| کد مطلب: ۱۰۲۳۴۶۱
لینک کوتاه کپی شد

برق از سر نيروگاه هاي بخش خصوصي پريد

آرمان‌ملی: وزارت نیرو درابلاغیه‌ای که به شرکت‌های توزیع برق سراسرکشور ارسال کرده برعدم انعقاد قراردادهای خرید تضمینی تا اطلاع ثانوی تاکید کرده است. درواقع این تصمیم در حالی اتخاذ شده که از یک‌سو محرابیان، وزیرنیرو در زمان اخذ رای اعتماد از مجلس یکی از رویکردهای اصلی خود را باتوجه به چالش انرژی برق احداث 10 هزار مگاوات برق نیروگاه تجدیدپذیر اعلام کرده بود، از سوی دیگر در جریان خاموشی‌ها تابستان کارشناسان یکی از دلایل اصلی در کسری برق را عدم سرمایه‌گذاری مناسب در راستای افزایش تولید متناسب با رشد مصرف به‌واسطه اجرانشدن تعهدات دولت در خرید برق نیروگاه‌های بخش خصوصی و قیمت‌گذاری دستوری اعلام کردند. موضوعی که به اعتقاد کارشناسان این تصمیم در شرایطی که بررسی‌ها از امکان تولید 50 هزار مگاوات از محل نیروگاه‌های خورشیدی آن هم تنها در منطقه البرز مرکزی خبر می‌دهند و امکان تولید این میزان انرژی در سایر مناطق کشور نیز وجود دارد در صورتیکه سیاست‌های جایگزینی برای آن اتخاذ نشده باشد. احتمالا تکرار تجربه تلخ کسری انرژی در سال‌های آینده را تضمین می‌کند.
سیاست مخالفان تجدیدپذیر
در ایــن رابطـــه حمیدرضــــا صالحــی، دبیر کنـــفدراســـیون صادرات انرژی در گفت‌وگو با «آرمان‌ملی» در خصوص دلایل و اثرات این ابلاغیه می‌گوید: نفس این ابلاغیه بیش از هر چیزی از سیاست مقابله با تجدیدپذیرها حکایت دارد. درواقع در سالیان گذشته برخی از کارشناسان و مسئولان وزارت نیرو با تاکید بر اینکه برخورداری از انرژی‌های گازی ارزان تولید برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر را فاقد توجیه می‌کند سیاست مقابله با تجدیدپذیرها را دنبال می‌کردند که به‌نظر می‌رسد موفق به تاثیرگذاری بر سیاست‌های وزیر جدید شده‌اند. وی در ادامه افزود: البته برخی از شنیده‌ها با توجه به اینکه محرابیان در زمان اخذ رای اعنتماد از مجلس احداث 10 هزار مگاوات برق نیروگاه تجدیدپذیر اعلام کرده بود به‌واسطه شکل‌گیری بازارسیاه خریدوفروش مجوزهای نیروگاه‌ها عنوان می‌کنند که حتی در این صورت حذف قراردادها روش مناسبی نبوده و باید از طریق راستی آزمایی نسبت به این پدیده مقابله شود. وی در پاسخ به اینکه عدم اجرای تعهدات خرید تضمینی و نرخ‌گذاری دستوری از سوی دولت به‌عنوان یکی از مهمترین دلایل کاهش سرمایه‌گذاری و کسری برق عنوان می‌شود آیا این ابلاغیه می‌تواند به افزایش خاموشی‌ها منجر شود؛ گفت: افرادی که با سیاست‌های خود در نرخ‌گذاری و خرید تضمینی برق وزارت نیرو را به‌سمت خاموشی‌ها هدایت کردند در حالیکه هم‌اکنون سهم تولید برق تجدیدپذیرها به بیش از یک درصد رسیده و ایران به‌عنوان قطب تولید انرژی‌های نوین مطرح است با دیکته‌کردن سیاست‌های خود مجدد دارند وزارت نیرو را به سمت چالش خاموشی بکشانند که این موضوع تداوم و افزایش خاموشی‌ها در آینده را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.
صف‌کشی سرمایه‌گذاران خارجی
صالحی در خـــصوص میـــزان تولیـــد برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر گفت: ایران به‌لحاظ موقعیت استراتژیک خود به‌عنوان قطب تولید انرژی‌های نوین در جهان شناخته می‌شود که در این راستا برآوردها از امکان تولید 80 تا 90 هزار مگاوات برق خورشیدی و بادی حکایت دارد که می‌تواند درآمدهای ارزی بالایی را برای کشور به‌همراه داشته باشد. عضو هیات‌مدیره سندیکای برق ایران همچنین به سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی در این حوزه اشاره کرد و افزود: در زمان برجام و حذف تحریم‌ها بیش از 80 درصد هیات‌های اقتصادی که به ایران آمدند خواستار سرمایه‌گذاری و مشارکت در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر بودند که حتی به انعقاد قراردادهایی با شرکت‌های آلمانی و فرانسوی منجر شد اگرچه به‌‌واسطه مشکلات تحریمی و عدم اجرای تعهدات خرید تضمینی از سوی دولت این شرکت‌ها تمایل به تداوم همکاری ندارند اما این تجربه از ظرفیت بالای این حوزه برای جذب سرمایــــه‌گذار خـــــارجی حکایت دارد که متاسفانه از دید مسئولان وزارت نیرو مغفول مانده است. این کارشناس حوزه انرژی گفت: متاسفانه مخالفان تولید برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر آماری از میزان قیمت تمام شده برق حرارتی ارائه نمی‌دهند و در حالیکه این نرخ در بودجه 10 تومان اعلام شده اما هزینه نهایی بسیار بیشتر از این نرخ است و این در حالی است که موافقان تولید برق حراراتی با عدم ارائه آمار اجازه نداده‌اند تا دولت با بررسی هزینه‌های تولید بیــن حراراتی و تجـــــــدیدپذیر سیاست کلی خود را در خصوص روش‌های تولید برق که بیشترین منافع را برای کشور بـــــه‌همراه دارد؛ تعیین کند. وی اظهار امیدواری کرد: با توجه به اظهارات وزیرنیرو که یکی از اولویت‌های خود را تولید برق از مجل نیروگاه‌های تجدیدپذیر اعلام کرده النتظار می‌رود ایــــــن ابلاغیه مقطعی و تنها برای تعیین تکلیف وضعیت مجوزها باشد و برای رفــــع چالش‌های انرژی بهره‌گیری از انرژی‌های نوین در اولویت نخست سیـاست‌های وزارت نیرو قرار بگیرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار