| کد مطلب: ۱۰۲۳۴۵۴
لینک کوتاه کپی شد

حـق ميلياردي فوتـبال در كرنر

آرمان‌ملی- حسین ردکا: حق پخش به‌عنوان مهمترین رکن درآمدزایی باشگاه‌های فوتبال سال‌هاست که از سوی صداوسیما به باشگاه‌ها پرداخت نشده و این مساله می‌تواند چالشی برای رئیس جدید رسانه‌ملی باشد.
قرارداد 3 ساله
سال ۱۳۸۷ قراردادی سه‌ساله به ارزش نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان بین فدراسیون فوتبال و صداوسیما منعقد شد تا تلویزیون به‌صورت اقساطی، پولی تحت‌عنوان حق پخش به فوتبال دهد. تلویزیون فصل اول ۱۰، فصل دوم ۱۱ و در فصل سوم هم ۱۳میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پول پرداخت کرد. قراردادی که همان زمان هم منتقد داشت چرا که این مبلغ نسبت به درآمدهایی که رسانه ملی از فوتبال داشته بیشتر بود.
افزایشی که نشد!
تغییر در رسانه ملی و حضور مهدی تاج در فدراسیون حق پخش به صفر رسید و پس از آن خبری دیگر از پرداخت حق پخش نبود و تنها در حد مصاحبه‌های‌هالی فوتبال باقی ماند. مهدی تاج عصر روز یکشنبه یازدهم آبانماه سال 1393 با تایید خبر توافق با مدیران صداوسیما در مورد حق‌پخش فوتبال گفت: «بعداز چند نشست سرانجام مدیران فدراسیون فوتبال و صداوسیما به توافق رسیدند و قرار شد با افزایش 30 درصدی رقم قرارداد سال گذشته، بازی‌های لیگ‌برتر چهاردهم فوتبال از این هفته مجددا پخش مستقیم شود. براین اساس و با توجه به اینکه رقم قبلی توافق طرفین 22 میلیارد و 500 میلیون تومان بود، رقم جدید برای فوتبال به 29 میلیارد و 250 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.» البته بعداز این اظهارنظر هم حرفی از حق پخش نشد.
پیگیری فیفا؟
موضوع حق پخش مورد توجه نمایندگان فیفا نیز قرار گرفت. دو سال قبل و در 24 اردیبهشت سال 98 صادق درودگر درباره پرداخت حق پخش تلوزیونی فوتبال در فصل آینده لیگ‌برتر، اظهارداشت: در بازدیدی که نمایندگان فیفا از تشکیلات فدراسیون فوتبال داشتند، بازهم نماینده فیفا تاکید کرد که حق پخش تلویزیونی پرداخت شود. حتی این بار تاکید شد که اسناد این پرداخت‌ها باید به فیفا ارسال شود. ما این موضوع را به مراجع بالاتر ارجاع دادیم تا راهی برای حل مشکل پیدا شود. وی با بیان اینکه «فیفا از اینجا به بعد درباره حق پخش از ما گزارش می‌خواهد» تصریح کرد: پیش از این اینفانتینو با ارسال نامه به رئیس‌جمهور و وزیر ورزش برای پرداخت حق پخش تاکید کرده بود و ما نیز در حال تلاش برای تعامل با صداوسیما هستیم. در مذاکرات اخیر با صداوسیما به نکات خوبی دست پیدا کردیم و خیلی امیدواریم که حق پخش تلویزیونی برای فصل آینده پرداخت شود، چرا که دیگر چاره‌ای جز این نداریم و الان کار به‌جایی رسیده که باید حق‌پخش برای فصل آینده پرداخت شود. مدیر بازاریابی سازمان لیگ فوتبال گفت: هفته گذشته در مجلس بحث حق‌پخش و خطراتی که عدم اجرای این قانون می‌تواند برای فوتبال ایران داشته باشد، مطرح شد. این بحث در مجلس در جریان است و ما برای اجرای قانون حق‌پخش در فصل بعد خوشبین هستیم. با وجود تاکید نمایندگان فیفا برای ارسال اسناد پرداخت حق‌پخش تلویزیونی فوتبال به فدراسیون جهانی و همچنین ارسال نامه‌های اینفانتینو به مقامات ایران، به‌نظر می‌رسد چاره‌ای جز اجرای این قانون برای رقابت‌های فصل آینده وجود ندارد. به‌نظر می‌رسد در صورت عدم پرداخت حق‌پخش تلویزیونی، فوتبال ایران با برخورد فیفا روبه‌رو خواهد شد. از این حیث همه ارکان درگیر این موضوع از فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ گرفته تا سازمان صداوسیما و مجلس شورای اسلامی ‌باید در فرصت باقی‌مانده راه‌حلی برای پرداخت حق پخش و دورکردن خطرات احتمالی از فوتبال ایران پیدا کنند.
30درصد هم پرداخت نشد!
بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۹۹ مشخص شد که به استناد بند (پ) ماده (۹۲) قانون برنامه ششم توسعه، وزارت ورزش‌وجوانان و سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی‌ ایران مکلف شدند درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به ردیف درآمدی شماره ۱۴۰۱۸۴ نزد خزانه‌داری کل‌ کشور واریز کنند. وجوه واریزی مندرج در جدول شماره (۹) این قانون به نسبت ۳۰ درصد در اختیار وزارت ورزش‌وجوانان (برای کمک به فدراسیون‌های مربوطه) و ۷۰ درصد در اختیار سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی‌ایران قرار می‌گیرد. «ایسنا» فروردین‌ماه سالجاری در ادامه نوشت: پس از تصویب قانون بودجه سال ۹۹ اعلام شد که درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی باید به نسبت ۳۰ به ۷۰ بین وزارت ورزش‌وجوانان و سازمان صداوسیما تقسیم شود، درآمدی که برای سال ۹۹ معادل ۵۰ میلیارد تومان در مجموع برآورد شده است تا سهم وزارت ورزش معادل ۱۵ و سهم سازمان صداوسیما معادل ۳۵ میلیارد تومان باشد، با این وجود اما در سال گذشته نیز سازمان صداوسیما اقدامی‌ در راستای پرداخت مطالبه ورزش کشور نکرد و تاکنون نیز خبری از اعمال قانون از سوی مراجع نظارتی در این رابطه نیست!
قدم‌ها؟!
رئیس سابق رسانه ملی از قدم‌های خوبی برای حل مساله حق پخش خبر داد. قدم‌هایی که در عمل برداشته نشد! 26 خردادماه سالجاری عسکری در پاسخ به سوالی مبنی براینکه با تعامل خوب شما با فوتبال امیدواری به وجود آمده که مشکل حق پخش را حل کنید، آیا قدم خوبی برداشته شده و می‌توانید خبر خوبی بدهید، تصریح کرد: قدم‌های خوبی برداشته شده و توضیحات را بعدها ارائه می‌دهیم. من نمی‌خواهم مصاحبه کنم و ان‌شاءا... بعدا.
رئیس جدید
روز هفتــم مهــرماه با پایان‌یافتن دوره مسئولیت آقای دکتر علی‌عسکری در سازمان صداوسیما، حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با تشکر از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر ایشان، در حکمی‌ آقای دکتر پیمان جبلی را به ریاست آن سازمان منصوب، و بر مواردی همچون «ارتقا سطح آگاهی و معرفت عمومی»، «هدایت فرهنگی»، «تقویت روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی»، «پراکندن امیدونشاط» و «ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی» به‌عنوان اولویت‌های کاری رسانه ملی در دوره جدید تاکید کردند. با توجه به برگزاری مسابقات فوتبال در دوران کرونا بدون حضور تماشاگر، باشگاه‌های بزرگ لیگ‌برتری از درآمد بلیت‌فروشی محروم بوده و با مشکلات مالی زیادی مواجه شده‌اند. در این سال‌ها اعداد و ارقام سنگینی از بدهی‌های باشگاه‌های بزرگ مطرح می‌شود که پرداخت حق‌پخش می‌تواند به حل این مشکل کمک کند. حق‌پخش تلویزیونی می‌تواند یکی از چالش‌های مهم دکتر جبلی در رسانه ملی باشد؛ شاید هم اولین آن! چرا که بحث مسابقات ملی نیز در پیش است و باید در مورد حق‌پخش مسابقات تیم‌ملی نیز تصمیم‌گیری شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار