| کد مطلب: ۱۰۲۳۵۲۴
لینک کوتاه کپی شد

بازگشت عادل به صداوسيما

عکس: آرمان‌ملی / حجت ‌ سپهوند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

آرمان ملی- مطهره شفیعی: بازگشت عادل فردوسی‌پور به صداوسیما هم به سریالی تبدیل شده که در هر قسمت تصور می‌شود پایان یافته اما قسمت‌های بعدی مهیج‌تر می‌شود. در اذهان هست که مجری برنامه «نود» که نزدیک به دو دهه در شبکه سوم سیما جایگاه ویژه‌ای داشت و حتی در سال‌های اخیر که ریزش مخاطبان تلویزیون مشهودتر از قبل شده همیشه برنامه‌اش در لیست پربیننده‌های تلویزیون قرار داشت به یکباره با تصمیم تلویزیون از شبکه سه کنار گذاشته شد و برنامه «نود» هم که برای سال‌ها بدون وقفه روی آنتن بود، تعطیل شد تا محمدحسین میثاقی و برنامه «فوتبال‌برتر» جایگزین عادل فردوسی‌پور و برنامه محبوبش شوند. میثاقی هیچ‌گاه نتوانست جایگاه فردوسی‌پور را به دست بیاورد چرا که عادل فقط یک مجری نبود بلکه با جامعه خودش ارتباط اجتماعی برقرار کرده و همراه آنان بود بنابراین محبوبیتش قابل مقایسه با دیگران نبود و نیست. خبرآنلاین می‌نویسد: « میثاقی که از ابتدا با تهیه گزارش برای برنامه «نود» و در کنار عادل فردوسی‌پور رشد کرده بود اما آنقدر در جذب مخاطب و راضی نگه داشتن آنها ضعیف عمل کرد که برنامه‌ «فوتبال برتر» در آخرین نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما از برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون، در جایگاه هشتم و حتی پایین‌تر از مستند حیات‌وحش قرار گرفت! با انتشار این نظرسنجی بسیاری از مخاطبان تلویزیون در شبکه‌های اجتماعی، تلویزیون را به خاطر حذف برنامه «نود» به باد انتقاد گرفتند و این انتقادات با ضعف محمدحسین میثاقی در اداره یک مصاحبه چالشی موفق با مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال اوج گرفت و بار دیگر سرمایه‌سوزی تلویزیون در حذف عادل فردوسی‌پور مورد توجه قرار گرفت.»
چالش فروغی و فردوسی‌پور
شاید تصور می‌شد حذف عادل فردوسی‌پور دستوری است که مدیران صداوسیما اختیاری در تغییر آن نداشتند و همیشه هم با این فضاسازی سعی شد که تصمیمی برای بازگشت این مجری محبوب گرفته نشود حتی در اسفندماه گذشته و تنها سه روز پس از کسب جایزه بهترین برنامه ورزشی برای فوتبال ۱۲۰ توسط عادل فردوسی‌پور در کنار معتضدی مدیر شبکه ورزش، درحالی که شواهد از روابط خوب این دو است، پخش زنده بازی بزرگداشت انصاریان و میناوند که با حضور بسیاری از ستارگان فوتبال استقلال و پرسپولیس برگزار می‌شود از کنداکتور پخش زنده سیما خارج شد. این درحالی است که در ماه‌های گذشته بسیاری از بازی‌های خیریه از این دست با حضور ورزشکاران و هنرمندان پخش شده است. به نظر می‌رسد این عدم پخش همچنان در امتداد مشکل خروج از مدار عادل فردوسی‌پور قرار می‌گیرد و اینکه احتمالا مردم نباید تصویر زنده او را روی آنتن ببینند چون برای برنامه‌های ضبطی خیلی وقت‌ها بخش‌های خبری سیما از فردوسی‌پور مصاحبه‌هایی هم پخش می‌کنند! نکته جالب اینجاست که دلایل مدیران صداوسیما برای حذف عادل هم قابل پذیرش نبود به عنوان نمونه علی فروغی درباره علت حذف برنامه عادل فردوسی‌پور گفت: «دیگر نمی‌توانست این‌گونه ادامه داد، نه محبوبیت و نه تخصص ایشان برای ما پوشیده نبود. از میزان تخصص ایشان آگاه بودیم، اما شما اگر بهترین دروازه‌بان را ببینید که در یک خط دیگر وارد شده است و فعالیت می‌کند، یک نفر دیگر را دروازه‌بان می‌گذارید، درباره ایشان هم همین بود، کار ایشان از مدار خارج شده بود و دیگران هم نگاه می‌کردند و می‌گفتند زمانی که یک نفر به‌خاطر محبوبیتش می‌تواند از مدار خارج شود و کسی هم به او چیزی نگوید، پس ما هم می‌توانیم همین کارها را انجام دهیم و این‌گونه صدا‌وسیما از هم می‌پاشید.»
وعده بازگشت عادل
فروغی مدیر شبکه 3 به عنوان مخالف جدی حضور مجدد عادل فردوسی‌پور در این شبکه شناخته می‌شود اما مدیر بالاترش یعنی رئیس سازمان صداوسیما تغییر کرده و دیگر علی‌عسگری نیست که از سیاست‌های فروغی حمایت کند بلکه او دیروزاظهاراتی داشت که نشان می‌داد مسیر متفاوتی از علی‌عسگری را طی می‌کند و همان‌طور که وعده داده بود می‌خواهد صداوسیما انتشار دهنده صدای مردم باشد. پیمان جبلی دیـــروز ۱۰ مهر ۱۴۰۰ در سفر به خوزستان اظهار کرد: از نظر ما برای فعالیت عادل فردوسی‌پور منعی وجود ندارد و می‌تواند به تلویزیون بازگردد. وی همچنین در پاسخ به درخواست یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه می‌خواستیم این قول را به صورت رسمی از شما بگیریم که عادل فردوسی‌پور به جامعه رسانه‌ای کشور برمی‌گردد، تاکید کرد: «از نظر ما منعی وجود ندارد و وی می‌تواند بازگردد.» البته چندی پیش برخی رسانه‌ها به نقل از عادل فردوسی‌پور نوشتند که تنها در شرایطی باز‌می‌گردد که مجری برنامه90 باشد. از سوی دیگر با توجه به چالش‌های موجود میان فروغی و فردوسی‌پور این سوال مطرح است که در صورت بازگشت عادل به برنامه 90 مدیر شبکه 3 چه پاسخی در قبال اظهارات گذشته خودش خواهد داشت.
حیاتی هم برگردد
بازگشت فردوسی‌پور تنها انتظار از جبلی نبود بلکه برخی یادآور شدند محمدرضا حیاتی مجری باسابقه صداوسیما هم بر اساس سلایق فردی و تنها برای ذکر نام خواننده معروفش مجبور به خداحافظی با صداوسیما شد. این چهره مردمی البته خود را از جامعه جدا نکرد و سعی کرد با مردم بماند. اکنون از جبلی خواسته می‌شود او را به صداوسیما بازگرداند. حیاتی چندی قبل گفته بود: «الان ۵ سال است که بازنشسته شده‌ام اما همکاری‌ام را با بخش خبر در صداوسیما ادامه دادم. این اتفاق به دستور مسئولان صداوسیما و علاقه خودم بود؛ چون به کار گویندگی خبر و این مدل ارتباط مردمی علاقه زیادی دارم. این اواخر در مصاحبه‌ با یک شبکه اینترنتی، مطالبی عنوان شد که شاید از نظر عده‌ای جالب نبود و باعث شد همکاری‌ام با صداوسیما مدتی قطع شود. از طرف مدیران، با من تماس گرفتند و گفتند شما نباشید، من هم گفتم چشم. من پنج سال پیش بازنشسته شدم و حالا اگر شما می‌گویید نباشم، می‌پذیرم.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار