| کد مطلب: ۱۰۲۳۹۱۱
لینک کوتاه کپی شد

قرائت گزارش بورسیه‌ها در مجلس

انگشت مجلس مدت‌هاست روی پرونده بورسیه‌ها مانده و ظاهرا قرار نیست تکلیف آن مشخص شود. پرونده‌ای که اعلام آمار دقیق درباره وضعیت بورسیه‌ها، جایابی دانش آموختگان از سوی وزارت علوم، پیگیری برای پرداخت مقرری و معوقات آنها، ارائه راهکار برای اعاده حیثیت فارغ التحصیلان بورسیه، کمک به شفاف شدن موضوع و رفع ابهامات جامعه از جمله مهمترین دغدغه نمایندگان و بورسیه‌ها در این پرونده اعلام شد.
شروع ماجرا از کجا بود
سال 93 بود که پس از استیضاح وزیر اسبق علوم و صحبت‌های رئیس جمهور سابق و معاون اول وی مبنی بر پیگیری ویژه دولت در موضوع بورسیه‌های غیرقانونی، قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به جزئیات جلسه اخیر این کمیسیون به خانه ملت گفت: انتخاب کمیته ۵ نفر از اعضای کمیسیون آموزش مجلس برای بررسی موضوع بورسیه‌های غیرقانونی انجام شد. در همان ایام معاون اول رئیس جمهوری سابق با تاکید بر اینکه نباید به سادگی از بحث بورسیه‌ها گذشت، تاکید کرد: «حتی اگر 10 وزیر علوم در این دولت تغییر یابند اما باز هم موضوع بورسیه‌های غیرقانونی پیگیری خواهد شد.» اسحاق جهانگیری گفته بود:« 240 هزار نفر در آزمون دوره دکتری شرکت می‌کنند و 12 هزار نفر از آنها در این دوره پذیرش می‌شوند؛ چرا باید بورسیه‌ای که از ابتدا معلوم است در داخل تحصیل کند؟ کسانی که حداقل‌ها را نیز ندارند جانمایی شده و عضو هیات علمی‌شوند و دولت هزینه تحصیل آنها را پرداخت کند.» یکسال بعد یعنی در سال 94 بود که دکتر جواد هروی عضو اسبق کمیسیون آموزش مجلس گفت: الان کسانی که مخالف پیگیری‌ پرونده بورسیه‌ها هستند ادله‌شان این است که از این موارد در دولت‌های قبل‌تر هم وجود داشته است. اگر موارد قبل از دولت‌های نهم و دهم فاقد اشکال بوده است چرا اصرار دارید پرونده‌های بورسیه دولت‌های نهم و دهم مورد بررسی قرار گیرد. وی افزود: اگر در بحث بورسیه‌های دوره دکترای ما قبل از دولت‌های نهم و دهم هم اشکالاتی وجود دارد آنها هم باید اعلام شود. این حرف البته بیراه نیست اما توجیه خوبی برای رسیدگی نکردن به این مفسده نیست. به نظر من اگر شائبه فسادی در بحث بورسیه‌ها وجود دارد این شائبه باید به طور اساسی جراحی شود چه در دولت‌های نهم و دهم و چه در دولت‌های قبل‌تر. هروی تصریح کرد: واقعیت این است که در پذیرش بورسیه دوره دکترا 3000 نفر، تخلف کاملاً محرز است. همه دستگاه‌ها مثل دیوان محاسبات، بازرسی کل کشور و حتی مجلس به این رسیده که پرونده‌های اینها مشکل دارد. اما از آنجا که برخی می‌خواهند تسامحی در این مورد صورت بگیرد گاه اصل آن‌را رد می‌کنند یا موارد آن‌را تقلیل می‌دهند. من به عنوان یک نماینده مجلس و یک مرتبط با حوزه آموزش عالی معتقد نیستم که تسامح کنیم و فساد محرز را نادیده بگیریم بلکه معتقدم ریشه این مفسده هر کجا که هست باید خشکانده شود. چطور ممکن است امتیازی به برخی دانشجویان داده شود که بدون آزمون وارد دوره دکترا شوند. از منابع مالی دولت استفاده کنند و سپس بدون هیچ رقابتی استخدام هم بشوند. اسم این، اگر رانت نیست چیست؟ این شیوه از ورود به دوره تحصیلات تکمیلی کاملا با اصل عدالت منافات دارد.
مجلس یازدهم پرونده را بست؟
آن مجلس به پایان رسید و مجلس بعد هم در پرونده بورسیه‌ها به نتیجه خاصی نرسید. 14شهریور بود که علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: گزارش پرونده بورسیه‌ها در این کمیسیون قرائت و به هیأت‌رئیسه مجلس ارجاع شد. اکنون مجلس یازدهم مدعی به نتیجه رساندن پروند بورسیه‌ها شده است. دیروز سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از حضور وزیر علوم برای بررسی پرونده مربوط به بورسیه ها خبر داد و گفت که این گزارش در کمیسیون اصل نود نهایی شده و به زودی در جلسه علنی مجلس قرائت می‌شود. علی خضریان در توضیح جلسه یکشنبه کمیسیون اصل ۹۰، گفت: جلسه‌ای با حضور وزیر علوم و معاونانش برگزار شد، در این جلسه کمیسیون گزارشی در خصوص پرونده‌های موجود در مورد مسائل مرتبط با وزارت علوم به ویژه بحث تعیین تکلیف پرونده قدیمی بورسیه‌ها باقی مانده از مجلس دهم را ارائه کرد و خواستار اقدامات لازم شد. وی: این گزارش در کمیسیون اصل نود نهایی شده و به زودی در جلسه علنی مجلس قرائت می‌شود، لازم است وزارت علوم دولت سیزدهم نیز در خصوص اصلاح روندها و احقاق حقوق آن بخش از نخبگانی که به دلیل سیاسی کاری‌ها در دولت گذشته دچار مشکلاتی شده‌اند اقداماتی انجام دهد تا دانشگاه‌های کشور بتوانند از ظرفیت‌های علمی آنها استفاده کنند و این موضوع مورد تائید مقام عالی وزارت نیز قرار گرفت. نماینده تهران ادامه داد: همچنین شد نخبگان علمی که در این پرونده حقوقی از آنها ضایع شده، هرچه سریع‌تر شناسایی و مشکل آنها مرتفع شود. با توجه به بررسی‌های کمیسیون از ۳ هزار نفری که از سوی دولت قبل ادعای تخلف در جذب آنها به عنوان بورسیه مطرح شده بود، تنها کمتر از ۴۰ نفر خارج از ضوابط بورسیه شده بودند که مستندات آن نیز تهیه و به وزارت علوم ارائه شده البته قرار نیست کسانی که خلاف قواعد بورس شده‌اند در دولت سیزدهم نیز به کار گرفته شوند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار