| کد مطلب: ۱۰۲۴۰۰۳
لینک کوتاه کپی شد

تلــویزیــون

«مهرآوران»
در خاطرات 2 بازیگر
«کرونای لعنتی دارد یکی‌یکی عزیزانمان را از ما می‌گیرد»؛ این جمله را یکی از پیشکسوتان عرصه بازیگری می‌گوید که پس از درگذشت جمع کثیری از هنرمندان کشورمان به‌خصوص در هفته‌های اخیر، طاقتش طاق شده و از این همه بی‌رحمی یک ویروس ذره‌بینی که نزدیک به دوسال است کل جهان را به‌هم‌ریخته، گله‌مند است. در کنار غم ازدست‌دادن تک‌تک بازیگران ارزشمند کشورمان، درگذشت عزت‌ا... مهرآوران در روزهای اخیر دل خیلی‌ها را به‌درد آورد؛ از بازیگر و کارگردان گرفته تا مردم عادی که با علاقه کارهایش را دنبال می‌کردند. مهرآوران با پیشینه قوی تئاتری، در سال‌های اخیر مقابل دوربین سریال‌های متعددی رفته بود که همین مساله او را در بین مردم به هنرمندی محبوب بدل کرده بود. آنچه در ادامه می‌خوانید، صحبت‌های 2 تن از بازیگران جوان و پیشکسوت کشورمان است که در سال‌های اخیر در مجموعه‌های تلویزیونی با مهرآوران همکاری داشته‌اند.
بسیار دوست‌داشتنی بود
محمــود جعفــری بــا اشاره به درگذشت عزت‌ا... مهرآوران خاطرنشان کرد: از شنیدن خبر فوت این هنرمند باارزش و آگاه که هم بازیگر بود، هم نویسنده و هم کارگردان بسیار متاسف شدم. روحش شاد باشد. این کرونای لعنتی دارد یکی یکی عزیزانمان را از ما می‌گیرد. این بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون با یادآوری این حقیقت تلخ که در روزهای اخیر چند هنرمند پیشکسوت را از دست داده‌ایم، افزود: در هفته‌های اخیر ما چند نفر از هنرمندان خوبمان را از دست دادیم. سیامک اطلسی، فتحعلی اویسی و روزهای قبل هم عزت‌ا... مهرآوران؛ بابت درگذشت این هنرمندان به‌ویژه آقای مهرآوران به همه هنرمندان و مردم عزیزمان تسلیت می‌گویم. جعفری افزود: آقای مهرآوران از جمله هنرمندان ما بود که بسیار خوش‌پوش، خوش‌صحبت، خیلی بذله‌گو و بسیار دوست‌داشتنی بود. در بخش شاهنامه نقالی می‌کرد و حافظ شاهنامه بود. در آبادان که در کودکی و نوجوانی در آنجا زندگی می‌کرد، در بخش نمایشنامه‌نویسی تئاتر فعالیت می‌کرد. انسان باسواد و مودبی بود. بسیار بازیگر خوبی بود. مرحوم مهرآوران به یک زبان خارجی هم مسلط بود و با این همه تا آنجا که من می‌دانم مستاجر بود. این هنرمند باسابقه درباره آثار مشترکش با مرحوم مهرآوران در تلویزیون یادآور شد: من در سریال «زیرهمکف» با ایشان همکاری می‌کردم که خیلی چیزها از او آموختم. در سریال «زن‌زندگی مردزندگی» که اخیرا پخش شد هم همکار بودیم. در این سریال دو خانواده بودند که ایشان نقش پدر یکی از خانواده‌ها و من نقش پدر خانواده مقابل را ایفا می‌کردم. ایشان پدر خانواده عروس و من پدر خانواده داماد بودم.
مهمترین خصیصه مهرآوران
افشین سنــگ‌چاپ، بازیگر هم که به گفتــه خودش با مرحوم عــزت‌ا... مهرآوران کارهای مشترک بسیاری داشته است، در توصیف همکار تازه درگذشته‌اش چنین گفت: «ایشان شریف و باسوادبودن مهمترین خصیصه ذاتی مهرآوران بود. او از همان آدم‌های ناب دهه چهل و پنجاه بود که بسیار باسواد و باایمان بود.» او که آخرین بار در مجموعه «پدرپسری» که در ماه رمضان ۹۹ از شبکه پنج پخش شد، با مرحوم مهرآوران همکاری داشته است، شاخص‌ترین کارهای تلویزیونی‌اش با مهرآوران را «لیسانسه‌ها»، «فوق‌لیسانسه‌ها» و «پیامک از دیار باقی» معرفی کرده و همچنین یادآور می‌شود که چند تئاتر مذهبی هم با این بازیگر کار کرده است. سنگ‌چاپ اظهارکرد: من چون گاهی در سمت انتخاب بازیگر هم کار می‌کنم، آقای مهرآوران همیشه در رأس کست (انتخاب بازیگران) ما بود. همه گروه‌های فیلم‌سازی در ایران به‌ویژه تلویزیونی و تئاتری‌ها آرزو داشتند که با آقای مهرآوران کار کنند، مگر اینکه آن فیلم‌نامه یا نمایشنامه نقشی در رابطه با آقای مهرآوران نداشت یا به توافق نمی‌رسیدند، بس که ایشان شریف، بی ریا و استادگونه رفتار می‌کردند. این بازیگر به حرف‌هایش اضافه کرد: به یاد دارم آقای مهرآوران همیشه به جوان‌های مقابلشان کمک می‌کردند و مراقبشان بودند. هوای جوان‌ترها را داشتند. سنگ‌‌چاپ در پایان با برشمردن دیگر ویژگی‌های زنده یاد مهرآوران خاطرنشان کرد: مهمترین شاخصه ایشان یکی شریف‌بودشان بود و یکی باسواد بودنشان. ایشان از همان آدم‌های نسل دهه چهل و پنجاه بودند که بسیار باسواد و با ایمان بودند؛ همیشه نماز می‌خواندند و همیشه به من تاکید می‌کردند در هر کاری فقط به خدا توکل کنم. از آنجایی که خدا گلچین می‌کند واقعا آقای مهرآوران را هم گلچین کرد و با خودش برد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار