| کد مطلب: ۱۰۲۲۸۶۳
لینک کوتاه کپی شد

هیچ مانعی برای تقویت روابط اقتصادی با همسایگان و منطقه وجود ندارد

آرمان ملی: رئیس جمهور با تأکید بر اینکه اگر بر توان داخلی تکیه کنیم، انجام خیلی از کارها ممکن خواهد شد، اظهار داشت: متأسفانه شاهد بودیم که بعضی‌ها واردات واکسن یا حتی پیوستن کشور به سازمان شانگهای را متوقف بر پذیرش FATF کرده بودند و حتی در جلسات رسمی نیز بر موضع خود پافشاری می‌کردندرئیس‌جمهور اولویت سیاست خارجی ایران را گسترش و ایجاد روابط همه جانبه با کشورهای همسایه و منطقه دانست و اظهار داشت: امروز با توجه به ظرفیت بزرگی که در قالب سازمان همکاری‌های شانگهای ایجاد شده، همه وزارتخانه‌ها وظیفه دارند، ظرفیت‌های همکاری را شناسایی و در مسیر رشد اقتصادی کشور به کار بگیرند. اهم اظهارات سید ابراهیم رئیسی از این قرار است:
امروز با توجه به ظرفیت بزرگی که در قالب سازمان همکاری‌های شانگهای ایجاد شده، همه وزارتخانه‌ها وظیفه دارند، ظرفیت‌های همکاری را شناسایی و در مسیر رشد اقتصادی کشور به کار بگیرند. امروز نه تنها وزارت امور خارجه بلکه همه وزارتخانه‌ها مسئولیت و ماموریت دارند که از ظرفیت ایجاد شده، نهایت استفاده را در رونق و شکوفایی اقتصادی کشور به‌عمل بیاورند.
امروز کشورهای عضو شانگهای نیز زمینه و بستر همکاری با جمهوری اسلامی ایران را از هر زمان دیگری مهیاتر می‌دانند و احساس می‌کنند می‌توانند همکاری‌های بهتر و بیشتری را با ایران رقم بزنند. بندر چابهار دروازه ارتباط با کشورهای آسیایی و جهان است، لذا شتاب در توسعه و بهره‌برداری آن، از اهمیت زیادی برخوردار است. دو کشور ایران و تاجیکستان ارتباط فرهنگی با ریشه و اعتقادی با یکدیگر دارند و در این سفر، دو طرف مصمم شدیم تا فصل نوینی از روابط دو جانبه بین دو کشور رقم بخورد. سیاست خارجی دولت، تقویت روابط با کشورهای همسایه با اولویت دیپلماسی اقتصادی است و این سیاست را با قدرت پیگیری خواهیم کرد و هیچ مانعی برای تقویت روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و منطقه وجود ندارد.
امروز شتاب واکسیناسیون برای مردم امیدبخش شده است و در کنار آن دقت و انضباط واکسیناسیون اهمیت زیادی دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد. به لطف الهی با شتابی که در روند واکسیناسیون آغاز شده سال تحصیلی ۱۴۰1-۱۴00 در زمان خود آغاز خواهد شد و همه دانش آموزان، دانشجویان و خانواده آنها اطمینان داشته باشند که امر آموزش در کشور رونق خواهد گرفت و تعطیلی و تاخیر در آن را خسارت به فرزندان خود می‌دانیم.
در تصمیمات اقتصادی به دنبال آن هستیم که اقدامات، همراه با مطالعه و کار کارشناسی باشد تا گام‌های اجرایی که در حوزه اقتصادی برداشته می شود تاثیرگذار و همراه با نتیجه روشن باشد. همه مردم ایران عاشق اباعبدا... الحسین(ع) هستند اما شرایط کرونایی و صیانت از جان مردم اقتضائاتی دارد و باید در چارچوب رعایت پروتکل‌های بهداشتی و انضباط عمل شود تا سلامت زائران دچار آسیب نشود ضمن اینکه در این زمینه همکاری با دولت عراق نیز اهمیت دارد.
دولت باید ارتباط منظمی با شبکه عظیم خانواده شهدا داشته باشد و از ظرفیت‌های خوبی که در بین آنان است، استفاده کند. باید به فرزندان شهدا میدان داده شود تا جوهره وجودی خود را که از والدین شهید خود به ارث برده اند، به منصه‌ظهور برسانند، همانگونه که امام راحل به پدران جوان شما میدان داد تا خودشان را نشان دهند. بنده سفارش می‌کنم و شما هم پیگیر باشید تا با وزیر کشور که از وزرای کلیدی دولت است، جلسه داشته باشید تا ساز و کاری برای بهره‌گیری شایسته از ظرفیت‌های موجود در خانواده‌های شهدا بویژه در زمینه مسایلی نظیر موضوع زن و خانواده ایجاد شود.
در زمینه توسعه کشور هیچ محدودیتی برای استفاده از تجارب کشورهای مختلف نداریم، اما بی‌تردید برای انتخاب نسخه مناسب پیشرفت، دقت زیادی خواهیم داشت تا این نسخه تطبیق کامل با اقتضائات ایران اسلامی داشته باشد. امروز فضای ارتباطی جامعه با گذشته خیلی تفاوت کرده و دایره ارتباطات افراد بسیار گسترده‌تر شده و نمی‌توان این فضای ارتباطی را محدود کرد. لذا باید تلاش کنیم تا حد امکان این عرصه را مصون‌سازی کنیم تا جوانان و آحاد مختلف جامعه به جای آنکه صرفاً متأثر شوند، ‌بتوانند مؤثر واقع شوند.
اگر بر توان داخلی تکیه کنیم، انجام خیلی از کارها ممکن خواهد شد، متأسفانه شاهد بودیم که بعضی‌ها واردات واکسن یا حتی پیوستن کشور به سازمان شانگهای را متوقف بر پذیرش FATF کرده بودند و حتی در جلسات رسمی نیز بر موضع خود پافشاری می‌کردند. در فاصله کوتاه سپری شده از دولت سیزدهم اتفاق خاصی نیفتاده که باعث افزایش واردات واکسن و یا پذیرش عضویت کشورمان در سازمان شانگهای بشود، الا اینکه کشورهای همسایه و دوست ما دیدند که دیگر توجه ما صرفا به غرب نیست و ارتباط با همسایگان و کشورهای منطقه اولویت سیاست خارجی ایران شده است.
آنچه برای حیات، تربیت و تعالی انسان ضروری است در مجموعه آموزش و پرورش نهادینه شده است. نکته مهم دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد اینکه بدانیم نسبت شورای عالی آموزش و پرورش با نهادهای عالی تصمیم گیری همچون مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی، چیست. این شورا سیاست اجرای قانون درحوزه تعلیم و تربیت را برعهده دارد، هر موضوعی که با آموزش و پرورش ارتباط دارد باید ابتدا در این شورا بررسی و کارشناسی شده و بعد برای تصمیم گیری به نهادهای بالادستی و تصمیم گیرنده ارجاع شود و دیگر هیچ امری مربوط به آموزش و پرورش بدون طرح در شورای عالی آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح نخواهد شد.
در رابطه با رتبه بندی معلمان اصل بر افزایش کیفی و مهارتی این عزیزان است و موضوع مالی و معیشتی تنها یکی از مسائل مورد توجه است. شورای عالی آموزش و پرورش باید درمورد سند تحول بنیادین کمک و همراهی کند تا فاصله بین وضع فعلی و وضع مطلوب و مورد نظر را کاهش دهیم و برای ایجاد این تحول همه بخش‌ها و لایه‌های آموزش و پرورش باید حس تحول و تحول‌گرایی پیدا کند و مدارس ما تحول محور و تربیت محور باشد. اینکه همه دانش آموزان در سراسر کشور به آموزش دسترسی داشته باشند و دانش آموزی بخاطر محرومیت از امکانات و تجهیزات نوین آموزشی از تحصیل محروم نشود، وظیفه ماست. جایگاه آموزش و پرورش در نظام برنامه ریزی و بودجه ریزی کشور باید تعریف شود و مسائل و مشکلات معیشتی معلمان را یک بار برای همیشه حل کنیم تا مسأله اصلی آموزش و پرورش ما مسأله مالی و معیشتی نباشد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار