| کد مطلب: ۱۰۲۲۷۰۹
لینک کوتاه کپی شد

6 هفته طلایی تا واکسیناسیون حداکثری

آرمان ملی: با افزایش روند واکسیناسیون به بیش از یک میلیون دُز در روز آرامش نسبی به کشور بازگشته و با توجه به اینکه آمار مرگ و میر هنوز بیش 350 در روز است، اما نقشه کشور به شرایط زرد بازگشته است. اکنون ۵۷ شهرستان قرمز، ۲۳۸ شهرستان نارنجی، ۱۳۶ شهرستان زرد و ۱۷ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند و تمامی شهرستان‌های استان تهران به‌جز شهر قدس، همه در شرایط نارنجی هستند.

در شرایطی بیش از 41 میلیون نفر از مردم کشورمان دز اول و دوم واکسن خود را دریافت کرده‌اند، که طبق اعلام وزارت بهداشت از روز جمعه تا شنبه (17 شهریور) ۱۲هزار و ۸۴۷ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۳۵۵ بیمار نیز در این بازه زمانی جان خود را از دست دادند. ۶ هزار و ۸۳۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در این میان برخی کاهش محسوس آمار کرونا را آرامش قبل از طوفان می‌دانند و معتقدند که این روند تا دو رقمی شدن مرگ و میر در روز پیش می‌رود و آن زمان باید در انتظار موج ششم کرونا بود که امری محتمل است، اما سوال اینجاست که با سرعت گرفتن واکسیناسیون، آیا شرایط وخیمی حاکم برکشور خواهد شد یا خیر؟ موضوعی که پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، به آن معتقد است و طبق تجارب گذشته می‌گوید: «فاصله طبیعی بین پیک‌های کرونا حدودا ۴ تا ۶ هفته است» او همچنین یادآور شده است که «درصورتی‌که در این ۶ هفته طلایی واکسیناسیون را تسریع کنیم با توجه به اینکه حداقل ۶۰ درصد مردم هم یک‌بار به کرونا مبتلا شدند امید داریم پیک ششم مانند پیک‌های قبلی سخت نباشد.» با این حال اگر این فاصله زمانی را مد نظر قرار دهیم بازهم فرضیه موج ششم با ویروس لامبدا در آبان تقویت خواهد شد. موضوعی که پیش‌تر وزیر بهداشت نیز به آن تاکید کرده و وعده‌ها تا بهمن ماه همه مردم ایران واکسینه می‌شوند، اما با روند پر سرعتی که واکسیناسیون آن‌هم با واکسن‌های سینوفارم چینی در پیش گرفته، به احتمال فراوان تا آبان‌ماه امسال 90 درصد مردم، یک دُز واکسن کرونا را دریافت خواهند کرد.
دلیل مرگ بالای کرونا با وجود کاهش آمار
با وجود روند کاهشی آمار، اما موضوع نگران کننده در سراسر جهان، مرگ و میر بالای این بیماری است که در ایران نیز همچنان قربانیان زیادی می‌گیرد. با وجود اینکه شهرهای آبی به نقشه کرونا اضافه شده است، اما فوت 355 نفر در یک روز، (البته طبق آمار غیر رسمی حدود 1500 نفر) می‌تواند نگرانی‌ها را افزایش دهد. در این میان سوالی که وجود دارد این است که آیا واکسن‌های موجود در ایران، می تواند بازدارنده باشد و ایمنی کافی را ایجاد نماید، سوالاتی که از سیدجعفر حسین، نماینده سازمان جهانی بهداشت پرسیده شد و او اعلام كرد كه در روزهای گذشته، روندی آرام و كاهشی در آمار ابتلا و مرگ و میر در ایران مشاهده شده است. او در ادامه به افزایش آمار واکسیناسیون در کشور اشاره دارد و معتقد است که «اگر روند فعلی ارسال از طریق كوواكس و سایر منابع حفظ شود، جمهوری اسلامی ایران قادر خواهد بود تا پایان سال به عدد هدف سازمان جهانی بهداشت دست پیدا كند و در واقع جمعیت بیشتری را هم تحت پوشش (واكسیناسیون) قرار دهد. «آیا واكسن‌های داخلی در برابر كرونا ایمنی ایجاد می‌كنند؟» این سوالی بود كه در جریان نشست خبری از حسین پرسیده شد. او با اشاره به اینكه واكسن‌های مورد تایید جهانی از جمله سینوفارم و آسترازنكا در اختیار ایران قرار دارند و از آنها استفاده می‌شود به دو نمونه از واكسن‌های تولید داخل اشاره كرد و گفت: «در حال حاضر در مورد واكسن‌های داخلی دو مورد یعنی بركت و پاستووك استفاده شده‌اند. اینها هنوز باید برای كسب مجوز از سازمان بهداشت جهانی ثبت شوند اما سازمان غذا و داروی ایران آنها را تایید كرده و برای همین داخل كشور مورد استفاده قرار گرفته‌اند. ما تیم‌های مشاوران را اعزام كرده‌ایم كه در حال مذاكره با وزارت بهداشت هستند و روز گذشته (سه‌شنبه) از موسسه پاستور بازدید داشتند تا داده‌های موجود، نتایج كارآزمایی‌های بالینی و نتایج، عوارض و داده‌های اعتبارسنجی را بررسی كنند تا بعد در لیست مجوز اضطراری سازمان بهداشت جهانی ثبت شوند. این پروسه هم اكنون در حال انجام است.» نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران در مورد دلیل نرخ بالای مرگ و میر بیماری در ایران گفت: «اگر به داده‌های موج‌ها نگاه كنید می‌بینید كه پس از اعیاد و مناسبت‌ها اتفاق افتاده‌اند: دومین موج پس از عید فطر، سومین موج بعد از عید قربان، چهارمین بعد از انتخابات و پنجمین موج بعد از عاشورا اتفاق افتاد. این یعنی در این مناسبت‌ها گروه‌های بزرگی از مردم را داشته‌ایم كه به دلایل مذهبی و اجتماعی یا همه با هم از خانه بیرون آمده یا درون خانه‌ها تجمع كرده بودند.»
یک‌سوم جان‌باختگان در تهران
در همین حال علیرضا زالی، فرمانده مقابله با کرونا در تهران روز شنبه اعلام کرد که طی روز جمعه،۱۱۱ نفر در تهران بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند و با توجه به روند کاهشی آمار مبتلایان پیش‌بینی می‌شود که میزان مرگ و میر در پایتخت در طول هفته آینده دو رقمی شود. به گفته آقای زالی، ۱۲ درصد از افراد گروه سنی بالای ۶۵ سال در تهران تاکنون برای واکسیناسیون مراجعه نکرده‌اند و بخش زیادی از بیمارانی که در بیمارستان‌های پایتخت بستری هستند، جزو این گروه هستند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار