جشنواره کودک به اصل خود بازگشت
یک کارگردان در آستانه برگزاری سیوچهارمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکانونوجوانان درباره اهمیت سینمای کودک و نقش آثار این حوزه در هموار کردن مسیر برای حضور بینالمللی دیگر آثار سینمایی سخن گفت. علی قویتن، درباره اثربخشی این رویداد سینمایی گفت: جشنواره کودک همواره بهنفع فیلمسازان سینمای کودک پیشرفته و رقابت در جشنواره کودک، همیشه یک رقابت ساده و سالم بوده و از سوی دیگر این جشنواره بستری برای اکران سلامت آثار کودک را فراهم میآورد. درواقع، باید بگویم که پرداختن به مسائل فرهنگی توسط جشنواره کودک ایجادگر جریانی مثبت و مفید است. کارگردان «آرزوی زیبا» ادامه داد: چندین سال پیش و در یک بازه زمانی کوتاه، کیفیت اثربخشی جشنواره کمی افول کرد، اما به همت دغدغه فرهنگی مسئولان امر و متولیان و هنرمندان شاغل در حوزه کودک، این رویداد توانست دوباره سلامت خود را بازیابد و به دور از هر حاشیهای، رسالتش را به درستی به ثمر بنشاند. این فیلمساز درباره کیفیت آثار در حوزه کودکان و نوجوانان گفت: از همان ابتدای دهه ۶۰، فیلمهای کودک ایرانی، همپای آثار کودک تولید شده در سراسر دنیا جلو رفته است. این فیلمها، در بسیاری از
جشنوارههای معتبر جهانی توجهات را به سمت و سوی سینمای کودک ایران جلب کردند و حتی شاید بتوان گفت که حضور آثار کودک در جشنوارههای معتبر جهانی باعث بازشدن مسیر برای اکران دیگر آثار سینمایی در این جشنوارهها شد. از همینرو توجه به پارامترهای جهانی به هنگام ساخت یک اثر باکیفیت کودک و نوجوان، امری واجب است. کارگردان «پرواز بادبادکها» و «آسمان آبی مادرم» درباره مضمون تربیتی آثار کودک در درونمایه قصههایشان، ادامه داد: در فیلمهای کودک، نباید به بچهها درس داد، بلکه نیاز است تا آثار متفاوتی در ژانرهای گوناگون برای کودکان ساخته شود تا اینگونه طیف جامعی از مسائل در فیلمهای گوناگون مورد بررسی قرار بگیرند. مسائل اجتماعی در فیلمهای نوجوانان برآمده از دل اجتماع است و پرداختن به موضوعات اخلاقی در درونمایه اثری که روایتگر دغدغههای کودک و نوجوان است، وجود دارد. نمیتوان در سینمای کودکونوجوان مسائل اخلاقی را لحاظ نکرد و از سویی، توجه به مسائل اخلاقی و تربیتی درهمه فستیوالهای کودک و نوجوان دنیا وجود دارد. کارگردان «سرودتولد»، «نسکافه داغ داغ»، و «سنجاقکهای برکه سبز» درباره وضعیت این روزهای سینمای کودک افزود: برای
زندهنگاهداشتن سینمای کودک باید از آن پشتیبانی کرد. چراکه در اینگونه سینما، فیلمساز و تهیهکننده از دل و جان خود مایه میگذارند و اغلب با سرمایه شخصی و بهصورت خصوصی مشغول به کار فرهنگی میشوند. واقعیت آن است که سینمای کودک به کمک دولت و ارگانهای دولتی نیاز دارد. قویتن در پایان درباره «سینما؛ سرزمین خیال» که شعار جشنواره سیوچهارم است، اظهارکرد: سینما، خیالانگیز است و در این خیالانگیزبودن، شاخصههای زیادی وجود دارد که در سینما خیلی راحت میتوان به آنها پرداخت.
ارسال نظر