| کد مطلب: ۱۰۲۳۹۰۱
لینک کوتاه کپی شد

ترس مردم طالقان از طاعون حیوانات

آرمان ملی: طی چنــد روز اخیر، شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در «منطقــه شکار ممنوع» طالقان، باعث ترس مــردم شده اســت، در این میان کارشناسان حوزه بهداشــت برای باورند که این بیماری قابل انتقال به انسان نیست. طاعون نشخوار کنندگان کوچک يک بيماري حاد و به شدت واگيردار در میان نشخوار کنندگان کوچک است. عامل بیماری «طاعون نشخوارکنندگان کوچک» (PPR) یک ویروس است که منجر به بروز بیماری حادی می‌شود که معمولا در درجه اول کل و بز و قوچ و میش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بیشترین درصد تلفات ناشی از این بیماری در کل و بز مشاهده شده است که گاهی باعث می‌شود صد در صد گله‌ آنها تلف شود. این بیماری در ایران بیشتر از دام‌های اهلی آلوده به این بیماری که واکسیناسیون نشده‌اند و از طریق آلوده شدن علوفه مرتعی و آبشخورهای مشترک میان حیات وحش و دام اهلی به حیات وحش منتقل می‌شود. حیات وحش نیز به‌ علت حساسیتی که به این بیماری دارند در بسیاری از موارد پس از ابتلا تلف می‌شوند. اما این طاعون در شرایطی در میان نشخوار کنندگان استان البرز (کل و بزکوهی) شیوع پیدا کرده، که از ابتدای امسال «طرح ملی ریشه کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک» (PPR) با آغاز واکسیناسیون جمعیت دام هدف (گوسفند و بز) با اولویت واحدهای روستایی مجاور مناطق حفاظت شده دارای حیات وحش و کانون‌های بیماری به اجرا در آمده بود و سازمان دامپزشکی وعده داده در دو سال آینده این بیماری در ایران ریشه‌کن شود.
تلف شدن بیش از 5 راس کل و بز
با این حال مدیرکل حفاظــت محیط زیست استان البرز با اشاره به مشاهده تعدادی لاشه گونه کل و بز وحشی در منطقه شکار ممنوع طالقان، گفته است: «شیوع دوباره بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حیات وحش طالقان تایید شد. آنطور که فردین حکیمی اعلام کرده: «متاسفانه در روزهای اخیر، محیط بانان منطقه شکار ممنوع طالقان حین گشت و کنترل و سرکشی زیستگاه‌های حیات وحش، تعدادی لاشه مربوط به گونه کل و بز را مشاهده و نتایج حاصل از بررسی‌ها، حکایت از تلفات حیات وحش در اثر شیوع دوباره بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک داشت. با توجه به اعلام اداره کل دامپزشکی مبنی بر مثبت بودن شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان، بلافاصله جلسه هماهنگی نهایی با مدیران استانی در محل استانداری و به ریاست مدیر کل مدیریت بحران استانداری تشکیل و بر همکاری و مشارکت کلیه دستگاه‌ها به ویژه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، جهاد کشاورزی و امور عشایری و همچنین اداره کل دامپزشکی مطابق با «‌سناریو مقابله با شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک‌» تاکید شد». طبق اعلام وی در حال حاضر میزان تلفات حیات وحش در این منطقه، بیش از پنج راس کل و بز بوده است. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در ادامه در مورد اقدامات پیشگیرانه و کنترل‌کننده صورت گرفته و برای مقابله با این بیماری اظهارکرد: هم‌اکنون با همکاری ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی در حال خروج دام‌ از منطقه هستیم و اداره دامپزشکی نیز واکسیناسیون تکمیلی دام‌های منطقه را در اولویت قرار داده است. محیط بانان در منطقه در حال شناسایی مناطق آلوده، سوزاندن لاشه ها و امحای بهداشتی آنها و همچنین ضد عفونی کردن آبشخورها هستند.
بیماری به تهران نرسیده است
اما به دلیل همسایگی البرز و تهران، این نگرانی وجود دارد که این ویروس به تهران رسیده باشد، اما محمد کرمی، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران این موضوع را رد کرد و گفت: «تاکنون هیچ مورد مشکوک یا ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان کوچک جثه در استان تهران مشاهده و گزارش نشده است. بهار سال جاری مناطق استان تهران در چندین مرحله ‌رصد و پایش شدند و خوشبختانه موردی از ابتلای حیات وحش به بیماری مشاهده نشد همچنین طی ‌پایش‌های انجام شده در هفته‌های اخیر نیز هیچ مورد بیماری گزارش نشده است.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار