| کد مطلب: ۱۰۲۲۷۲۱
لینک کوتاه کپی شد

ارتباط با تاجیکستان از اولویت‌های سیاست خارجی ماست

رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری با رئیس جمهور تاجیکستان توسعه و تعمیق روابط با کشور دوست و همزبان تاجیکستان را مورد تاکید قرار داد و گفت: فصل نوینی از روابط دو کشور درحال رقم خوردن است و امیدوارم این سفر نقطه عطفی در روابط و همکاری‌های دوشنبه باشد. وی با تاکید بر اینکه دو کشور از ظرفیت‌های فراوانی برای همکاری برخوردارند، بر استفاده از همه ظرفیت‌ها برای توسعه روابط در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی تاکید کرد. اهم اظهارات سید ابراهیم رئیسی از این قرار است:
اسناد همکاری امضا شده بین ایران و تاجیکستان گواهی بر اراده دو کشور برای توسعه روابط است اما مهمتر از قراردادهای مکتوب، اراده و تصمیم دو کشور برای توسعه مناسبات در حوزه‌های مختلف است. قراردادهای همکاری که تاکنون بین دو کشور منعقد شده نشان از اراده جدی برای توسعه و تعمیق همکاری‌ها است و در این مقطع تاریخی که فصل نوینی از ارتباط بین ما رقم می‌خورد امروز نیز قراردادهایی برای همکاری منعقد کردیم . ظرفیت تجاری و اقتصادی که امروز بین ایران و تاجیکستان است قابل قبول نیست و حتما این ظرفیت باید توسعه یافته و به یک مرحله قابل قبول برسد.
در بندر چابهار و بندرعباس ایران زمینه‌های خوبی برای توسعه و افزایش ارتباط اقتصادی و تجاری با تاجیکستان وجود دارد، دو کشور در زمینه مناسبات فرهنگی و هنری نیز از زمینه‌های خوبی برای همکاری برخوردارند که می‌تواند به توسعه روابط بیانجامد. بخش کشاورزی به عنوان بخش‌ مهمی است که در همکاری دو کشور باید مورد توجه قرار بگیرد. در این زمینه نیز قراردادی بین دو کشور منعقد شد که اجرای آن می‌تواند به توسعه مناسبات بین دو کشور منجر شود. نظرات دو کشور درمورد افغانستان نزدیک است، هر دو کشور اعتقاد داریم که دخالت بیگانگان در افغانستان موجب بلاهای بسیاری بر این کشور شده و باید دست بیگانگان را از افغانستان قطع کرد.
بیگانگان به هیچ عنوان نتوانستند برای افغانستان امنیت بیافرینند و امنیت‌ساز نبودند، بیگانگان نتوانستند برای ملت افغانستان مشکلی را حل کنند و ادامه حضور و نقش آفرینی بیگانگان را نمی‌پذیریم .مسأله افغانستان باید توسط مردم این کشور و با همکاری کشورهای همسایه و کشورهایی که در منطقه نسبت به افغانستان علقه‌ای دارند حل شود و همکاری ما با تاجیکستان و کشورهای همسایه افغانستان می‌تواند زمینه را برای اینکه افغانستانی‌ها سرنوشت خود را رقم بزنند، فراهم کند. معتقدیم مسأله افغانستان را باید خود افغانستانی‌ها حل کنند یک مذاکرات بین افغان باید شکل بگیرد البته با تسهیل‌گری و آماده کردن فضا برای اینکه خود افغان‌ها تصمیم‌ بگیرند.
حکومت و دولتی که بخواهد در افغانستان برپا شود باید دولتی فراگیر باشد، دولتی که فقط به یک قوم و گروه سیاسی متعلق باشد نمی‌تواند مسایل افغانستان را حل کند و دولت این کشور باید فراگیر باشد به گونه‌ای که همه اقوام و گروه‌های سیاسی در این دولت احساس نقش کنند و این دولت هم بتواند از همه ملت افغانستان نمایندگی کند . حضور تروریست‌ها در افغانستان نه فقط برای افغانستان بلکه برای منطقه خطرناک است، آمریکایی‌ها با تشکیل داعش و شرارتی که در منطقه سوریه و عراق انجام دادند، امروز به سمت استقرار در افغانستان رفته‌اند .
باید زمینه حضور هرگونه جریان تروریستی را در افغانستان از بین برد، با حضور هرگونه جریانی که بستر برای رشد جریان‌های تروریستی در افغانستان باشد، مخالفیم و باید با آن قاطعانه برخورد شود. به هیچ وجه نمی‌پذیریم در کنار مرز ما جریان تروریستی و داعشی بخواهد خانه کند و به کشور ما، منطقه و افغانستان ضربه بزند. افغانستان با امنیت، دارای صلح و آرامش و دوستی و پیشرفت را قبول داریم، حضور جمهوری اسلامی در منطقه امنیت‌ساز بوده است ولی حضور بیگانگان در منطقه حضور مخرب و تخریب‌کننده امنیت بوده است.
همواره تلاش‌ ما این بوده است که مردم افغانستان، خودشان برای خودشان تصمیم بگیرند، راه‌حل مسأله افغانستان با یک کشور و یک قوم و یک گروه نیست، راه‌حل، تشکیل دولتی فراگیر و دولتی است که بتواند همه اقوام را در بر بگیرد. کشورهای دیگر باید کمک کنند و ما هم در جمهوری اسلامی حتماً این سیاست را دنبال می‌کنیم که مردم افغانستان بتوانند برای شکل‌ دادن حکومتی که اداره افغانستان را در آینده تضمین کند، تصمیم بگیرند.
امروز رهبری معظم انقلاب اسلامی، امام خامنه‌ای حفظه‌ا... تعالی، برای همه مردم منطقه و مردم مسلمان در سراسر عالم نگران هستند که مردم مسلمان در جای جای این منطقه بتوانند زندگی همراه با آرامش، رشد، پیشرفت و تعالی داشته باشند. همواره ایشان در سخنان، دیدگاه‌ها و اعلام موضع‌شان به عنوان رهبر جمهوری اسلامی، نسبت به اینکه باید ملت‌های مسلمان، رشد، پیشرفت و تعالی داشته باشند تأکید کرده‌اند و در جهت همین سیاست معتقدیم کشور دوست، برادر، هم دین و هم فرهنگ تاجیکستان هرچه بیشتر راه‌های توسعه و پیشرفت را طی کند.
کوچک‌ترین ناامنی در تاجیکستان و منطقه ناامنی کشور ماست و پیشرفت و تعالی در تاجیکستان و کشورهای مسلمان منطقه پیشرفت ما محسوب می‌شود و پیشرفت همه کشورها را در منطقه، پیشرفت خودمان می‌دانیم. روابط خوب بین دو کشور بتواند گامی در جهت منافع هر دو کشور و دو ملت باشد.رئیس جمهور با بیان اینکه دو ملت ایران و تاجیکستان اشتراکات فراوانی از جمله زبان، فرهنگ و دین مشترک دارند، گفت: ارتباط ما فراتر از مسائل سیاسی است و دو کشور ارتباط عمیق قلبی و فرهنگی دارند. سید ابراهیم رئیسی در آخرین مرحله از سفر سه روزه به کشور تاجیکستان پس از زیارت مرقد سید میرعلی همدانی در شهر کولاب، طی سخنان کوتاهی درجمع استقبال کنندگان و مردم این شهر، اظهار داشت: اراده ما گسترش و توسعه روابط با تاجیکستان در همه زمینه‌هاست. رئیسی با بیان اینکه می دانیم دل شما با انقلاب اسلامی ایران است و با شخصیت امام خمینی(ره) و رهبر بزرگ انقلاب اسلامی، آشنا هستید، گفت: از اینکه توفیق ملاقات با شما مردم خوب و زیارت مزار سید جلیل‌القدری که چهره خداشناس، مردمی، خدمتگزار به مردم بوده است برای من بدست آمد، بسیار خوشحال هستم. رئیس جمهور خاطرنشان کرد: با مردم خوب تاجیکستان ارتباط بسیار عمیق قلبی و فرهنگی داریم و این ارتباط فرهنگی بین ما و شما سرمایه بزرگی است که ان‌شاءا... روز به روز افزوده شود. رئیسی در پایان سخنان خود در جمع مردم شهر کولاب و در پایان سفر سه روزه به کشور تاجیکستان از رئیس مجلس تاجیکستان که وی را در سفر به کولاب همراهی کرد و همچنین از مقام های محل این شهر تشکر کرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار