| کد مطلب: ۱۰۲۳۸۶۳
لینک کوتاه کپی شد

مــرغ‌ها به بازپــروری می‌رونــد؟!

آرمان ملی: استفاده از تریاک در رژیم غذایی مرغداری‌ها خبری است که در چند روز اخیر با واکنش‌های زیادی در فضای مجازی همراه شده به‌گونه‌ای‌که حتی در برخی از موارد شاهد شکل‌گیری حرکات خودجوشی بوده‌ایم که به همین بهانه خواستار عدم مصرف مرغ شده بودند. در واقع خوراندن هورمون رشد و یا مواد مخدر به مرغ‌ها سابقه چندین ساله داشته و هربار نیز مورد تکذیب قرار گرفته است اما دادن تریاک به مرغ‌ها نیز دو سال پیش آن‌هم در اوج چالش‌هایی که در رابطه با گرانی این محصول ایجاد شده بود مطرح شد در آن زمان هم اگرچه این خبر با تکذیب مسئولان سازمان دامپزشکی و تشکل‌های مربوطه همراه شد اما نکته حائز‌اهمیت در این تکذیب‌ها تایید نسبی بود که معتقد بودند امکان دارد در برخی از واحدها از روی نا‌آگاهی و یا برای افزایش وزن‌گیری مرغ اقدام به دادن تریاک کنند اما به‌راستی مرغ‌هایی که گرانی افسار‌گسیخته آن عملا اجازه نمی‌دهد بسیاری از اقشار و دهک‌های ضعیف جامعه آن را در سفره غذایی خود داشته باشند حاوی مواد مخدر است و مصرف‌کنندگان را ناخودآگاه معتاد می‌کند؟ 

فارغ از اظهارات برخی از متولیان این حوزه که امکان استفاده آن را در برخی از واحدها و از سر نا‌آگاهی دور از انتظار نمی‌دانند، بگذریم. بررسی‌ها نشان می‌دهد قطعا این اتفاق با توجه به گرانی مواد مخدر نمی‌تواند جنبه درستی داشته باشد اما آنچه هم‌اکنون در صنعت پروار‌بندی طیور و به‌رغم اقداماتی که در سال 95 و برای رعایت استاندارد وزنی مرغ صورت گرفت اما مقاومت واحدها و تشکل‌ها مانع از اجرای طرحی شد که می‌توانست خط بطلان بر تمامی این شایعات باشد در حال رخ دادن است. استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در جیره غذایی طیور است تا با این اقدام از احتمال وقوع بیماری در مرغداری‌ها که مرغ را بیش از زمان استاندارد و برای وزن‌گیری بیشتر نگهداری می‌کنند داده می‌شود. موضوعی که به گفته کارشناسان این آنتی‌بیوتیک‌ها به صورت چربی‌های غیر اشباع در زیر پوست مرغ تجمع یافته و در نهایت به مصرف‌کننده منتقل می شود به‌گونه‌ای‌که آمارها نشان می‌دهد اکثر مردم نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شده‌اند و در درمان بیماری‌ها به دز بیشتری از دارو نیاز دارند که خود هزینه بالایی را به دولت و سیستم سلامت جامعه تحمیل می‌کند.
واکنش به یک شایعه؟
بر اساس این گزارش مــوضوع مصرف تــریاک در واحدهای مرغداری از حدود دو سال قبل مطرح شد. در آن زمان رئیس سازمان دامپزشکی وقت در واکنش به این شایعه گفته بود «تریاک تنها تاثیر آرامبخشی دارد و کمکی به درمان بیماری طیور نمی‌کند، اما ممکن است در برخی واحد‌ها از آن برای افزایش مقاومت بدنی مرغ‌هایی استفاده شود که در صف کشتار هستند و قرار است گوشت آنها پس از یک دوره ۴۵ روزه روانه بازار مصرف شود؛ این اقدام اشتباه مدیریتی است که از روی بی‌اطلاعی صورت می‌گیرد و به جای درمان بیماری آن را مزمن می‌کند، برای مقابله با بیماری‌ها بهتر است به سمت درمان از طریق مصرف دارو و پروبیوتیک‌ها برویم.» البته رفیعی‌پور در بخشی از سخنان خود گفته بود: « برخی از واحدها برای وزن‌گیری بیشتر قبل از ارسال مرغ به کشتارگاه نسبت به خوراندن تریاک در جیره غذایی مرغ اقدام می‌کنند تا با یبوست حاصل شده مرغ وزن بیشتری بگیرد.» با اعلام این اظهارات سازمان دامپزشکی نسبت به انتشار اطلاعیه‌ای اقدام کرد که به‌رغم تضاد با صحبت‌های رئیس وقت اما از اساس این موضوع را تکذیب کرد. حال با طرح مجدد این شائبه بازهم سازمان دامپزشکی کشور نسبت به آن واکنش نشان داده و در اطلاعیه‌ای استفاده از تریاک در پرورش طیور گوشتی با هدف وزن‌گیری را تکذیب کرد. در این اطلاعیه سازمان دامپزشکی کشور آورده؛ با توجه به بازنشر خبری از قول رئیس پیشین سازمان دامپزشکی کشور (علیرضا رفیعی‌پور) مبنی بر استفاده از تریاک در صنعت پرورش طیور گوشتی با هدف وزن‌گیری، به استحضار هموطنان عزیز می‌رساند پرورش طیور گوشتی در کشور مبتنی بر اصول علمی در کنترل بیماری‌ها، استفاده از جوجه یک روزه استاندارد اصلاح نژاد شده، بهره‌گیری از جیره غذایی مناسب و اصلاح ساختار واحدهای پرورشی بوده و لذا استفاده از راه‌های غیر معقول و غیر علمی در فرآیند پرورشی تحت هیچ شرایطی توجیهی نداشته و قطعاً صنعت تولید گوشت مرغ از این موارد مبراست. لذا با تاکید مجدد بر این نکته که تولید گوشت مرغ در کشور از مزرعه تا سفره تحت نظارت بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور می‌باشد؛ تاکید می‌گردد هموطنان عزیز با اطمینان خاطر می‌توانند نسبت به مصرف گوشت مرغ اقدام و نگرانی در این ارتباط نداشته باشند.
تریاک گران به مرغ‌ها نمی‌رسد
همزمان با این اطلاعیه حبیب اسدا...‌نژاد نایب‌رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی نیز در گفت‌و‌گو با آرمان ملی در‌خصوص اضافه کردن تریاک به جیره غذایی مرغ برای افزایش وزن می‌گوید: مدت‌هاست که این خبر در رسانه‌های جمعی و فضای مجازی مطرح شده و قبلا توسط مراجع ذیصلاح و تشکل‌ها با صراحت تکذیب شده است. این خبر به هیچ عنوان نمی‌تواند با واقعیت همخوانی داشته باشد و برای نخستین‌بار این خبر در زمان ریاست علیرضا رفیعی‌پور در سازمان دامپزشکی کشور چند سال قبل بر سر زبان‌ها چرخید که همان زمان آن را تکذیب و موضوع را خنده‌دار و غیر قابل قبول عنوان کردند. باز‌پخش مجدد آن از سوی یک رسانه یا از روی ناآگاهی و ناشیگری بوده و یا شیطنت و جوسازی رسانه‌ای است که در این‌صورت نیازمند پیگیری و برخورد جدی هست. این فعال اقتصادی با بیان اینکه این موضوع به خبرسازی بیشتر شباهت دارد، افزود: این اقدام نمی‌تواند درست باشد چرا که مواد مخدر هیچ تاثیری بر وزن مرغ و یا درمان بیماری‌های احتمالی نداشته و از طرفی هزینه مواد مخدر بسیار گزاف است و با توجه به اینکه هر مرغ در روزهای پایانی پرورش حدود ۴٠٠ سی‌سی آب مصرف می‌کند، این‌کار دلیل عقلایی و توجیه فنی، اقتصادی و مالی ندارد و مرغداران هم دارای دانش فنی هستند و می‌دانند نباید سرمایه‌های خود را دور بریزند.
آنتی‌بیوتیک هم در شرایط کنونی توجیه ندارد
فارغ از اینکه خوراندن تریاک یا هورمون رشد به مرغ‌ها به واسطه گرانی و البته عدم تاثیر‌پذیری فاقد توجیه است اما آنچه باعث ایجاد چنین شائبه‌ای شده احتمالا اضافه کردن آنتی‌بیوتیک در جیره غذایی مرغ بوده که برخی از واحدها در راستای جلوگیری از بروز بیماری و برای افزایش زمان پرواربندی و وزن‌گیری انجام می‌دهند موضوعی که اگرچه فعالان این حوزه در شرایط کنونی آن را فاقد توجیه می‌دانند اما برخی از کارشناسان معتقدند ظهور آنتی‌بیوتیک‌های اضافی به صورت چربی‌های اشباع در پوست مرغ گواه مصرف بی‌ضابطه آنتی‌بیوتیک در مرغداری‌ها بوده که در نتیجه آن مقاومت جامعه را در برابر درمان و مصرف آنتی‌بیوتیک بالا برده و با افزایش نرخ سلامت هزینه بالایی به دولت و جامعه تحمیل می‌کند. محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی نیز درخصوص خوراندن تریاک و یا اضافه کردن آنتی‌بیوتیک به جیره غذایی مرغ برای وزن‌گیری بیشتر به آرمان ملی می‌گوید: اضافه کردن تریاک به خوراک مرغ بیش از هر چیزی شبیه طنز بوده که به خاط گرانی او و عدم کارایی اساسا قابل اجرا نیست. وی در ادامه در‌خصوص اضافه کردن آنتی‌بیوتیک نیز گفت: استفاده از مکمل‌های غذایی که زمینه افزایش رشد مرغ را فراهم می‌آورد مطابق با استانداردهای سازمان دامپزشکی مجاز بوده و منعی ندارد. از سوی دیگر مرغ 15 روز قبل از اعزام به کشتارگاه نباید هیچ‌گونه دارویی استفاده کرده باشد که نشان‌دهنده عدم امکان استفاده از دارو و یا هرگونه آنتی‌بیوتیک در جیزه غذایی مرغ است. رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی گفت: باید توجه داشت که مصرف آنتی‌بیوتیک تنها در زمان واکسیناسیون و برای جلوگیری از بروز بیماری ناشی از واکسن آن هم با تجویز دامپزشک صورت می‌گیرد ضمن آنکه بیشترین خطرات واحدهای مرغداری در بازه زمانی یک تا 40 روزه بوده و بعد آن احتمال بیماری به حداقل می‌رسد بنابراین دلیلی ندارد تا مرغدار با خوراندن آنتی‌بیوتیک مرغ را به مدت بیشتری برای وزن‌گیری در مرغداری نگهداری کند. این فعال حوزه طیور گفت: باید توجه داشت که بعد از 40 روز ضریب تبدیل مرغ بسیار افزایش می‌یابد به این معنا که برای وزن‌گیری که در مدت زیادی طول می‌کشد دامدار باید دان بیشتری را صرف کند تا بتواند یک کیلو وزن بیشتری بگیرد که در شرایط کنونی که تامین خوراک در بازه 4 روزه نیز با مشکل مواجه است عملا توجیه اقتصادی ندارد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار