| کد مطلب: ۱۰۲۲۷۱۴
لینک کوتاه کپی شد

200 هزار‌میلیارد تا تحقق آرزوی 20 ساله معلمان

آرمان ملی: رتبه بنــدی معلمان، یکی از چالش‌های 20 سال اخیر، مخصوصا در دولت‌های احمدی نژاد و حسن روحانی بود که به دولت سیزدهم به ارث رسیده است. با وجود اینکه این لایحه به تصویب نهایی رسیده، اما هنوز تا اجرای نهایی حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فاصله دارد. طرحی که با اجرای آن می‌توان امیدوار بود که وضعیت حقوق و دستمزد معلمان بهبود می‌یابد، اما با وجود اینکه در ۲۵ اسفند سال گذشته این طرح به مجلس ارائه شد و با اینکه کلیات آن در ۱۸‌خرداد امسال به تصویب رسید، اما به دلیل مشکلات و کمبــود منابع مالی تاکنون به تصــویب نرسیده است. همین امر موجب شده که معلمان در شهرهای اصفهان، فارس، البرز و کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و خوزستان ست به‌ تجمع بزنند و آنها خواستار اجرای طرح رتبه‌بندی به میزان ۸۰ درصد هیات علمی هستند. در این میان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در بیانیه‌ای به مناسبت آغاز سال تحصیلی اعلام کــرده که دولت و مجلس موظفند این لایحه را تصویب کنند.
توافق دولت و مجلس، آرزوی معلمان
در شرایطــی معلمان در روز شنبه دست به تجمــع اعتراضی زدند که قرار بــود روز دوشنبـه جلســـه‌ای با حضـــور رئـیس مجلس، رئیس سازمان برنامه و بودجه برای تامین منابع ۲۰۰‌هزار میلیاردی طرح رتبه بندی معلمان برگزار شــود، اما ظاهرا اتفاقی رخ نداده است. در صورت تصویب نهایی و اجرای این طرح، مبنای حقوق و مزایای معلمان حداقل ۸۰ درصد اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها که هم رتبه و هم‌سابقه‌اند خواهد شد. با این حال، کاظمی درباره آخرین وضعیت اجرای رتبه بندی معلمان و همسان سازی حقوق هیات علمی دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی نیز گفته است: «دو موضوع اساسی در دستورکار دولت است و موضوعی نیست که من پیگیری کنم. دولت و نمایندگان مجلس دو موضوع را به جد پیگیر هستند. رتبه بندی معلمان در دستورکار کمیسیون آموزش است و رئیس مجلس هم به جد پیگیـــر است. موضوع همسان سازی حقوق هیات علمی دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی هم در دستورکار دولت است و یکسری اشکالات و ایرادات قانونی دارد که امید است رفع شود و به نتیجه برسد.» این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که همزمان با اعتراض معلمان، جمعی از معلمان «کارنامه سبز» برای پانزدهمین روز متوالی در اعتراض به بلاتکلیفی استخدامی خود در مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند.
معلمان بازنشسته، دیده نشده‌اند
یکی از مهم ترین موارد انتقاد در این طرح، موضوع بازنشستگان است که دست کم تا اینجای کار این لایحه دردی از آنها دوا نکرده است. در ماده ۷ لایحه آمده است: «برای رتبه های موضوع این قانون، فوق العاده رتبه بندی در احکام کارگزینی معلمان تعیین می‌شود. فــوق العــاده مذکور درصدی از مجموع حقوق ثابت و فوق العاده های مستمر آنان است که به طور میانگین (۲۵درصد) بیشتر از میانگین حقوق و فوق العاده های مستمــر مشمولین قانون مدیریت خدمات کشوری در نظر گرفته می‌شود. این فوق العاده به صورت مستمر و مشمول کسور بازنشستگی است. درصدهای فوق العاده هریک از رتبه های موضوع این قانون در آیین نامه اجرائی تعیین خواهد شد.» اما تبصره‌ای که به آن افزوده شده مشخصا می‌گوید که این رتبــه بندی و آنچــه در این بنــد آمده، عطف به ماسبق نمی‌شود:«معلمانی که قبل از تصویب این قانون بازنشسته شده‌اند، مشمول این ماده نخواهند بود و ماننــد سایر کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری تابع احکام قانون مذکور خواهند بود.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار