| کد مطلب: ۱۰۲۳۴۵۷
لینک کوتاه کپی شد

قدرت نمايي ارتش؛ پيامي به تل آويو و فريب خوردگان

آرمان‌ملی: در پی تحولات اخیر منطقه و مرزهای شمال‌غربی کشورمان، اظهارات نسنجیده مقامات آذربایجان و تحرکات رژیم صهیونیستی در برخی کشورهای منطقه روز گذشته نیروهای نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در رزمایشی تحت عنوان فاتحان خیبر قدرت دفاعی ایران را به رخ برخی کشورهای منطقه کشیدند تا با یاد‌آوری نسبت به قدرت و توانمندی نظامی ایران در منطقه از اظهارات سخیف و نسنجیده پرهیز کنند و به خود اجازه مداخله در هر اموری را ندهند. آنچه مسلم است و مورد تاکید مقامات کشورمان نیز قرار دارد ایران از تمامیت‌ارضی خود تمام‌قد دفاع خواهد کرد و هر کشوری بخواهد چشم طمعی به این سرزمین داشته باشد با پاسخ کوبنده ایران مواجه خواهد شد. به گفته مسئولان ارتش جمهوری اسلامی این رزمایش در پاسخ به تحرکات رژیم صهیونیستی در برخی کشورها انجام شده و تحرکات این رژیم در منطقه تحت رصد کامل نیروهای ایران قرار دارد.
جنجال آذربایجان
تنش میان ایران و آذربایجان بالا گرفته و اکنون سوال اینجاست که ریشه این درگیری‌ها چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید به چند اتفاق که به نقطه‌عطف درگیری علنی آذربایجان با ایران تبدیل شده‌اند اشاره کرد؛ مانور نظامی مشترک آذربایجان، پاکستان و ترکیه؛ مانور نظامی ایران در منطقه ارس و مساله کامیون‌های ایرانی. تنش‌ها میان ایران و جمهوری آذربایجان زمانی بالا گرفته که در هفته‌های اخیر دو نفر از کامیوندار‌های ایرانی به همین اتهام بازداشت شدند. الهام علی‌اف در مصاحبه با آناتولی ریشه تنش‌ها را به طور تلویحی برخورد جمهوری آذربایجان با کامیوندار‌های ایرانی خوانده و گفته این اولین بار نیست کامیون‌های ایران به طور غیرقانونی به منطقه قره‌باغ می‌روند و این اتفاق در دوره اشغال نیز بار‌ها رخ داده بود. رئیس جمهور آذربایجان گفته ما از مجاری مختلف نارضایتی خود را به طرف ایرانی ابراز کردیم، اما این روند ادامه دارد. او گفته زمانی که مساله را از طریق سفیر آذربایجان در ایران به گوش مقامات کشور رسانده‌اند، کامیون‌های ایرانی اقدام به جعل پلاک کرده و سعی کردند پلاک‌های ارمنستان را روی کامیون‌های ایرانی بچسبانند. علی‌اف با لحنی تمسخر‌آمیز در این مصاحبه عنوان کرده که کامیون‌های ایرانی «خواستند ما را فریب دهند و این‌قدر با عجله اینکار را انجام دادند که نوشته‌های فارسی روی تانکر بالای خودرو باقی مانده بود.» او به تلاش دیپلماتیک دولت آذربایجان برای حل مساله اشاره کرده و گفته پس از یک ماه ما به طور رسمی یک یادداشت دیپلماتیک به تهران ارسال و سفیر این کشور را به وزارت امور خارجه احضار کردیم. اعتراض آذربایجان را اعلام و خواستار توقف این روند شدیم. با این حال بین ۱۱ آگوست تا ۱۱ سپتامبر تقریبا ۶۰ کامیون ایرانی به طور غیرقانونی به سمت قره‌باغ حرکت کردند. به نظر می‌رسد همین مساله و رفت‌وآمدهای صهونیست‌ها به این کشور باعث شده تا آنها بخواهند برای ایران قد‌علم کنند. در حالی که خود می‌دانند در مقابل ایران به جهت رویارویی و هماوردی چندان به حساب نمی‌آیند. لذا به نظر می‌رسد که آذر‌بایجانی‌ها باید امورات خود را با چیزی جز تهدید و اظهارات نسنجیده پیش ببرند چرا که اگر این‌گونه نباشد معلوم نیست عاقبت این امر برای آنها خوش باشد.
فاتحان خیبر
پــس از اتفـــاقات اخیر بود کـه روز گذشته نیروی زمینی ارتش رزمایشی را در مرزهای شمال غربی کشو ربرگزار کرد. رزمایش «فاتحان خیبر» نیروی زمینی ارتش روز گذشته با حضور تیپ‌های ۲۱۶ زرهی، ۳۱۶ زرهی، تیپ ۲۵ ، گروه ۱۱ توپخانه، گروه پهپاد ، جنگال، گروه ۴۳۳ مهندسی رزمی و با پشتیبانی بالگردهای هوانیروز در منطقه عمومی شمال‌غرب کشور آغاز شد. رزمایش فاتحان‌خیبر نیروی زمینی ارتش (نزاجا) با حضور امیر‌سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نزاجا، ارزیابان ستاد کل نیروهای مسلح و مسئولان استانی در منطقه عمومی شمال‌غرب کشور آغاز شد. در این رزمایش ابتدا یگان پهپاد نزاجا به شناسایی کلی منطقه پرداخت و پس از ارسال تصاویر به قرارگاه فرماندهی، تیپ ۲۵ واکنش سریع با هلی‌برن نیروها در منطقه رزمایش عملیات تاخت‌وتازش را به نمایش گذاشته‌اند .در ادامه رزمایش یگان توپخانه با اجرای آتش تهیه بر مواضع و اهداف از پیش تعیین شده اقدام به آتش تهیه انبوه کرده است. همزمان با آتش تهیه یگان‌های توپخانه ، یگان‌های زرهی عملیات قدرت ضربت زرهی را اجرا کرده‌اند . در تمامی مراحل رزمایش فاتحان خیبر، بالگردهای کبرا هوانیروز با اجرای آتش یگان‌های عمل‌کننده را پشتیبانی کردند. در این راستا فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال غرب نیروی زمینی ارتش گفت: ظرف مدت کمتر از 48 ساعت توانستیم نیروها و تجهیزات را از شمال‌غرب کشور به منطقه رزمایش فاتحان خیبر منتقل کرده و رزمایش را با موفقیت اجرا کنیم. امیر سرتیپ علی حاجیلو افزود: رزمایش فاتحان خیبر با به کارگیری بخشی از توان یگان‌های عمده شمال‌غرب کشور از جمله یگان‌های مستقر در استان‌های قزوین، مرکزی، تهران، گروه پهپاد نزاجا و هوانیروز انجام شد. فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌غرب نیروی زمینی ارتش خاطر نشان کرد: رزمایش‌ها معمولا مرحله تکمیلی آموزش‌ها هستند و چون نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران مرتباً در حال به‌روزرسانی ساختار و تجهیزات و توسعه دانش نظامی است، لذا در جهت هماهنگی ساختار جدید، آموزش‌ها و نیروها، لازم است در رزمایش‌های مختلف کارایی این به‌روزرسانی‌ها در میدان عمل تمرین شوند. امیر سرتیپ حاجیلو ادامه داد: ما طبق دستوراتی که از سلسله‌مراتب فرماندهی دریافت می‌کنیم و در نقاط مختلفی که تشخیص داده شود رزمایش را اجرا می‌کنیم.
صهیونیست‌ها بدانند جایی در منطقه ندارند
فرمانده نیروی زمینی ارتش هدف از برگزاری رزمایش «فاتحان خیبر» را این‌گونه عنوان کرد که در پایان هر دوره آموزشی و هر موقع که دستاورد ویژه‌ای داشته باشیم با برگزاری یک رزمایش از تجهیزات و تسلیحات ساخته شده آزمون به‌عمل می‌آوریم. امیر‌سرتیپ کیومرث حیدری گفت: این رزمایش حساسیت ویژه‌ای نیز دارد و آن حضور پیدا و پنهان عناصر رژیم صهیونیستی و همچنین تعداد قابل‌توجهی از تروریست‌های داعشی در کشورهای منطقه است. داعشی‌ها به دعوت یکی از کشورهای منطقه و زمانی که بین ارمنستان و آذربایجان درگیری بود، وارد منطقه شدند. چون ما اطمینان نداریم که آنها از منطقه خارج شده باشند، با برگزاری این رزمایش پیامی به آنان مخابره خواهد شد. آنها و صهیونیست‌ها باید بدانند که جایی در منطقه ندارند و نیروهای مسلح نظام جمهوری اسلامی ایران نسبت به آنها حساسیت ویژه‌ای دارند و در هرکجا که آنها را ببینند، برخورد خواهند کرد. وی بیان کرد: محل برگزاری رزمایش در منطقه عمومی شمال‌غرب کشور و بین محور پلدشت - جلفاست. امیر حیدری افزود: تمام تجهیزاتی که توسط ارتش و نیروی زمینی ارتش ساخته شده در این رزمایش به کار گرفته خواهد شد. نیروی زمینی در 23 رسته و با تحرک دفاعی بالا که از آن برخوردار است در این رزمایش حضور دارد. وی همچنین خبر داد: چهار دستاورد جدید تست میدانی می‌شود که شامل پهپاد دورزن و نقطه‌زن با برد بسیار بلند است که نیروی زمینی ارتش طراحی و ساخته است، سامانه‌های جنگالی که می‌توانند در عرصه دفاع و جنگ بسیار موثر باشند و دو نوع سلاح ضدزره که توسط دانشمندان نیروی زمینی و وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است. برد و دقیق‌زنی آنها اندازه‌گیری خواهد شد. همچنین بخشی از کالیبرهای گلوله‌های توپخانه‌ها را که هوشمند کرده‌‌ایم، در این رزمایش هوشمندی آنها را خواهیم سنجید.
رزمایش فاتـــحان خیبر هشداری به رژیم صهیونیستی است
معاون پارلــمانی رئیس‌جمهوری رزمایش فاتحان‌خیبر نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی را ‏هشداری به رژیم صهیونیستی عنوان کرد که در صورت خطا با پاسخ کوبنده ایران مواجه خواهند شد. سیدمحمد حسینی روز گذشته در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: عنوان رزمایش ارتش کاملا هوشمندانه انتخاب شده است. پیامبر اکرم(ص) توطئه سران یهود را با فتح خیبر خنثی کرد. معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری در ادامه این توئیت نوشت: رزمایش ‎فاتحان خیبر نیز هشداری به رژیم ‎صهیونیستی است که اگر پیرامون مرزهای جمهوری اسلامی ایران دست از پا خطا کند، با چنان واکنش کوبنده‌ای مواجه می‌شود که دیگر به انتظار ۲۵ نیازی نیست.
خواب‌های صـــهیونیست‌ها تعبیر نخواهد شد
سفیر جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان در واکنش به اظهارات سفیر رژیم صهیونیستی در این کشور تاکید کرد: خواب‌های صهیونیسم برای این منطقه هرگز تعبیر نخواهد شد. سید‌عباس موسوی سفیر کشورمان در باکو در توئیتی در واکنش به اظهارات سفیر رژیم صهیونیستی در این کشور نوشت: «ما برای همه یهودیان و مسیحیان و دیگر پیروان ادیان الهی احترام ویژه قائل هستیم؛ ولی مطمئن هستیم جمهوری آذربایجان و فلسطین برای همیشه کشـــــورهای اسلامی باقـی خواهند ماند. خواب‌های صهیونیسم برای این منطقه هرگز تعبیر نخواهد شد. پیش‌تر سفیر رژیم صهیونیستی در باکو با متهم کردن ایران به نقض حقوق اقلیت‌ها گفته بود: در حالی که ایران اقلیت‌های مذهبی و قومی‌اش را سرکوب و یهودیان را در دیگر کشورها هدف قرار می‌دهد، ما، یعنی اسرائیل، آمریکا و آذربایجان روی چندگانگی و تسامح سرمایه‌گذاری می‌کنیم. موسوی اظهار داشت: در پی تعرض و بی‌احترامی عده‌ای به سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو در نیمه‌شب گذشته و اعتراض شدید و پیگیری‌های رسمی، پلیس دیپلماتیک و وزارت کشور جمهوری آذربایجان چهار متعرض به سفارت جمهوری اسلامی ایران را شناسایی، بازداشت و بازجویی کرد. سفیر ایران در باکو تاکید کرد که سفارت جمهوری اسلامی ایران در حال پیگیری موضوع تا حصول نتیجه و تنبیه خاطیان است.
هشدار مطهری
نایب رئیس پیشین مجلس در توئیتر نوشت: ایران باید در مقابل طرح خائنانه ‎جمهوری آذربایجان و ‎ترکیه و ‎اسرائیل مبنی بر ایجاد دالان زنگزور که مرز ‎ارمنستان با ایران را از بین می‌برد و یکی از راه‌های ایران به اروپا را مسدود می‌کند، به هر قیمتی بایستد. علی مطهری ادامه داد: جمهوری آذربایجان به جای خیانت به مادر خود ایران، بهتر است به دامان مادرش بازگردد وگرنه همان درسی را که ‎صدام گرفت دریافت خواهد کرد.
عقب نشینی وجود نخواهد داشت
رئیس جمهور تــــــرکیه در ضمن پرواز بازگشتش از روسیه، جایـی که در آنجا به دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور رفته بود،‌ اظهار داشت: ترکیه از معامله‌اش با روسیه بر سر خرید سامانه‌های اس-۴۰۰ «عقب نشینی نخواهد کرد» این توافق موجب کنار گذاشته شدن ترکیه از برنامه بین‌المللی تولید و خرید جنگنده‌های پیشرفته اف-۳۵ شد. رجب طیب اردوغان اظهار امیدواری کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را در جریان نشست گروه ۲۰ در شهر رم ملاقات کند تا با او بر سر پروژه اف-۳۵ از جمله مبلغ ۱.۴ میلیارد دلاری پرداخت شده از سوی ترکیه قبل از کنار گذاشته شدنش از این برنامه به بحث بپردازد. وی گفت: احتمالا یک نشست دیگر نیز بین او و همتای آمریکایی‌اش در حاشیه کنفرانس آب و هوایی ماه نوامبر در شهر گلاسکوی اسکاتلند انجام شود. اردوغان اظهار کرد: ‌ما ۱.۴ میلیارد دلار پول دادیم. چه اتفاقی برای این پول خواهد افتاد؟ ما این پول را آسان به دست نیاوردیم و آسان هم به دست نمی‌آوریم. آنها یا باید هواپیماهای ما را بدهند یا پول‌های ما را برگردانند. مذاکرات اخیر اردوغان با پوتین در شهر سوچی متمرکز بر اتخاذ گا‌م‌هایی با هدف تعمیق همکاری دفاعی بین ترکیه و روسیه از جمله شراکت بر سر موتورهای هواپیما، جنگنده‌ها و زیر‌دریایی‌ها بود. به گفته اردوغان، روسیه احتمالا در ساخت دومین و سومین نیروگاه هسته‌ای ترکیه و همچنین سکوی پرتاب موشک‌های فضایی این کشور مشارکت خواهد کرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار