| کد مطلب: ۱۰۲۲۹۵۷
لینک کوتاه کپی شد

گشت ارشاد در بهشت؟

آرمان‌ملی - مطهره شفیعی: چندان بیراه نبود که شهرداری در دوره جدید رویکرد خاص با توجه به عقاید مدیرانش آغاز کند، رویکردی که گویا محدودیت در آن بیش از احترام به عقاید و آزادی‌های قانونی اهمیت دارد. از جمله این اقدامات راه‌اندازی اداره امور بانوان حراست‌کل شهرداری تهران است که تا پیش از این وجود نداشت. بسیاری آگاه هستند ضوابط حاکم بر شهرداری تهران از جمله پوشش و رفتار کارکنان در بدو ورود به بهشت مشخص می‌شود و با کارمند متخلف برخورد می‌شد، بنابراین نیاز به حجیم کردن ساختار شهرداری با تاسیس حراست بانوان نبود. نکته قابل‌تامل آنجاست که مهدی کرمی مشاور شهردار و رئیس حراست‌کل شهرداری در توجیه این اقدام گفته بود:« با توجه به اینکه بخش قابل‌توجهی از پرسنل شهرداری تهران همکاران خانم هستند و لازم است در راستای تکریم و صیانت از جایگاه ایشان امور مربوطه به صورت ویژه پیگیری و بررسی شود، اداره امور بانوان حراست‌کل با هدف صیانت و حفظ تکریم ایشان راه‌اندازی شد که همکاران خانم ما آماده‌اند به‌صورت تخصصی موضوعات و دغدغه‌های ایشان را پیگیری کنند.» راه‌اندازی حراست بانوان در شهرداری تهران یادآوری گشت ارشاد در خیابان‌هاست و مشخص نیست زاکانی با چه رویکردی اقدام به راه‌اندازی این نهاد حاشیه‌ساز کرده است.
اجبار زنان به استعفا در شهرداری؟
همین اقدامات است که سبب حواشی دیگری برای شهرداری می‌شود به‌عنوان نمونه برخی اعلام کردند که برای خوشایند شهردار جدید، تغییراتی رخ می‌دهد که طی آن زنان مدیر در رأس مدیریت شهری جابه‌جا و یا مجبور به استعفا شوند. گفته شده که برخی از شهرداران مناطق بیست و دوگانه به بهانه تفکرات جدید حاکم بر شهرداری تهران و شورای شهر اقدام به برکناری برخی بانوان مدیر کرده‌اند و یا اینکه آنها را تحت‌فشار گذاشتند که اگر استعفا ندهند، پست آنها به کارشناس تقلیل می‌کند و دوباره خبر آمد که 4 تا 5 تن از مدیران زن در برخی مناطق و نواحی برکنار شده‌اند و یکی از آنها هم مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه 5 است. دیروز رئیس شورای شهر تهران این ادعا را رد کرد و گفت: اجبار به استعفای مدیران و بانوان در شهرداری صحت ندارد. مهدی چمران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه گفته می‌شود طی روزهای اخیر به برخی بانوان و مدیران میانی شهرداری اعلام کرده‌اند باید استعفا دهند، نظر شما در این زمینه چیست، گفت: چنین چیزی صحت ندارد. البته شاید استثنائاتی بوده ولی قانونی در این زمینه وجود نداشته و لذا این قضیه کذب است. وی گفت: اخیراً برخی در مورد فعالیت‌های مدیریت شهری اظهار نگرانی کردند و ای کاش این نگرانی‌هایشان را چهار سال پیش مطرح می‌کردند. خوشبختانه ما جزء افرادی نیستیم که سعی کنیم مشکلات‌مان را گردن گذشتگان بیندازیم و سعی می‌کنیم برنامه‌های‌مان را پیش ببریم. چمران خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی مسئولان و مدیران در شهرداری به دلیل اینکه نمی‌دانند در دوره جدید فعالیت آنها ادامه خواهد داشت یا نه، از برخی مسئولیت‌ها سر باز زده‌اند، در حالی که هر فردی تا آخرین لحظه حضورش باید مسئولیت‌ها را عرفی، شرعی و اداری انجام دهد.
تناقض شورا و شهرداری درباره زنان
مهدی چمران از واژه عدم کنار گذاشتن زنان جز در موارد استثنا استفاده کرده اما مشخص نکرد استثنا شامل چه مواردی است. از یک سو شهرداری درصدد محدود کردن زنان است و از سوی دیگر سوده نجفی یکی از اعضای شورای شهر تهران اما اظهارات دیگری دارد. او می‌گوید:
« امروزه توانمندسازی زنان و مشارکت آنان در فرآیند تصمیم‌گیری و مدیریت جامعه یکی از پیش‌نیازهای توسعه پایدار است که کشور ما نیز بدان نیازمند است و شهرداری تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست، کارکنان زن نقش بسزایی در پیشبرد اهداف شهرداری دارند اما متاسفانه تعداد زنان در پست‌های عالی مدیریتی در شهرداری تهران کم‌اند البته این به معنای نگاه جنسیتی به موضوع نیست، در دوره جدید مدیریت شهری ان‌شاءا... با مساعدت شهردار جدید تهران به دنبال فراهم‌سازی راهبردهای مناسب برای رفع کاستی‌ها و افزایش شمار زنان در پست‌های مدیریتی شهرداری تهران هستیم. ان‌شاءا... با شناسایی عامل‌های پدیدآورنده این وضع یعنی حضور کمرنگ زنان در پست‌های مدیریتی، برنامه‌ای در جهت توانمندسازی کارکنان زن شهرداری تهران به منظور ارتقای جایگاه و مناصب اداری آنها خواهیم داشت.»
تکرار اخراج زنان افغانستان در تهران
شایعات مطرح شده درباره شهرداری اذهان را به یاد افغانستان می‌اندازد و خبری که جدیدا از این کشور منتشر شده بود:« حمدا... نعمانی، شهردار موقت کابل روز یکشنبه به کارمندان زن پایتخت دستور داد در خانه بمانند. آقای نعمانی گفت تنها زنانی که مردان نمی‌توانند جای آنها را بگیرند می‌توانند به سر کار بروند. این دستور تنها یک روز پس از آن صادر می‌شود که دختران از رفتن به دبیرستان منع شدند و وزارت امور زنان افغانستان به وزارت امر به معروف و نهی از منکر تغییر نام داد. آقای نعمانی گفت که هنوز تصمیمی قطعی درباره کارکنان زن شهرداری کابل گرفته نشده است. زنان خانه‌نشین شده، به گفته شهردار موقت کابل حقوق دوران بیکاری اجباری را دریافت خواهند کرد. به گفته حمدا... نعمانی تنها کمتر از یک سوم کارکنان شهرداری پایتخت یعنی حدود ۳ هزار نفر زن هستند.» حضور زاکانی در شهرداری تهران با حواشی خاصی مواجه شده و البته شورای شهر ششم شرایط بهتری از شهرداری ندارد. اگر چه دلواپسان تلاش زیادی کردند تا هر 9 روز یک بحران برای شهرداری سابق پدید آورند اما وضعیت شهرداری فعلی چنان است که نیازی به سوژه ندارد و اظهارات و عملکرد آنها چالش‌های زیادی پدید می‌آورد. طرح بلیت مترو 20 هزار تومانی موضوع ساده‌ای نبود که سبب نگرانی اقشار ضعیف جامعه شد. موضوعی که سبب انتقاد کارشناسان شده، عدم بهره‌گیری شهرداری از تجربه مدیران این نهاد است. رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه تاکنون چند نفر توسط شهردار تهران در قالب انتصابات جدید معرفی شده‌اند و بقیه هم به‌زودی اعلام می‌شوند، گفت: انتصابات با اولویت معاونین شهردار و شهرداران مناطق صورت می‌گیرد. چمران در پاسخ به این پرسش که آیا امکان باقی ماندن معاونان مدیریت شهری قبلی در شهرداری وجود دارد، گفت: از معاونان فعلی هم می‌توان در مدیریت شهری استفاده کرد ولی در زمینه شهرداران مناطق، زیاد بحث نشده و به طور کلی کسانی که از قبل و دوره‌های پیشین هم سابقه فعالیت در مدیریت شهری داشته‌اند قاعدتا بهره‌مندی از تجارب آنها در شهرداری می‌تواند مؤثر و خوب باشد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار