| کد مطلب: ۱۰۲۲۷۸۹
لینک کوتاه کپی شد

حاشيه‌هاي پرونده سازمان سنجش

آرمان‌ملی: روز گذشـــته بار دیگر موضــوع کهنه‌کنکوری‌ها و بی‌انضباطی‌های مالی در سازمان سنجش با کمیسیون تحقیق و تفحص مجلس حاشیه‌ساز شد و با نامه یا درخواست ممنوع‌الخروجی رئیس سازمان سنجش، این موضوع بر سر زبان‌ها افتاد. موضوع از انتشار یک توئیت آغاز شد و احمد نادری، رئیس هیأت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از سازمان سنجش، در نامه‌ای به دادستان کشور خواهان ممنوع‌الخروجی ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش و برخی مدیران آن شد. در نامه نماینده تهران خطاب به حجت‌الاسلام منتظری که در توئیتر نیز منتشر و بازتاب فراوانی داشت به این موضوع اشاره شده که «یکی از مهره‌های کلیدی وزارت علوم که ظلم‌های فراوانی در سال‌های قبل به دانشگاهیان کرد، به‌رغم مفتوح بودن پرونده‌اش در کمیسیون اصل 90 از کشور خارج شد. متأسفانه باخبر شدیم آقای ابراهیم خدایی (رئیس سازمان) به‌بهانه فرصت مطالعاتی قصد خروج از کشور دارند. همچنین شائبه خروج برخی از مدیران این سازمان نیز با عنایت به شکایات و تخلفات گسترده وجود دارد، بنابراین خواهشمند است دستور مقتضی جهت ممنوع‌الخروج شدن ایشان را صادر فرمایید تا خللی در فرآیند تظلم‌خواهی مردم و صیانت ازحقوق بیت‌المال رخ نداده و امکان فرار از بار مسئولیت و پاسخگویی برای این فرد میسر نشود.»
کذب است، شکایت می‌کنم
اما پاسخ رئیس سازمان سنجش به درخواست ممنوع‌الخروج کردن او، تکذیب این ماجرا بود و ابراهیم خدایی در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی ادعای یک نماینده مبنی بر قصد وی در خروج از کشور را تکذیب کرد. خدایی در این نامه تاکید دارد: «با توجه به اینکه اینجانب تابه‌حال درخواستی از دانشگاه محل استخدام و هیچ مرجع قانونی دیگری جهت فرصت مطالعاتی نداشته‌ام، این مطلب کذب محض است. رئیس سازمان سنجش در این نامه از قالیباف درخواست کرده است بر اساس آیین نامه داخلی مجلس نسبت به نشر اکاذیب از سوی این نماینده رسیدگی قانونی صورت گیرد.»
زخم کهنه‌ کنکور دهان باز کرد
در روز 28 تیر نیز احمد نادری نماینده تهران گفته بود: «صد‌ها میلیون تومان سود ناشی از کنکور به حساب رئیس سازمان سنجش رفته است. آقای خدایی چطور فریدون را برای گرفتن دکترا به دانشگاه شهید بهشتی معرفی می‌کند؟» موضوع تخلفات در سازمان سنجش، از حدود 12 سال پیش و مجلس هشتم مطرح شد و در آن زمان نیز، نمایندگان جلسه‌ای را برای مشکلات و تخلفات در این سازمان مطرح کردند. در آن زمان نیز ابراهیم خدایی، معاون سازمان سنجش بود و نمایندگان آن مجلس نیز اذعان داشتند که خیلی از افرادی که رتبه بالایی در کنکور سراسری کسب کردند، با زدوبندهایی نتوانستند وارد دانشگاه شوند. همچنین تخلفات جدی در آزمون کنکور رخ داده است. بعد از آن نیز و در طی سال‌های اخیر، گزارشاتی از این دست مطرح می‌شد، اما آن چیزی که در سالیان اخیر بیشتر مطرح شده و رئیس سازمان سنجش نیز در مصاحبه‌هایش به آن اذعان داشته، برخی ضد‌و‌بندهای مالی سازمان سنجش با موسسات کنکور با موسسات غیرانتفاعی است و همین‌طور بی‌انضباطی مالی در این سازمان. پیش از این نیز احمد نادری، یک‌سری تخلفات را مطرح کردند که برخی از نمایندگان پیگیر آن شدند که بی‌ارتباط با مدارک تحصیلی حسین فریدون، بردار رئیس‌جمهور سابق نیست و شاید دلیل اصلی انتشار این نامه!
ممنوع الخروجی فقط با حکم دادگاه
اما موضوعی که در نامه این نماینده مجلس به دادستان کل کشور، ابهام برانگیز است، این بود که آیا نمایندگان مجلس، می‌توانند یک شخص را ممنوع‌الخروج کنند یا درخواستی داشته باشند. پاسخ یک حقوقــدان به این امر «خیر» است و حسن قنبری در این رابطه می‌گوید: «از آنجا که ممنوع‌الخروج شدن افراد یک حکم قضایی محسوب می‌شود، باید دادگاه این حکم را صادر کند و هیأت تحقیق و تفحص مجلــس اگر به این نتیجه رسیده باشند که تخلفاتی در سازمان سنجش رخ داده، این یکم حکم قضایی به حساب نمی‌آید و باید قوه قضائیه در این رابطه اظهار نظر کند. البته هنوز کسی نمی‌داند که پرونده قضایی برای آقای خدایی تشکیل شده یا خیر و استناد نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی همان‌طور که در نامه نیز آمده، پرونده‌هایی که در کمیسیون اصل 90 است و با این تخلفات که مجلس به آن پی برده نمی‌توان یک فرد را ممنوع الخروج کرد. اگر کمیسیون‌های مجلس گزارشی از تخلفات افراد دارند، باید به قوه قضائیه ارجاع داده شود و نهایتا با حکم دادگاه این موضوع به اثبات می‌رسد.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار