| کد مطلب: ۱۰۲۳۸۵۷
لینک کوتاه کپی شد

ایران به همگرایی منطقه‌ای به دور از نفوذ خارجی‌ها اعتقاد دارد

آرمان ملی: سفر دوره‌ای امیر عبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان به کشورهای خاورمیانه از هفته گذشته شروع شده و ادامه دارد در جریان این سفر چشم انداز مثبتی از سرگیری روابط بین ایران و عربستان ترسیم شده است. دستاوردهای سفر منطقه‌ای وزیر امورخارجه و همچنین انتخابات پیش روی عراق در هفته جاری که از هم اکنون با توجه به نظرسنجی‌ها با عدم اقبال عمومی مواجه است از موضوعات قابل بحث این روزهای سیاست در ایران و منطقه است. در این راستا «آرمان ملی» با مصیب نعیمی تحلیلگر مسائل بین‌الملل به گفت وگو پرداخته است که می‌خوانید.

چشم انداز برقراری روابط ایران و عربستان را با توجه به اظهارات اخیر وزیر خارجه در سفر منطقه‌ای چگونه ارزیابی می‌کنید؟
بحث رابطه ایران و عربستان مدت‌ها است که با میانجیگری عراق در بغداد یکسری مذاکرات دوجانبه انجام شده که نشان می‌دهد که طرفین علاقه مند به از سرگیری روابط هستند و حتی اعلام کردند که برای بازگشت رابطه دوجانبه تقریبا نظر مساعد دارند. این امر نیاز به زمان دارد، چراکه بحث‌های جانبی این قضیه یک مقدار بیشتر است؛ بحث حضور و نفوذ و دخالت خارجی‌ها به ویژه آمریکایی‌ها در عربستان، جنگ یمن و مخالفت ایران با ادامه و پایان این جنگ در حالی که عربستان تمایلی ندارد که به عنوان ناکام و شکست خورده باشد و لذا سعی دارد آنچه را که در جنگ به دست نیاورده در راهکار پایان جنگ به دست آورد. همچنین نحوه روابط آینده منطقه که ایران به یک همگرایی منطقه‌ای به دور از نفوذ خارجی‌ها اعتقاد دارد ولی عربستان به نوعی وابستگی دارد. بحث نفوذ و حضور رژیم صهیونیستی در محافل عربی حوزه خلیج فارس است که یکی از مسائل چالشی است و نگرانی جمهوری اسلامی را همراه داشته است. اگر چه این اعتقاد است که هرکدام از این کشورها حق طبیعی خودشان است که نسبت به سیاست‌های داخلی و منافع خودشان است را اعمال کنند اما یکسری از امور به اعتقاد ایران فراتر از یک وضعیت داخلی است. کشاندن رژیم صهیونیستی به این منطقه طبیعی است که نه به صلح، نه به امنیت و نه به استقرار کمکی نمی‌کند و حتی چالش‌ها و نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند. چون آنها به دنبال ایجاد چالش در منطقه هستند همان طور که در حوزه اطراف فلسطین این کار را کردند چه در مصر و سوریه تحریکاتی کردند و چه در لبنان که همواره به دنبال تنش‌آفرینی هستند. از این رو آخرین نتایج این را نشان می‌دهد که طرفین ایران و عربستان برای بازگشت و احیاء روابط سیاسی توافق کامل دارند و در آینده نزدیک نتایج ملموسی مشاهده خواهد شد.
امیر عبداللهیان در جریان سفر دوره‌ای خودشان به لبنان سفر کردند؛ همزمان با حضور ایشان در لبنان نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان عربستان سعودی را قبله سیاسی خودش اعلام کرد، ارزیابی شما از این سفر چیست؟
آقای میقاتی با توجه به جایگاه سیاسی که داشت در حوزه نفوذ عربستان تعریف می‌شود. در پاسخ به پرسشی این جمله را گفته و به این سبک نبوده است. در مقابل در مورد آوردن نفت ایران هم گفته است تا زمانی که غرب ما را تحریم می‌کند نمی‌توانم نسبت به همکاری و تعامل با ایران نظر منفی داشته باشم. لبنان در شرایط فعلی تحــت شدیدترین فشارهــای آمریکایــی‌هــا و فرانسوی‌ها است و خود آقای میقاتی دنبال همگرایی و همسویی با همه طرف‌ها داشته باشد. یعنی هم فرانسوی‌ها را راضی کند و هم رابطه با ایران را ادامه و تحکیم کند، عربستان هم از همپیمانان قدیمی و سنتی لبنان است. این سخن به معنی تضاد نیست بالاخره اگر حزب ا... کاملا با ایران است، نخست وزیر هم خودش را جزو مجموعه عربستان می‌داند و این جمله «قبله من عربستان است» بعدا تفسیر کرده قبله همه ما در عربستان است ولی با شروط و برنامه که به پارلمان لبنان را ارائه کرده و نخست وزیری را قبول کرده مانند حمایت از مقاومت، پذیرش نظرات جریان هشت مارس، که کاملا با مجموعه وابسته به عربستان مخالف هستند، این نشان می‌دهد که میقاتی سعی می‌کند ترازویی ایجاد کند تا حداقل از تنش‌ها و فشارهای عربستان و آمریکا جلوگیری کند.
انتخابات عراق در هفته جاری در حالی برگزار می‌شود که نظرسنجی‌ها از عدم اقبال عمومی عراقی‌ها به انتخابات حکایت دارد، در این مورد نظر خود را بیان کنید؟
با توجه به نتایج انتخابات قبلی و عملکردهای پارلمان‌های گذشته عراق مردم اولا نسبت به انتخابات خیلی روی خوش ندارند و آن را سرنوشت ساز نمی‌دانند و ثانیا به احزاب و روش‌های حزبی ناامید هستند و احساس می‌کنند احزاب در راستای منافع حزبی و گروهی خود عمل می‌کنند. لذا این بار پیش بینی می‌شود افراد مستقل بیشتر جا داشته باشند هرچند هنوز در عراق ساختاری برای ارائه افراد مستقل نیست و افراد مستقل موقعیت، سرمایه و امکاناتی ندارند که خودشان را به خوبی معرفی کنند. از این رو انتخابات این دوره عراق احتمالا چالشی خواهد بود ولی بسیاری از افرادی که در دوره قبل به صورت جمعی وارد شدند این بار شانس ورود به مجلس را ندارند. عدم استقبال عمومی قابل پیش بینی است و به نظر می‌رسد فعالیت‌هایی مانند دعوت مراجع دینی از مردم برای شرکت در انتخابات احتمالا تا آخرین مرحله بالای 40 تا 45 درصد پیش بینی می‌شود در انتخابات شرکت کنند.
انتخابات چه تاثیری در سرنوشت حشد الشعبی خواهد داشت؟
پارلمان جدیــد در همــه محافل عراق تاثیر خواهد داشت. از هم اکنون با توجه به درصد نسبی طوایف عراقی(شیعیان، اهل سنت،کردها و...)پارلمان جدید هم از نظر ساختاری خیلی با پارلمان گذشته تفاوت نخواهد داشت. شاید افراد با نفوذتری بیایند وگرنه از نظر نسبت طوایف و مذاهب همان اکثریت با توجه به تقسیم بندی‌های گذشته، تکرار خواهد شد. هر پارلمانی تشکیل شود نسبت به حشد الشعبی وظیفه دارد چون حشد الشعبی مجموعه کاملا رسمی و دولتی است و همچنین نفوذ و حضوری که در افکار عمومی و اکثریت جامعه عراق دارد، حامیان حشد الشعبی می‌توانند فراکسیون اکثریتی در پارلمان ایجاد کنند چه برسد به اینکه پارلمان بخواهد از حشد الشعبی حمایت کند. قطعا حشد الشعبی بیش از گذشته در پارلمان حضور و نفوذ خواهد داشت.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار