| کد مطلب: ۱۰۲۳۰۴۲
لینک کوتاه کپی شد

دولت روحانی شکایت کرد؛ دولت رئیسی پس می‌گیرد

این روزها خبرهای خوشی از پاستور به‌گوش می‌رسد که مخاطبش رسانه‌ها هستند. هر دولتی در طول دوره فعالیت خودش به رغم سر دادن شعار «تعامل با رسانه‌ها» به شکایت قضایی از آنها می‌پردازد که در نهایت منجر به تذکر یا حتی توقیف رسانه می‌شود. دولت روحانی هم از این امر مستثنی نبود و به‌رغم اینکه در زمان آغاز فعالیتش دستور گذشت از شکایات علیه 50 نشریه را صادر کرد اما در طول فعالیتش بارها از رسانه‌ها شکایت کرد و عمر دولت دوازدهم کفاف نداد که این شکایات را پس بگیرد. رئیس جمهور حقوقدان حالا جای خود را به رئیس جمهوری داده که پیش از رسیدن به پاستور، رئیس قوه قضائیه بوده و به خوبی از تبعات شکایات دولت‌ها از رسانه‌ها خبر دارد. رئیسی برای مواجه نشدن رسانه‌ها با پیگیری شکایت‌های دولت قبل دستور گذشت از شکایاتی را داد که دولت روحانی علیه رسانه‌ها طرح کرده بود. دیروز رئیس‌ دفتر امور دعاوی و قراردادهای معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری در نامه‌ای خطاب به دادستان عمومی و انقلاب تهران از شکایات این معاونت علیه رسانه‌ها اعلام گذشت کرد. در متن نامه مصطفی پاک‌نیت که به رئیس‌ دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران و نیز دادگاه‌ تجدیدنظر این استان رونوشت شده، آمده است: «با سلام و احترام در راستای برنامه‌ها و سیاست‌های دولت سیزدهم، ترویج فرهنگ نقدپذیری، تشویق به از خودگذشتگی و اعمال رأفت اسلامی و به منظور تنویر افکار عمومی و گسترش فرهنگ مدارا و روحیه نقادی سازنده و استفاده از این ظرفیت در بهبود وضعیت موجود و تعالی کشور، بدینوسیله مراتب انصراف و گذشت این معاونت از شکایت مطروحه علیه رسانه‌ها، روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و... اعلام می‌گردد.» پیش از این نیز با شروع به کار دولت سیزدهم، معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری از اعلام گذشت نسبت به شکایات مطروحه از رسانه‌ها خبر داده بود.
وعده دولت روحانی عملی نشد
دولت روحانی به‌رغم ادعای ارتباط مطلوب با رسانه از تعداد زیادی از آنها شکایت کرد و در روزهای اخر عمر خود به یاد پس گرفتن شکایات افتاد که این امر را هم محق نکرد. آبان سال گذشته معاون اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهور از پس گرفتن شکایت دولت از رسانه‌ها خبر داد. علیرضا معطی در صفحه خود در تویئیتر نوشت:«۱. از مدتی قبل با دوستان در دفتر رئیس‌جمهور در پی پس گرفتن شکایت‌های ریاست‌جمهوری و دولت از رسانه‌ها بودیم. به لطف بررسی‌ها و پیگیری‌های سرکار خانم دکتر جنیدی و همکارانشان در معاونت حقوقی، رئیس‌جمهور دستور به پس گرفتن شکایت‌ها دادند که مراحل قانونی خبر آن در حال انجام است.۲. خوشحال و سرخوش از چنین اقدامی بودم که یکشنبه با شکایت وزارت کشور آقای رحمانی فضلی به دادسرا فراخوانده و بابت انتشار سخنان آقای کواکبیان تفهیم اتهام شدم. بنده خدا بازپرس محترم مانده چه بگوید؟» اما 19 آذر 99در پی اطلاعیه روابط عمومی معاونت حقوقی ریاست جمهوری مبنی ارسال نامه‌های اعلام گذشت رئیس جمهور از خبرنگاران به دادسرای تهران، مرکز رسانه قوه‌قضائیه اعلام کرد که ۲۰۰ مورد شکایت دولت از افراد حقیقی و حقوقی در دولت فعلی وجود دارد که طبق استعلام صورت گرفته، نامه‌هایی مبنی بر اعلام گذشت از شکایات مطروحه علیه خبرنگاران به قوه قضائیه، دادسرای تهران و دادسرای فرهنگ و رسانه که متولی رسیدگی به این موضوع است تا واصل نشده است. این اطلاعیه می‌افزاید: شاید معاونت حقوقی دولت چنین قصد و نیت خیری داشته؛ اما نامه‌های آن به منظور مختومه شدن پرونده‌ها به دستگاه قضایی به دادسرای تهران ارسال نشده است و اظهارات سخنگوی محترم قوه قضائیه در نشست خبری پس از استعلام از دادستانی تهران و دادسرای فرهنگ و رسانه در این زمینه بوده است.
گذشتی که تاثیری در پرونده نداشت
لازم به ذکر است، تنها یک نامه مربوط به اعلام گذشت از یک فعال رسانه‌ای از سوی معاونت حقوقی رئیس جمهور درتاریخ ۱۰/۹/۹۹ به دادستانی تهران واصل شده است که در مورد همان پرونده در تاریخ ۹۹.۵.۲۸ قرار نهایی دائر بر منع تعقیب صادر شده بود و اعلام رضایت رئیس جمهورمحترم با توجه به صدور قرار منع تعقیب تاثیری در روند پرونده نداشته است. بدیهی است با توجه به تعداد شکایت دولت، اعلام رضایت از تنها یک فعال رسانه‌ای آن هم فردی که قبلا قرار منع تعقیب برای او صادر شده بود، حتما ارتباطی با خبر اعلامی و ورود رئیس جمهور محترم ندارد.از سوی دیگر معاونت حقوقی ریاست جمهوری در نامه مربوط به فردی که قبلا قرار منع تعقیب وی صادر شده خطاب به دادستانی تهران تصریح داشته است که این اعلام گذشت شامل سایر اشخاص نمی‌گردد. مرکز رسانه قوه قضائیه افزوده است: علی ایحال بهتر است معاونت محترم حقوقی ریاست جمهوری به جای جوابیه عجولانه، به دنبال سرنوشت نامه‌های اعلام گذشت رئیس جمهور از خبرنگاران باشند و با ارسال آن به قوه قضائیه همانطور که اعلام کردند موجبات امید و آرامش اصحاب رسانه را فراهم سازند. سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که هفته گذشته اعلام شد که رئیس جمهور با پیشنهاد خانم جنیدی از برخی از شکایات طرح شده علیه رسانه‌ها گذشت کردند، گفت: ما هم این خبر را در رسانه‌ها شنیده‌ایم و مکرر پیگیری کردیم تا چنین نامه‌ای مبنی بر اعلام گذشت از شکایات مطروحه علیه خبرنگاران به قوه قضائیه، دادسرای تهران و دادسرای فرهنگ و رسانه که متولی رسیدگی به این موضوع است، واصل نشده است. وی ادامه داد: ظاهراً دوستان نیت داشته یا دارند که این کار را انجام دهند و ما هم امیدواریم نیت خیر آنها جامه‌عمل به خود بپوشاند. ضمن اینکه قبلا من در جلسات اعلام کردم از ناحیه دولت شکایت‌های متعددی علیه خبرنگاران، خبرگزاری‌ها، رسانه‌ها، نمایندگان مجلس، شخصیت‌های حقوقی و حقیقی در دادسرای عمومی و انقلاب تهران مطرح شده که حدود ۲۰۰ شکایت داشتند. وی افزود: اغلب این‌ها تاکنون رسیدگی و اظهارنظر شده است و معدودی از آنها نیز در حال رسیدگی است، اگر چنین نامه‌ای برای قوه قضائیه واصل شود، حتما مورد توجه قرار خواهد گرفت.
روحانی هم پس گرفت
دولت روحانی در بدو آغاز به‌کار 50 شکایت دولت احمدی‌نژاد علیه رسانه‌ها را پس گرفت. درآن زمان معاون حقوقی ریاست جمهوری ایران اعلام کرد که ۵۰ شکایت دولت پیشین از رسانه‌ها و نیز فعالان سیاسی، پس گرفته شده است. «الهام امین‌زاده» ضمن اعلام این خبر افزود: «رئيس جمهوری برای بازپس‌گيری اين شكايات موافقت كردند و دستور دادند چنانچه حقوقی از بيت‌المال تضييع نشده و حقوق دولت از طرف آن افرادی كه پرونده‌شان مطرح بود، نقض نشده باشد و نيز عموما مربوط به اظهارنظرهای انتقادی از عملكرد مسئولان دولت قبل باشد، گذشت شود.» معاون حقوقی رئیس جمهوری همچنین تاکید کرده که نقد «عالمانه و منصفانه» مورد پذیرش دولت یازدهم است و گفته: «بسياری مواقع اين نوع نقدها ونظرات كه از سوی اصحاب رسانه و فعالان سياسی مطرح می‌شود، می‌تواند كار خدمت‌رسانی دولت را تسهيل كند و ما از آن استقبال می‌كنيم.» بنا به گفته‌های خانم امین‌زاده عمده این شکایت‌ها تحت عناوین نشر اکاذیب، تشویش اذهان عمومی، توهین و افترا طرح شده بوده است. وی البته تاکید کرده که پس گرفتن این شکایت از سوی دولت، نافی حق قانونی اشخاص حقیقی و مسئولان وقت که در حال پیگیری پرونده‌هایشان هستند، نیست.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار