز درنظر گرفته نشده است و دولت جدید ایران درحال ارزیابی مسیر مذاکرات است. وی همچنین خاطرنشان کرده که تهران به طور علنی برای بازگشت به مذاکرات وین اعلام آمادگی کرده است اما سقف زمانی مشخصی تعیین نکرده است. این در حالی است که در همین راستا منابع رژیم صهیونیستی از دیدار نخست وزیر این رژیم با رئیس جمهور روسیه گزارش داده‌اند. این اولین دیدار دوجانبه نفتالی بنت با ولادیمیر پوتین است که طی سفر ۲۲ اکتبر (۳۰ مهر) بنت به شهر سوچی روسیه انجام می‌شود. طبق اعلام دفتر نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس‌جمهور روسیه درباره «طیف وسیعی از مسائل سیاسی، امنیتی، اقتصادی و مسائل مهم منطقه‌ای از جمله برنامه هسته‌ای ایران» صحبت خواهند کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار ار با رئیس مجلس سوئیس همچنین با تشریح دیدگاه دولت سیزدهم در خصوص از سرگیری گفت‌وگوهای وین، از نهایی شدن جمع‌بندی‌های دولت در این زمینه در آینده نزدیک خبر داد و افزود: در گفت‌وگوهای آتی اقدامات ما متناسب با میزان عمل و اقدامات طرف‌های مقابل خواهد بود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار