سوپراستار کودک نداریم
کارگردان فیلم سینمایی «بَلیط» بیان کرد که ما سوپراستار کودک نداریم تا بهواسطه آنها فیلمها فروش کنند. مرتضی رحیمی بیان کرد: بلیط در زبان بختیاری به معنای درخت بلوط است هرچند نام فیلم به ۲ شکل نوشته میشود اما در پوستر به لاتین هم نام فیلم را «بَلیط» نوشتیم، در «بلیط» هم کاراکتر اصلی ما بَلیطی نام دارد که ما بختیاریها چنین اسمی را در میان بچهها داریم. «بلیط» روایتگر داستان زندگی پسربچهای است که پدرش را از دست داده، در واقع پدرش زمانی که او بهدنیا آمده فوت شده، مادرش دو سال بعد ازدواج کرده است و این پسر نزد پدربزرگش زندگی میکند. حالا بَلیطی بزرگ شده و بهدنبال مادرش میگردد. وی گفت: این فیلم متناسب با نوجوانان است و مخاطبانش نوجوانان و بزرگسالان هستند، البته کودکان هم میتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. با این حال کاراکتر اصلی ما پسری ۱۲ ساله است. این کارگردان اظهارکرد: فیلمهای نوجوان کمفروش هستند، ضمن اینکه فیلمهایی در حوزه نوجوانان کم ساخته میشوند بهطوری که ما هنوز هم وقتی میخواهیم درباره فیلم نوجوانان حرف بزنیم نام «باشو غریبهای کوچک»، «دونده»، «خانه دوست کجاست» و… به یادمان میآید که در
دهه ۶۰ ساخته شدهاند. رحیمی عنوان کرد: فیلمهایی که در حوزه نوجوانان ساخته میشوند برگرفته از خاطرات کارگردانان در دهه ۶۰ و ۷۰ است. با توجه به اینکه کارگردانان ما پا به سن گذاشتهاند و فیلمهایی میسازند که متناسب با بچههای امروز نیست بچهها با این آثار ارتباط برقرار نمیکنند. این کارگردان اظهارکرد: بچههای امروزی با بچههای دهه ۶۰ و ۷۰ فرق میکنند آنها امکاناتی دارند که میتوانند همه چیز را بهصورت آنلاین دنبال کنند بیشتر هم به سمت چیزهای فانتزی و نو میروند و سبکهای قبلی را نمیپسندند اکثر کارگردانان میگویند قصههایشان برگرفته از خاطراتشان است در حالیکه خاطرات ما به دهه ۶۰ و ۷۰ باز میگردد. بچههای امروز با آنها ارتباط برقرار نمیکنند ضمن اینکه خانوادهها هم اطلاع چندانی درباره این آثار به بچهها نمیدهند از آنجایی که پدر و مادرها درگیر زندگی روزمره هستند، نمیتوانند خاطراتشان درباره این فیلمها را برای بچههــا تعریف کنند تا بچهها پیگیر تماشای آن فیلمها شوند. اگر پدر یا مادر بچهها را ترغیب به تماشای آن فیلمها کنند آنها نسبت به سینمای ایران راغب میشوند. از سوی دیگر اما کودکــان ما به همراه
بزرگسالان درگیر مشکلات زندگی هستند. وی در بخش دیگر از صحبتهایش مطرح کرد: ما سوپراستار کودک نداریم مثلا در سینمای اجتماعی بهخاطر داشتن برخی سوپراستارها فیلمها فروش میکنند اما این اتفاق در سینمای کودک رخ نمیدهد چون چهرههای مطرح کودک یا در اینستاگرام فعال هستند یا از پتانسیل آنها استفاده نمیکنند. اگر ما سوپراستار کودک داشته باشیم میتوانیم به فروش هم امیدوار باشیم مثلا امیررضا فرامرزی هم در «بچهمهندس۴» بازی کرد هم در «اسکیباز» حضور داشت و.... اگر چنین بازیگرانی چهره بشوند قطعا بچهها کارهای آنها را دنبال میکنند و فروش گیشه خوب میشود. رحیمی در پایان با اشاره به اکران فیلمهای کودکان و نوجوانان توضیح داد: آن زمان که سینماها در اوج بودند فیلمهای کودک کم داشتیم ولی حالا با پیشآمدن کرونا شرایط دشوارتر شده است و به کلی سینمای کودک را از دست دادهایم.
ارسال نظر