| کد مطلب: ۱۰۲۲۷۸۶
لینک کوتاه کپی شد

حداد عادل سفیر چین شود بهتر است!

آرمان ملی - مطهره شفیعی: ظاهرا علایق بین‌المللی برخی اصولگرایان با تغییر دولت هر روز بیش از گذشته خود را نمایان‌تر می‌کند! اظهارات و مواضع این دسته اصولگرایان چنان است که گویی بار دیگر عزمی نو برای تحولات در عرصه بین‌المللی در پیش است. موضوع قابل‌تامل آنجاست که این تحولات فکری و برنامه‌ریزی‌ها از سوی اصولگرایانی است که تا پیش از این خود را در عرصه‌های دیگر معرفی کرده بودند مانند غلامعلی حدادعادل که کمتر فردی تصور می‌کرد او در ذهن خود به برنامه‌ریزی‌هایی در عرصه بین‌المللی و به‌ویژه شرق آسیا مشغول است.
تیرآرش چه شد؟
البته ناآشنایی این دسته از اصولگرایان در اظهارنظر درباره کشورهای دیگر به سوژه سرگرم‌کننده تبدیل می‌شود مانند دیروز که بسیاری از سایت‌ها به انتشار اظهارات حدادعادل درباره چین پرداختند. رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در یک برنامه تلویزیونی می‌گوید:«چون مسلمانان پکن، پایتخت چین از اصطلاحات فارسی پر در نمازشان استفاده می‌کنند، تیر آرش کمانگیر به آنجا هم رسیده است و پکن جزء ایران فرهنگی است.» در منابع تاریخی آمده ‌است آرش از کوه «اییریو خشوتا» در طبرستان بالا می‌رود و تیرش را از بالای این کوه پرتاب می‌کند. ابوریحان بیرونی و گردیزی به ترتیب در کتاب آثار الباقیه و تاریخ گردیزی کوه «اییریو خشوتا» را همان کوه رویان می‌دانند،اما فخرالدین اسعد‌گرگانی در منظومه اشعار ویس و رامین محل آن را ساری بیان می‌کند: «از آن خوانند آرش را کمانگیر،که از ساری بمرو انداخت یک تیر، ترا زیبد نه آرش را سواری، که صدفرسنگ بگذشتی ز ساری»حمدا... مستوفی نیز در کتاب تاریخ گزیده می‌نویسد: چون کیقباد با تورانیان صلح می‌کرد، سرحد ایران و توران را ساری معین کرده بودند، آرش پسر کیقباد، از افراسیاب درخواست کرد تا یک تیر پرتاب کند. افراسیاب رضایت داد، آرش بصنعت و ادویه هوایی تیری از ساری بدان روی مرو انداخت. بدین سبب، سرحد رود جیحون مقرر شد.این درحالی است که نویسنده فرهنگ فارسی عمید محل آن را آمل می‌داند و می‌نویسد: «آرش نام یکی از پهلوانان ایران در عهد منوچهر که تیرانداز ماهری بود که بنابر داستان‌های ایران در جنگ میان منوچهر و افراسیاب قرار شد تیری پرتاب کنند هرجا تیر فرود آید مرز ایران و توران شود. آرش از آمل طبرستان تیری پرتاب کرد که در مرو فرود آمد» اما در نهایت مردم پارسی زبان سین کیانگ در غرب چین معتقدند در درخت گردویی در آن دیار فرود آمده است.
حدادعادل سال 90 کجا بود؟
نکته قابل‌تامل آنجاست که رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به تازگی متوجه جایگاه آرش شده و برای تایید مواضع خودش درباره چین از تیر آرش افسانه‌ها می‌گوید اما مشخص نیست چرا در سال 90 در قبال تخریب مجسمه آرش در ساری سکوت کرد.11 تیر 90 انتخاب نوشت: « مجسمه‌های اسب و اسب‌سواران ساری، پس از برچیده شدن از یكی از میدان‌های قدیمی شهر، تخریب شده و در مكانی مخروبه میان تلی از خاك و سنگ و آشغال و در كنار كامیون‌های حمل زباله، به بدترین شكل ممكن رها شده‌اند.» عصر ایران هم نوشت:« چندی پیش مقامات محلی ساری با این بهانه كه وجود این مجسمه‌ها در میدان امام، توهین به امام است(!)، مجسمه‌ها را از این میدان برچیدند.»
جمله فارسی مشکلات را حل می‌کند؟
سال 95 بود که سیدجلال امام، مبلغ اسلامی در چین گفته بود:«کار اصلی مغول‌ها برش فرهنگ اسلامی ایرانی به سوی چین بوده است، گفت: زبان فارسی در قرن 12 ـ 11 میلادی در اوج بود. بعد از هفتصد ـ هشتصد سال هنوز وقتی پیرمردهای چین می‌خواهند نماز بخوانند نیت نمازهایشان را به فارسی می‌گویند؛ «نیت کردم دو رکعت نماز بگزارم.» البته آنها نمی‌دانند که به زبان فارسی می‌گویند چرا چون فقط شنیده‌اند و تکرار کرده‌اند.» ساده باورانه است که ادعا شود مشکلات و موانع ارتباط با چین به سبب جملات فارسی در نماز خواندن آنها نادیده گرفته شود چرا که چین به عنوان یک کشور کمونیست شناخته می‌شود و نمی‌توان اسلام را دین غالب دراین کشور پهناور معرفی کرد. جالب اینجاست که او از کمونیست هم چنین تعریف کرده است:«حزب کمونیست چین الگوی منحصر به فرد خود را شکل داده و الگوی اقتصادی پیشرفته و پویا و الگویی عادلانه و منطقی‌تر از روابط بین‌الملل را با موفقیت در اختیار جهانیان قرار داده است.» از سوی دیگر دخیل کردن موضوعات دینی در مسائل دیگر از جمله تبادلات اقتصادی و... امری نادرست است چرا که ایران با کشورهایی دارای ارتباط است که اسلام در آنها ناشناخته است اما روابط اقتصادی و سیاسی خوبی با ایران دارند. ظاهرا حدادعادل که سال‌هاست که به مبلغ چین در کشور تبدیل شده، دراین مرحله از نزدیکی دینی برای مستحکم‌کردن روابط بهره برده است.
ابراز ارادت همیشگی به چین
برای درک موضوع لازم است به اظهارات حدادعادل درباره چین پرداخته شود. او 24 فروردین ضمن اشاره به ضرورت افزایش همکاری‌ها میان ایران و چین خاطرنشان کرد: «ایران به روابط خود با چین اهمیت زیادی می‌دهد. شی رهبری قدرتمند، مبتکر و تاثیرگذار برای چین و جهان است.» توصیه حدادعادل به ارتباط با چین در خرداد سال جاری است. او با اشاره به اینکه یکی از اشکالات بزرگ در این ۸سال امید بیش از حد به وعده غربی‌ها بود، تصریح کرد:« این امید بیش از حد به غربی‌ها باعث شد دولت از توجه به شرق و کشورهایی مثل چین و هند غافل شود. ما ۸ ماه در چین سفیر نداشتیم.» البته علاقه حدادعادل به چین محدود به سال جاری نیست بلکه به عنوان نمونه در سال 98 گفته بود: «ما ثبات سیاسی و پیشرفت علمی و صنعتی و رشد اقتصادی چین را تحسین می‌کنیم و سیاست عدم مداخله چین در امور داخلی سایر کشورها را سیاستی عاقلانه و صحیح می‌دانیم.» یا زمان دیگری درنقش وکیل مدافع چین ظاهر شد چنانکه از تلاش های برخی کشورها برای انگ زدن به چین از طریق این همه‌گیری انتقاد و خاطرنشان کرد که این تلاش‌ها برای اهداف سیاسی است. این پیشنهاد مطرح است با توجه به علاقه فراوان حدادعادل برای نمایش دوستی با چین از او به عنوان سفیر ایران در چین استفاده شود تا بهتر بتواند به تقویت ارتباطات با چین بپردازد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار