| کد مطلب: ۱۰۲۳۹۹۳
لینک کوتاه کپی شد

خبرهاي تازه از روابط با كشورهاي منطقه

آرمان ملی: سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تأکید کرد: ایران درخصوص موضوع امنیت ملی خود هیچ‌گاه با کسی شوخی نداشته و ندارد و همسایگان ما به خوبی این قضیه را می‌دانند و پیام‌های قاطعی در این زمینه از سوی ایران به همسایگانش ارسال شده است. اهم اظهارات خطیب‌زاده در ادامه آمده است.
عدم ارائه سوخت به هواپیمای وزیر امور خارجه، خبرسازی است و سفر آقای امیرعبداللهیان به سوریه از قبل تنظیم شده بود. اگر به گفت‌وگوی هفته پیش‌مان دقت کنید، اعلام کردم که بعد از سفر مسکو ایشان در دو ایستگاه دیگر توقف خواهند داشت که برخی از دوستان در مورد این دو ایستگاه نیز از من پرسیدند. این دو ایستگاه لبنان و سوریه بودند. گویی برخی دوست ندارند که این سفرها موفقیت خود را داشته باشد و این حواشی درست می‌شود. هیچ درخواستی برای سوخت‌گیری در لبنان وجود نداشته و احتیاج به سوخت‌گیری نبوده است.
بارها به دوستان خود در اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق گفته‌ایم که فعالیت‌های این گروهک‌های تروریستی با حسن‌همجواری همخوانی ندارد. پیام قاطعی را از سوی ایران در این زمینه ارسال کرده‌ایم و تأکید کرده‌ایم که باید پایگاه‌های فعالیت‌‌های این گروهک‌های تروریستی جمع شود. ‌این پایگاه دیگر نمی‌تواند منبع ناامنی علیه ایران باشد و هرجا لازم باشد به این گروهک‌ها پاسخ داده می‌شود.
‌ من همه دوستان را دعوت می‌کنم به عدم انتخاب گزینشی از صحبت‌هایی که گفته می‌شود. وزارت خارجه یک وزارتخانه تخصصی است و تمام امور در این وزارتخانه نیز تخصصی و به صورت دقیق پیگیری می‌شود. آقای دکتر ظریف نیز در مقام وزیر خارجه چند بار در مجلس و در مصاحبه‌های اخیرشان در این زمینه توضیح دادند و برداشت شما، برداشت دقیقی از صحبت‌های ایشان نیست. ‌ ما در ادامه مسیر و برای پیشبرد منافع کشور باید از این فضاسازی‌ها عبور کنیم.
توافق هیأت ایرانی و عربستانی این بود که مذاکرات که در پشت درهای بسته انجام می‌شود در فضای عمومی پیگیری نشود. چهار دور مذاکره با عربستان در بغداد انجام شده است و آخرین دور زمانی انجام شد که ما در نیویورک بودیم. تماس‌ها و دریافت پیام‌ها بین دو کشور بدون انقطاع ادامه داشته و دارد.
روابط ایران و آذربایجان یک رابطه طبیعی است و برهم زدن آن غیرطبیعی است. روابط ایران و آذربایجان همواره از یک منطق درستی پیروی کرده است. در عین حال برخی از نگرانی‌های ایران به مقامات آذربایجان منتقل شده است و این هم در چارچوب حسن‌همجواری و روابط خوب بین دو کشور بوده است. نگرانی‌های ما به باکو گفته شده است و دوستان‌مان در باکو گفته‌اند که این نگرانی‌ها را مرتفع و رفع می‌کنند.
ایران با تمام طرف‌ها در افغانستان به ویژه طالبان در تماس است. اکنون بسیار زود است که در مورد دولت فراگیر در افغانستان اظهار نظر کنیم و همواره تأکید ما این بود که باید دولت فراگیر در افغانستان تشکیل شود که بازتاب‌دهنده ترکیب قومیتی،‌ جمعیتی و خواسته مردم افغانستان باشد.
همان‌طور که بارها گفته‌ایم مذاکرات وین انجام می‌شود و روند این موضوع در داخل وزارت خارجه در حال پیگیری است. این مذاکرات (مذاکرات وین) گفت‌وگوهای فنی برای اطمینان از اجرای کامل برجام از سوی تمامی طرف‌هاست، لذا قرار نیست که هیچ متن و توافقنامه جدیدی مذاکره شود. اینکه تیم مذاکره‌کننده چگونه است همان‌طور که می‌دانیم در دوره‌های قبل نیز بنا به نیاز، نمایندگانی از دستگاه‌های مرتبط و دخیل از جمله بانک مرکزی، وزارت نفت در این مذاکرات بوده‌اند و اکنون نیز همین گونه است. مهم این است که تداوم از حیث گفت‌وگوها انجام خواهد شد. شبانه‌روز دوستان ما در حال مرور مباحث هستند. ما حتی یک ساعت را بعد از اینکه فرآیند بررسی داخلی در مورد مذاکرات به جمع‌بندی برسد از دست نخواهیم داد که تاریخ مذاکرات را نهایی کنیم. روزهای آتی، روزهایی خواهد بود که فعالیت‌ها و تعاملات دیپلماتیک بیشتری را در حوزه برجام و گفت‌وگوهای وین شاهد خواهیم بود.
‌صدراعظم آلمان و مقامات دیگر کشورهای اروپایی باید توجه داشته باشند که اگر بی‌عملی اروپا نبود، جسارت ترامپ نمی‌توانست اتفاق بیفتد، چنانکه از برجام خارج شود و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کند. ترامپ این اقدام را انجام داد و در برابر این اقدامات پایتخت‌های کشورهای اروپایی از جمله برلین تماشاچی بی‌عملی در برابر این اتفاقات بودند. ‌ طرف‌هایی که به مذاکرات وین می‌آیند باید با این درس بیایند که راه فراری برای اجرای تعهدات‌شان ذیل برجام ندارند. باید اطمینان کامل به ایران بدهند که این بار هیچ طرفی نقض برجام را نخواهد کرد و به بهانه‌های واهی تعهدات خود را زیر‌پا نمی‌گذارند. آلمان بسیاری از توافقاتی که در دوران برجام با ایران انجام داده بود را انجام نداد و مطمئن هستم که صدراعظم آلمان از همه این جزئیات خبر ندارد و اگر هم ندارد وزارت خارجه آلمان این موارد را به اطلاع وی خواهند رساند.
با تمامی طرف‌های رزمایش جمهوری آذربایجان در منطقه خزر روابط کاملا نزدیکی داریم و جای نگرانی خاصی نبوده است. مسأله مهم در این زمینه درک شرایط منطقه‌ای و همچنین رعایت اصول و توافقات قبلی درخصوص خزر است. اینها مواردی است که باید به آن توجه کرد. در چند وقت اخیر چندین رزمایش در این منطقه برگزار شده است که برخی از این رزمایش‌ها نمایشی بوده است و این درست نیست. منطقه ما احتیاج به آرامش دارد.
یکی از مشکلات لبنان موضوع برق است و ایران با تمام توان این آمادگی را دارد که با مشارکت دولت لبنان و همکاری آنها و از طریق صدور خدمات فنی مهندسی این کار را انجام دهد تا شاهد عبور لبنان از این مشکل باشیم.
از روزی که جنگ آذربایجان و ارمنستان تشدید شد، این ابتکار مطرح شد و ایران از این ابتکار استقبال کرد، گرچه برخی از طرف‌ها آمادگی این موضوع را نداشتند، اکنون دوباره این ابتکار گفته شده است و ایران از ابتکاراتی چون ۳+۳ یا ابتکارات مشابه که باعث کاهش تنش در منطقه شود استقبال می‌کند. ما تاکید بر این داریم که باید در منطقه با تدبیر دیپلماتیک کار به جلو برود. رایزنان اقتصادی در سفارتخانه‌های ایران در کشورهای مختلف فعال هستند. هیچ سفارتخانه‌ای بدون رایزن و وابسته اقتصادی نیست.
ایران درخصوص امنیت ملی‌اش هیچ‌گاه با کسی شوخی نداشته و ندارد. همسایگان ما به خوبی این موضوع را می‌دانند و پیام‌هایی در این زمینه با قاطعیت به همسایگان ارسال شده است. حضور رژیم اشغالگر قدس در نزدیکی جغرافیایی و همسایگی خود را در هیچ کشوری تحمل نمی‌کنیم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار