| کد مطلب: ۱۰۲۳۹۱۸
لینک کوتاه کپی شد

شـکاف کودکـانه در تیـم ظـریف

آرمان ملی- مطهره شفیعی: نمی‌توانند به امیرعبداللهیان ایراد بگیرند چراکه اولا نمی‌خواهند اختلاف با دولت رئیسی را نمایان کنند و همچنین هنوز کینه عملکرد ظریف و تیم مذاکره‌کننده او را دارند. بنابراین از هر فرصتی برای هجمه به دیپلمات‌های دولت قبل بهره می‌برند که در صدر این تخریب‌گران حسین شریعتمداری مدیرمسئول کیهان حضور دارد. زمانی که پیروزی سیدابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام شد، بسیاری برجام را خاتمه یافته تلقی کردند اما واقعیت چنین نبود و تیم او اگر چه در ظاهر برجام را مهم تلقی نمی‌کنند اما با مرور مذاکرات و اظهارات دولتمردان سیزدهم مشخص می‌شود که برجام از دغدغه‌های اصلی آنهاست. نزدیکان رئیسی این موضوع را تایید می‌کنند مانند زهره الهیان که مردادماه گفته بود: «رئیس‌جمهور موافق ادامه مذاکرات است اما قطعاً در دولت جدید مدل مذاکرات تغییر می‌کند و فرسایشی نخواهد شد.» 14 شهریور عباس عبدی یکی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب گفته بود: «با توجه به قراین و شواهد و حتی اظهارات آشکار ایشان می‌توان نتیجه گرفت که شخصا موافق و علاقه‌مند به حل مساله است. اظهارات اولیه وزیر خارجه پیشنهادی نیز موید این برداشت است.»
برجام متعفن شد؟
در این میان آنچه بیش از همه در موضوع برجام از سوی رئیسی و مردان دولت او مطرح شد، حذف تحریم‌ها به‌عنوان پیش‌شرط مذاکرات برجامی است و هیچ‌گاه مردان دولت سیزدهم منکر پذیرش برجام نشدند اما اصولگرایان دلواپس مسیری متفاوت از رئیسی و دولت او طی می‌کنند و حاضر به پذیرش برجام نیستند، مانند حسین شریعتمداری که معتقد است: «برجام یک جسد متعفن است و اگر بخواهیم با همین حال‌وهوا به آن برگردیم، چیزی به دست نمی‌آوریم!» آنچه شریعتمداری مطرح کرد تفاوتی با اقدام دلواپسان مجالس قبلی در آتش زدن برجام و... نداشت اما جالب اینجاست که اکنون همان مخالفان تندروی برجام در بهارستان تاکید به ادامه مذاکرات و به نتیجه رسیدن برجام دارند اما مرغ امثال شریعتمداری یک پا دارد!
شکاف کودکانه در تیم ظریف
ظاهرا امثال شریعتمداری که در توقف برجام ناکام ماندند به شیوه نخ‌نمایی روی آوردند که همان ایجاد شکاف در تیم مذاکره ظریف است. در اذهان هست که روز چهارشنبه ٣١ شهریور روزنامه کیهان مطلبی تحت عنوان «مسلط به فنون مذاکره بودند و آن خسارت محض را به بار آوردند؟!» به چاپ رسیده است که تسلط به رموز و فنون مذاکره از سوی اینجانب را با ذکر نام به تمسخر گرفته و دلیل آن را چنین آورده است:«وندی شرمن، مذاکره‌کننده آمریکایی در کتاب خاطراتش آورده که در بخشی از مذاکره، کشورش خواسته‌ای داشته که نمی‌توانسته آن را به طرف ایرانی بقبولاند و همین، کار را مشکل کرده بود تا اینکه وندی شرمن با نشان دادن عکس نوه‌اش که تازه به دنیا آمده بود و ریختن چند قطره اشک باعث می‌شود عراقچی خواسته طرف مقابل را قبول کند.»پس از آن سیدعباس عراقچی در جوابیه‌ای مفصل به گزارش کیهان پاسخ داد که در بخشی از آن آمده بود: « اگر نهایتا حرف شرمن را باور می‌کنید چرا از خودتان سؤال نمی‌کنید که دیپلمات جمهوری اسلامی چه بر سر معاون وزیر امور خارجه آمریکا و مذاکره‌کننده ارشد آن کشور آورد که او را به‌ گریه انداخت؟ ادعاهای شرمن برای توجیه ‌گریه کردن خود در هنگام مذاکرات است چون می‌دانست که ما روزی آن را در کتاب خاطرات برجام خواهیم آورد، که آورده‌ایم. اگر فکر می‌کنید تاکتیک بوده آیا حتی یک مورد در تاریخ سراغ دارید که عالی‌رتبه‌ترین دیپلمات آمریکایی برای رسیدن به خواسته‌اش‌ گریه کرده باشد؟ یک مورد دیگر نمونه بیاورید که یک دیپلمات آمریکایی، چه رسد به مذاکره‌کننده ارشد آنها و معاون وزارت امور خارجه‌شان، در مذاکره‌ گریه کرده باشد.» پس از انتشار این جوابیه عراقچی کیهان به نوعی از گزارش خود عقب‌نشینی کرده است. این روزنامه نوشت: «درباره واکنش جناب عراقچی به‌رغم همه انتقادهایی که به دست‌اندرکاران برجام وجود دارد، بی‌شک یک تار موی آنان با امثال شرمن که دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی ایران هستند قابل معاوضه نیست.» کیهان افزود: «و بالاخره بدیهی است که خدای نخواسته قصد اهانتی درمیان نبوده است.»
شریعتمداری یهویی خوب شد؟
حالا شریعتمداری فاز دوم پروژه تفرقه را آغاز کرده و شامگاه شنبه در شبکه افق گفت: «عراقچی تفاوت‌هایی با تیم قبلی داشت و برخی دیدگاه‌هایش با ظریف متفاوت بود.» ظاهرا بیش از آنکه شریعتمداری سعی در ایجاد اختلاف در تیم هسته‌ای دولت روحانی داشته باشد به‌ عیان کردن نیت خود می‌پردازد چراکه همگان می‌دانند عراقچی از معتمدترین شخصیت‌ها در نزد ظریف است و بارها این عراقچی بود که در دفاع از ظریف به میدان آمد. از سوی دیگر اگر عراقچی از نگاه شریعتمداری نیروی خوبی است چرا در سال‌هایی که دلواپسان همسفره مدیرمسئول کیهان به عراقچی حمله می‌کردند سکوت کرده بود؟ در اذهان هست بارها عراقچی متهم به مشکلات زیادی شد و حتی در اردیبهشت ماه که احسان ارکانی، نماینده نیشابور در مجلس، در حساب توئیتری خود نوشت: «مهمترین انتقاد به وعده‌های بی‌نتیجه روحانی در برجام، فقدان ضمانت اجرایی این ادعاها است. پیشنهاد می‌شود در مذاکرات وین، تمام اموال، املاک، دارایی‌ها و منازل حسن روحانی، جواد ظریف، عراقچی و سایر مذاکره‌کنندگان در صورت لغو نشدن تحریم‌ها به‌عنوان وثیقه، توقیف و به نفع ملت به فروش برسد.» کیهان سکوت یا حمایت کرد. آیا سال 98 عراقچی نیروی غیرقابل تایید بود که شریعتمداری علیه او در کیهان چنین می‌نوشت: « مگر همین دو روز قبل مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا با همین منظور و انگیزه به عراق نرفته بود؟! مگر جان بولتون رسما از جدایی میان ملت‌های مسلمان منطقه با ایران اسلامی به‌عنوان یکی از اهداف استراتژیک آمریکا یاد نکرده بود؟! آقای عراقچی! شما نمی‌دانید که برادران افغانی ما با حضور در جنگ تحمیلی و در دفاع از کیان اسلام بیش از ۳ هزار شهید داشته‌اند؟!» با توجه به حمایت‌های اخیر کیهانی از عراقچی برخی گمانه بازگشت او به تیم مذاکره را مطرح کردند اما تناقضات کیهانی برنامه از پیش طراحی شده را نشان می‌دهد که در باغ سبز به یار وفادار ظریف برای بازگشت به تیم مذاکره را نشان نمی‌دهد. برخی این گمانه را مطرح می‌کنند که امثال شریعتمداری درصدد ایجاد محدودیت برای ظریف به سبک خودشان هستند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار