| کد مطلب: ۱۰۲۲۷۲۸
لینک کوتاه کپی شد

خداحافظی صادق لاریجانی با مجمع تشخیص؟

آرمان ملی- مطهره شفیعی: بدون‌شک از معدود خانواده‌های تاثیرگذار در عرصه قدرت و سیاست ایران بودند و امکان آن وجود نداشت که نقش‌شان در تحولات نادیده گرفته شود. 5 برادر بودند که دو برادر بیش از همه آشنای جامعه هستند علی و صادق! اما چند زمانی است که روزگارشان تغییر کرده و به تدریج در حال حذف از عرصه تاثیرگذاری سیاسی و قدرت هستند. کمتر فردی باور می‌کرد برادران لاریجانی در آغاز قرن جدید در وضعیتی قرار گیرند که علی لاریجانی برکرسی قدرت نباشد و صادق خیلی عجیب از کرسی‌های مهم استعفا دهد. از جواد و باقر و فاضل هم خبری نباشد.
چرا صادق تغییر کرد؟
اما چرا برادران لاریجانی به یکباره تصمیم به ترک صحنه سیاست و تاثیرگذاری گرفتند؟ چه جریانی از حضور علی لاریجانی در پارلمان و یا ریاست‌جمهوری آسیب می‌دید که تلاش گسترده برای حذف او را آغاز کرد و به نتیجه رسید. چه افرادی تمایل نداشتند آیت‌ا... صادق لاریجانی تا پایان دوره در شورای نگهبان بماند و یک نقد او را بهانه‌ای برای فشار بی‌امان کردند تا خودش مسیر رفتن در پیش بگیرد؟ روز گذشته یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در‌خصوص آینده سیاسی برادران لاریجانی اظهار کرد: «برادران لاریجانی به نهایت رشدی که مدنظرشان بود، رسیدند. زمانی اصلاً مصلحت نبود که دو برادر دو قوه را در اختیار داشته باشند و نتیجه را هم دیدیم. به نظرم این اشخاص کار خود را کردند و کنار رفتن‌شان طبیعی است. وقتی چند برادر منصب‌های کلیدی کشور را چندین سال در اختیار دارند، به هر حال روزی باید برکنار شوند.» سیدناصر قوامی تصریح کرد: «قطعاً در‌خصوص اینها تغییر موضعی صورت گرفته است، البته ما از پس پرده خبر نداریم؛ مشخص نیست آملی‌لاریجانی از شورای نگهبان استعفا داده یا به او گفتند که کناره‌گیری کن، همان‌گونه که علی لاریجانی رد صلاحیت شد. کما اینکه صادق آملی‌لاریجانی در دوره دوم قوه قضائیه ریاستش را به اتمام نرساند. در مجموع ما از پس‌پرده اطلاعی نداریم.» قوامی اشاره کرده که شاید کناره‌گیری صادق لاریجانی از شورای نگهبان به دلیل توصیه‌ها به این کار بوده است که البته چندان دور از واقعیت نمی‌تواند باشد. با مرور واکنش‌ها به اظهارات این لاریجانی مبنی بر اینکه «هیچ‌گاه تصمیمات شورا را تا این حد غیر قابل دفاع نیافته‌ام؛ چه در تأیید صلاحیت‌ها و چه در عدم احراز صلاحیت‌ها.‏سبب این نابسامانی‌ها تا حد زیادی، دخالت‌های فزاینده دستگاه‌های امنیتی از طریق گزارش‌های خلاف واقع، در تصمیم‌سازی برای شورای نگهبان است؛ به ویژه اگر عضو مسئولی که باید گزارش‌های محققانه به شورا ارائه کند، خود عامدانه چیزی بر آن بیفزاید!» به راحتی می‌توان دریافت که اراده‌ای جدی برای حذف او از شورای نگهبان وجود داشته و شاید کمی بعدتر برای حذف او از مجمع تشخیص هم وارد عمل شوند. بسیاری تصور کردند که گلایه و اظهارات صادق در اعتراض به ردصلاحیت برادرش یعنی علی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری 1400 است اما کمی بعد مشخص شد علت نارضایتی‌های صادق تنها این مورد نبوده چنانکه از امضای اعتبارنامه سیدابراهیم رئیسی برای ریاست‌جمهوری خودداری و در مراسم تحلیف او حضور پیدا نکرد تا این پیام را بدهد که مانند علی تصمیم به تغییر دارد.
پروژه حذف، مفصل بود
پروژه حذف صادق آملی لاریجانی در سال‌جاری کلید نخورد بلکه از خیلی قبل‌تر آغاز شده بود مانند روزی که آیت‌ا... یزدی با انتقاد از او گفته است: «هرچند در مساله‌ای، نظر ولی‌فقیه خلاف عقیده من باشد، موظفم که اطاعت کنم؛ چون ضررش کمتر از شکستن حرمت ولایت و حاکمیت است. فلانی می‌گوید اگه این کار را نکنید نجف می‌روم! خوب بروید، آیا با رفتن شما قم به‌هم می‌خورد؟ شما در قم بودنتان هم خیلی موثر نبود؛ چه رسد که نجف بروید. رئیس دفتری که ۱۰ سال، جای مهمی را اداره کرده دستگیر می‌شود، بعد اعتراض می‌کند که چرا گرفتید؟! به اسم مدرسه علمیه، کاخ ساختند! ... از کجا آوردی ساختی؟» هر چند صادق لاریجانی پاسخ این اظهارات یزدی را داد و نوشت:« آیا جز با صدای بلند و داد و قال ، به مسئولان و بزرگان توهین کردن و افترا زدن و تحقیر کردن ، کار دیگری هم کرده‌اید ؟ شما با آیت‌ا... شبیری حفظه الله، چه کرده‌اید: با مرجعی که آیتی است در علم، تقوی، اخلاق، متانت، مروت و انصاف و بزرگواری. آخر چرا به خودتان اجازه می‌دهید به همه توهین کنید. هیچ بررسی کرده‌اید که علما و فضلا در قم ، به آثار شما و به گفته‌های شما چگونه نگاه می‌کنند؟! چقدر آنها را جدی می‌گیرند؟ کافی است کسی نیم نگاهی به مکتوبات شما ذیل «کتاب القضاء» مرحوم سید‌صاحب عروه ، بیندازد تا میزان اثر شما در حوزه معلوم شود و مشخص شود حد تحصیلات جنابعالی و استفراغ وسعتان در باب استنباط احکام. متاسفانه ظاهراً حتی توجه نکرده‌اید که «کتاب القضاء» سید (برخلاف جلد اول عروه) کتاب استدلالی است ، چقدر آن‌را تخریب کرده‌اید . ای‌کاش شما صرفاً آن‌را ترجمه می‌کردید که اقلاً خواننده بداند با سخنان چه کسی روبه‌رو است.» اما کمی بعد برای عدم متهم شدن به اختلاف‌افکنی از او عذرخواهی کرد اما مشخص بود آنچه یزدی گفته را فراموش نمی‌کند چرا که اخیرا فیلمی منتشر شد که آملی‌لاریجانی در کلاس دروس خارج با طعنه به حضورش در کشور و عدم خروجش به مقصد نجف اشاره می‌کند. در مرداد ۱۴۰۱ مدت زمان فعالیت دوره هفتم مجمع تشخیص‌مصلحت‌نظام به پایان می‌رسد و اکنون به نظر می‌رسد لاریجانی در دور جدید مجمع هم جایگاهی نخواهد داشت چرا که موافقان دیروز و مخالفان امروزش از هم‌اکنون پروژه سیاه‌نمایی درباره او را آغاز کرده‌اند تا تردیدی برای حذف او باقی نماند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار