| کد مطلب: ۱۰۲۲۸۲۶
لینک کوتاه کپی شد

توصیه‌های مهم تغذیه‌ای برای ورزشکاران

یک کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی گفت: ورزشکاران در کنار ورزش تنها با داشتن تغذیه مناسب می‌توانند بدنی سالم داشته باشند. زهرا حسینی اظهارکرد: گاها بسیاری از افرادی که ورزش می‌کنند به‌دلیل اینکه تغذیه مناسبی ندارند، چندان بهره‌ای از فعالیت‌‌های بدنی خود نمی‌برند. این افراد باید دانش تغذیه‌ای خود را بالا ببرند و با به‌دست‌آوردن شناختی از موادغذایی، طبق بودجه‌ای که دارند سبد غذای مناسبی داشته باشند. رئیس کمیته آمادگی جسمانی هیات ورزش همگانی کرمانشاه با بیان اینکه ورزشکاران مبتدی و غیرحرفه‌ای به وسیله موادغذایی می‌توانند نیازهای بدنشان را تامین کنند، افزود: متاسفانه گاها برخی از این ورزشکاران را می‌بینیم که به‌سمت مکمل‌های ورزشی روی می‌آورند، بدون آنکه اطلاع کافی درمورد آن داشته باشند. وی تصریح کرد: اغلب کسانی‌که مکمل‌های ورزشی را به ورزشکاران مبتدی و غیرحرفه‌ای توصیه می‌کنند، کسانی هستند که دانش لازم را در این رابطه ندارند و تنها به صرف مربی بودن چنین توصیه‌هایی می‌کنند، در حالی‌که درک صحیحی در رابطه با مکمل‌ها ندارند. این دانشجوی دکترای تخصصی فیزیولوژی ورزشی ادامه داد: مصرف مکمل‌های ورزشی برای این دسته از ورزشکاران باعث می‌شود تا عمر ورزشی آنها کوتاه باشد و صرفا به‌خاطر داشتن یک اندام زیبا، سلامتشان به خطر می‌افتد. وی با بیان اینکه مکمل‌های ورزشی تنها کمک‌کننده به ورزشکاران حرفه‌ای است، اظهارکرد: سوءمصرف این نوع از مکمل‌ها در افراد مبتدی و غیرحرفه‌ای تهدیدکننده سلامت آنها خواهد بود. این افراد بسیاری از نیازهای بدن را می‌تواند با تغذیه مناسب رفع کرده و نیازی به مصرف مکمل‌ها ندارند. حسینی افزود: افرادی که برای کنترل وزن و بهبود بیماری ها در کنار ورزش از مکمل‌ها استفاده می‌کنند، گاها دچار مشکلاتی همچون سوءهاضمه، زخم معده و حتی بیماری‌های روانی می‌شوند و خیلی زود از ورزش دست می‌کشند. وی با بیان اینکه عده‌ای از افراد هم هستند که به‌خاطر کاهش وزنِ سریعتر از وعده‌های غذایی خود کم می‌کنند، گفت: این دسته از افراد معمولا صبحانه نمی‌خورند، ناهار را سرسری میل می‌کنند و وعده شام را هم خط می‌زنند که این مساله استرس زیادی را در آنها به‌همراه می‌آورد و حتی پس از مدت کوتاهی این رژیم غذایی را رها می‌کنند. این کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی با تاکید براینکه افراد باید به مقوله فعالیت‌های بدنی و تغذیه صحیح به‌عنوان شیوه زندگی نگاه کنند، افزود: اگر به کشورهایی که میزان امید به زندگی و سلامت عمومی در بین آنها بالاست نگاه کنیم، می‌بینیم که در کشوری مانند ژاپن که بالاترین امید و کیفیت زندگی را دارد، اولین اصل بین مردم آن داشتن برنامه منظم غذایی است، یعنی هر تعداد وعده غذایی که در طول روز داشته باشند، در زمان مشخصی آن را سرو می‌کنند.
نوجوانان تنوع غذایی ندارند
رئیس کمیته آمادگی جسمانی استان کرمانشاه با بیان اینکه در بین مردم این کشورها تنوع غذایی بالایی وجود دارد، گفت: متاسفانه در بین نوجوانان و حتی بزرگسالان ایرانی تنوع غذایی وجود ندارد، درحالی که در کشوری مانند ژاپن و یا چین مردم معتقدند که باید در هفته 100 نوع ماده غذایی را دریافت کنند تا سالم بمانند. وی به میزان بالای حجم غذای مصرفی در بین بسیاری از ایرانی‌ها هم اشاره کرد و گفت: در کشور ما هر روز بشقاب‌ها در حال بزرگترشدن هستند و این یک فاجعه است، چرا که میزان کالری دریافتی بیشتر و احتمال چاقی بالا می‌رود و در نتیجه زمینه بروز انواع بیماری‌ها فراهم می‌شود. حسینی تصریح کرد: اگر حجم معده هر فرد را به 10 قسمت تقسیم کنیم، باید هنگام غذاخوردن هشت قسمت آن پر و دو قسمت خالی بماند، اما متاسفانه ما ایرانی‌ها عادت کرده‌ایم که معده خود را کامل پر کنیم. وی در ادامه بحث اصول تغذیه‌ای مناسب برای ورزشکاران به موضوع تاثیرات کرونا بر سلامت و زندگی اجتماعی مردم جامعه هم پرداخت و گفت: در دوران کرونا بدن و سیستم ایمنی بدن ما هر لحظه ممکن است با چالش مواجه شود و دچار بیماری کرونا شویم، بنابراین برای اینکه سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنیم، باید اصولی را رعایت کنیم. این کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی با بیان اینکه در مدت شیوع بیماری کرونا باید از غذاهایی استفاده کنیم که سیستم ایمنی بدن ما را تقویت می‌کند، افزود: هرچند داروهایی مانند مولتی ویتامین‌ها، مکمل‌های تغذیه‌ای و... برای تقویت سیستم ایمنی بدن وجود دارند، اما بهترین راه یاری‌رساندن به تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده از سبزیجات و میوه‌هاست. حسینی با تاکید براینکه دراین مدت باید غذاهای فرآوری شده را کنار گذاشت، اعلام کرد: خوردن سوسیس، کالباس، همبرگر و... که غذاهای فرآوری شده و ناسالم هستند را در دوران کرونا باید کنار گذاشت، وی توصیه کرد: افراد در زمان همه‌گیری بیماری کرونا در روز پنج میوه را دریافت کنند.
روزانه 8 لیوان آب بنوشید
وی با تاکید براینکه آبرسانی کافی می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن هم کمک کند، اعلام کرد: باید روزانه بین هشت تا 10 لیوان آب نوشید، اما متاسفانه این رقم در بین ایرانی‌ها به‌خصوص بزرگسالان حدود چهار لیوان در طول روز است که باعث ضربه زدن به قلب‌وعروق می‌شود. رئیس کمیته آمادگی جسمانی استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه مصرف چربی‌های مفید می‌تواند به تقویت سیستم قلب و عروق بدن نیز کمک کند، گفت: باید تلاش کنیم تا میزان مصرف چربی‌های اشباع شده مانند روغن‌های جامد و روغن‌های حرارت دیده را به حداقل برسانیم و در مقابل از روغن‌های غیراشباع مانند روغن نارگیل، زیتون و سایر روغن‌های گیاهی استفاده کنیم. وی ادامه داد: به ورزشکاران توصیه می‌شود مصرف نمک و قند را به حداقل برسانند، به شکلی که در طول روز می‌توانند فقط پنج درصد از کالری دریافتی خود را به منابع قندی و یا شکر اختصاص دهند. حسینی افزود: مصرف روزانه نمک نیز در این مدت باید به اندازه یک قاشق چایخوری یعنی کمتر از پنج گرم در طول روز باشد. وی یادآورشد: این میزان مصرف قند و شکر برای افراد دیابتی و نمک برای افراد دارای بیماری‌های قلبی‌وعروقی و با سابقه فشارخون باید کمتر نیز باشد. این دانشجوی دکترای فیزیولوژی ورزشی با تاکید براینکه ورزشکاران باید از پرخوری در ایام شیوع بیماری کرونا پرهیز کنند، گفت: پرخوری یعنی دریافت کالری اضافی و انباشت چربی و در نهایت تضعیف سیستم ایمنی بدن است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار