افت تا 10 درصدی قیمت خودروهای خارجی
آرمانملی: بررسی بازار خودرو نشان میدهد در یک هفته اخیر و همزمان با تصویب طرح آزادسازی واردات خودرو از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی اگرچه با بررسی طرح در شورای نگهبان گمانهزنیهایی در خصوص احتمال عدم موافقت شورا مطرح میشود، اما رکود انتظاری که در این مدت بر بازار حاکم شده زمینه کاهش 5 تا 10 درصدی را در بازار خودروهای خارجی رقم زده است، البته در این میان خودروهای پرتیراژ داخلی نیز از این قافله عقب نماندهاند و در برخی از محصولات شاهد عقبنشینی قیمتها هستیم. نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اصلاحات کمیسیون صنایع و معادن در ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو درباره واردات خودرو به منظور تامین نظر شورای نگهبان موافقت کردند. در ماده ۴ طرح ساماندهی خودرو آمده است: هر شخص حقیقی یا حقوقی میتواند بهازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و یا خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودرو تمام برقی یا دو نیرویی (هیبریدی) یا واردات خودروی بنزینی یا گازسوز با بر چسب انرژی ب (B) و بالاتر یا دارای شاخص ایمنی سهستاره و بالاتر براساس گواهیهای استاندارد معتبر، معادل ارزش صادراتی خود اقدام کند. براساس تبصره یک واردات موضوع این ماده، نباید هیچ تعهد ارزی جدیدی برای کشور ایجاد کند. این طرح اگرچه تازه به شورای نگهبان ارسال شده و برخی نیز درخصوص مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با واردات خودرو در روزهای اخیر اظهارنظر کردهاند، اما همین گمانهزنیها و شایعات نیز بر بازار تاثیرگذار شده و نخستین اثر خود را با راکد شدن هرچه بیشتر بازار نشان داده است. در این رابطه رصد قیمت خودروهای خارجی نشان میدهد هماکنون هر دستگاه سانتافه مدل ۲۰۱۷ با کارکرد ۱۰ هزار کیلومتر ۲.۱ میلیارد تومان و همین مدل با کارکرد ۶۴هزارکیلومتر یکمیلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان قیمتگذاری شده است. همچنین هر دستگاه تیگوان (شاسی بلند شرکت فولکسواگن آلمان) با مدل ۲۰۱۸ صفر کیلومتر ۳.۲ میلیارد تومان، با ۳۰ هزار کیلومتر کارکرد ۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان و با کارکرد ۵۰ هزار کیلومتر ۲.۲ میلیارد تومان قیمت خورده است. رنو تالیسمان فرانسوی نیز ۲ میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان در مدل ۲۰۱۸ صفر کیلومتر و یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان در مدل ۲۰۱۷ با ۳۰ هزار کیلومتر قیمتگذاری شده است. همچنین در بازار خودروهای داخلی نیز در گروه سایپا هر دستگاه پراید ۱۱۱ صفر کیلومتر مدل ۹۹ حدود ۱۵۱ میلیون تومان، تیباصندوقدار ۱۴۰ میلیون تومان، تیبا هاچبک ۱۴۲ تا ۱۵۷ میلیون تومان، ساینا ۱۵۶ میلیون تومان، کوئیک دندهای ۱۵۶ تا ۱۶۰ میلیون تومان و کوئیک اتوماتیک پلاس ۲۳۰ میلیون تومان قیمتگذاری شد. در گروه ایرانخودرو، هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۲۳۲ تا ۲۴۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ بین ۲۹۰ تا ۲۹۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوقدار ۲۸۵ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ اس.ال. ایکس ۲۴۵ تا ۲۵۹ میلیون تومان، پژوپارس ساده ۲۵۵ تا ۲۷۰ میلیون تومان، پژوپارس دوگانهسوز ۲۷۵ تا ۲۹۰ میلیون تومان، پژوپارس ال.ایکس ۲۸۵ تا ۳۰۰ میلیون تومان، پژوپارس اتوماتیک ۳۵۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دندهای بین ۳۱۰ تا ۳۴۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۴۰۰ تا ۴۳۰ میلیون تومان، دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک ۴۴۰ تا ۴۵۷ میلیون تومان و تارادندهای ۴۶۰ میلیون تومان ارزشگذاری شد. در دسته مونتاژیها نیز هر دستگاه جک.اس۳ کرمانموتور ۵۰۰ تا ۵۱۰ میلیون تومان، جک اس۵ حدود ۷۵۰ میلیون تومان، هایما.اس۷ ایرانخودرو ۸۰۷ میلیون تومان در رنگ سفید و ۸۳۳ میلیون تومان در رنگ مشکی و سیتروئن سی۳ شرکت سایپا در مدل ۹۷ و صفر کیلومتر بین ۸۳۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان قیمتگذاری شد. اسد کرمی نایبرئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروتهران در این زمینه میگوید: باوجود مطرحشدن موضوع واردات خودرو در هفتههای گذشته، تاکنون بازار زیاد دستخوش تغییر قیمت نشده است. وی بیانداشت: بهنظر میرسد با توجه به صحبتهای ضدونقیضی که از گوشه و کنار از سوی مسئولان شنیده میشود، در مجموع «بازار در حالت انتظار بهسر میبرد» که در نهایت چه اتفاق خواهد افتاد؟ کرمی معتقد است: آزادسازی واردات آنطور که از سوی مجلس تبیین شده، شاید در درازمدت بر قیمتها تاثیرگذار شود.
ارسال نظر