| کد مطلب: ۱۰۲۳۸۷۲
لینک کوتاه کپی شد

واکسن بزن، 15 آبان برومدرسه!

آرمان ملی: سال تحصیلی در شرایطی آغاز شده که نقشه کشور به سمت شرایط زرد و آبی پیش می‌رود و مدیران آموزش و پرورش امیدوارند که روند افزایش واکسیناسیون در میان معلمان و دانش آموزان، با خیال راحت و بدون دغدغه، در نیمه دوم آبان ماه، همه مدارس کشور را بازگشایی کنند. در نیمه اول مهرماه، مدارس فنی و حرفه ای و کاردانش برای دروس مهارتی بازگشایی شده‌اند؛ همچنین دانش‌آموزان ابتدایی نیز در نیمه اول مهرماه برای آشنایی با معلمان خود در مدارس حضور پیدا کردند. در نیمه دوم مهرماه، مدارس روستایی و عشایری که کلاس‌های کمتر از ۳۰ نفر دانش آموز دارند، بازگشایی می‌شوند. در نیمه اول آبان ماه، بر اساس الگوی بازگشایی مدارس و سرعت واکسیناسیون جامعه، مدارس کم جمعیت شهری با کمتر از ۶۰ نفر جمعیت بازگشایی خواهند شد. در نیمه دوم آبان ماه نیز تمام مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی می‌شوند و مدارس بر اساس الگوی بازگشایی گروه بندی خواهند شد و با توجه به مجوز هر منطقه، فعالیت آموزشی خود را آغاز خواهند کرد. این وضعیت در شرایطی است که بارها مسئولان وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده‌اند که شرط بازگشایی مدارس، واکسیناسیون نیست اما واکسیناسیون دانش آموزان در استان تهران که یکی از فقیرترین استان‌ها از لحاظ سرانه آموزشی و با حجم بسیار بالایی از کلاس‌های شلوغ و بیش از 40 نفر، مواجه است، سرعت گرفته و هنوز در بسیاری از استان‌ها، واکسیناسیون دانش آموزان آغاز نشده است.
طرح واکسیناسیون دانش آموزان
در این میان و با توجه به گفته‌های مسئولان وزارت آموزش و پرورش و بدون تردید با هماهنگی وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا، بیش از 70 درصد دانش آموزان تا نیمه آبان ماه امسال واکسینه و راهی مدارس باز کشور می‌شوند، البته این در شرایط امروز و نقشه رنگبندی کشور است که نشان از شرایط با ثبات در کشور می‌دهد. طبق آخرین آمار وزارت بهداشت و درمان، در حال حاضر ۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۸ شهر در وضعیت زرد و ۸۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. در این شرایط و درحالی که شهر تهران در وضعیت نارنجی قرار دارد، طرح ضربتی واکسیناسیون دانش آموزان شهر تهران در روزهای 15 و 16 مهر با واکسن‌های سینوفارم برگزار شد و بالغ بر 40 درصد از دانش آموزان (۱۸-۱۲ سال) این کلانشهر واکسینه شدند.
چالش رده سنی در میان والدین
در این شرایط همه به‌خوبی می‌دانند که وقتی رده سنی انسان کاهش پیدا می‌دهد بی‌شک حساسیت‌های والدین نیز به تبع آن، افزایش می‌یابد. گزارش‌های میدانی از حساسیت‌های بالای مردم در تهران حکایت دارد، ولی مسئولان بیمارستان‌هایی نظیر اصفهان به خبرنگار «آرمان ملی» گفته‌اند که «روزانه چند صد خانواده به مرکز واکسیناسیون ما مراجعه می‌کنند تا بدانند که سهمیه واکسن دانش آموزان به این استان داده شده یا خیر.» این موضوع نشان می‌دهد که بسیاری از خانواده‌ها از شرایط تحصیل مجازی فرزندانشان ناراضی هستند و می‌خواهند زودتر آنها در مدارس، رکود تحصیلی یک و نیم سال اخیر را جبران کنند. کما اینکه در گزارش میدانی یکی از رسانه‌ها به نقل از مادر يکی از دانش آموزان 12 ساله گفته شده که آنها مخالف واکسینه شدن فرزندان‌شان هستند و نوشته شده «مي‌دانيد كه چه نقل قول‌هاي متفاوتي در مورد واكسن مطرح شده. حتي بعضي از بزرگسالان هم مخالف تزريق براي خودشان هستند. با اين حال من وقتي اوضاع اروپايي‌ها را ديدم كه بعد از واكسن چقدر بهتر شد و مرگ و مير پايين آمد، خودم واكسن را زدم. اما چون يك بحث‌هايي هست كه اين واكسن مشكلات هورموني ايجاد مي‌كند، براي دخترم كه در سن بلوغ است خيلي درگيرم كه بزنم يا نه. وقتي واكسن دانش‌آموزي را اعلام كردند چون به سن دخترم نرسيده بود خوشحال شدم كه لااقل فعلا نبايد به اين قضيه فكر كنم.» بدون شک، اشاره به واکسن فایزر است که برای کودکان تزریق می‌شود و برخی از کارشناسان نسبت به واکسینه کردن جمعیت هدف‌ دانش آموزی با واکسن سینوفارم، ابراز نگرانی کرده‌اند، اما تا کنون مشکلی یا عوارضی در میان دانش آموزان با واکسن سینوفارم مشاهده نشده و برخلاف صحبت قبل‌تر مسئولان وزارت آموزش و پرورش، شرط اصلی ثبت نام و حضور در کلاس‌های درس زدن دو دُز واکسن است که آموزش و پرورش امیدوار است که تا نیمه دوم، 70 درصد از جامعه هدف خود را واکسینه کند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار