| کد مطلب: ۱۰۲۲۶۵۸
لینک کوتاه کپی شد

کُمدین مجمع در انزوا

آرمان ملی- مطهره شفیعی: حتی سکوتش هم حاشیه‌ساز است؛ گویی حــاشیه با محمود احمدی‌نژاد پیــــوند ناگسستنی دارد، مــانند حضور چهارشنبــه‌اش در جلسه مجمع تشخــیص مصلحت! جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر چهارشنبه بیست و چهارم شهریورماه به ریاست آملی‌لاریجانی و با حضور رئیس‌جمهور، رئیس قوه‌قضائیه، رئیس مجلس، دبیر و اعضای مجمع تشکیل شد. احمدی‌نژاد پس از مدت‌ها با تیپی متفاوت از همیشه به این جلسه آمد و همین حضور خبرساز شد چرا که از مدت‌ها پیش شایعه کنار گذاشتن او از مجمع قوت گرفته بود. او با ورود به مجمع با بی‌محلی اعضا مواجه شد و خودش هم مثل همیشه حرکاتی به نمایش می‌گذاشت که انگار بی‌خیال هم چیز است اما این‌بارگویی کمدین مجمع در انزوا بیشتری قرار گرفته بود و نگاه‌ها وحرکات او با بی‌توجهی دیگر اعضا مواجه شد. به اعتقاد بسیاری حضور احمدی‌نژاد در مجمع با توجه به رفتارهایی که دارد تنها به اعتبار این نهاد ضربه وارد می‌کند، به عنوان نمونه نگارش نامه به آنجلینا‌جولی، مصاحبه با رسانه‌های مخالف ایران، تهدید و فشار برای تحقق خواسته‌های خود و اطرافیانش و... از جمله اقدامات احمدی‌نژاد است که چرایی تداوم حضورش در مجمع را با سوالات زیادی همراه می‌کند. برای بسیاری سوال است چه اجباری وجود دارد که او به‌رغم این اندازه حاشیه‌سازی هنوز در مجمع تشخیصی که باید جای شخصیت‌هایی مانند روحانی و خاتمی باشد، دارای کرسی است؟ آیا این نگرانی وجود دارد که با اخراج او از مجمع اقدامات نامتعارفی از سوی او صورت گیرد که سبب اصرار بر حضورش در این نهاد شده است؟ به‌جز این گمانه نمی‌توان دلیل دیگری برای بقای احمدی‌نژاد در مجمع ذکر کرد. البته غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران معتقد است: «‌این که گفته می شود احمدی‌نژاد اطلاعات ویژه‌ای دارد، من معتقدم نظام ما از این مراحل عبور کرده است. دیگر چی هست؟ فراتر از قتل‌های زنجیره‌ای و سایر مسائل چه داریم؟ نظام از آنها عبور کرده است.» البته غلامعلی رجایی از فعالان سیاسی به نحو دیگری با این موضوع مواجه می‌شود و می‌گوید:« دوستان یک بار برای همیشه مشخص کنند چه اتفاقی افتاده است آیا واقعاً این اتفاقات صورت گرفته یا خیر. معتقدم از یک زاویه دیگر می‌شود به این مساله نگاه کرد، به هر حال امثال آقای احمدی‌نژاد و روحانی ۸ سال دولت در اختیارشان بوده و مسائلی را می‌دانند، فراز و فرودهایی داشتند که بیان کردن‌شان حتماً نیاز به سند اطلاعاتی ندارد و ناگفته‌هایی هست که نمی‌توانند، بگویند.»
چه کسی راضی به ماندن اوست
به هرحال اکنون بسیاری خواهان کنار گذاشتن احمدی‌نژاد از مجمع هستند. برخی معتقدند او تمایلی به حضور در مجمع ندارد و با این حاشیه‌سازی‌ها درصدد اخراجش است و برخی دیگر معتقدند حاشیه‌سازی‌های احمدی‌نژاد برای ایجاد واهمه از اخراج کردنش است. سایرین هم بر لزوم کنار گذاشتن او در هر شرایطی از عضویت در مجمع تاکید دارند. در اذهان بسیاری هست که در انتخابات 1400 بعد از ثبت‌نام از تریبون وزارت‌کشور اعلام کرد، اگر صلاحیتش تأیید نشود انتخابات را قبول ندارد، چگونه می‌تواند مصلحت کشور را تشخیص بدهد و چگونه همچنان حق دارد عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد؟ خرداد ۹۷ محسن رضایی در قامت دبیر مجمع تشخیص مصلحت گفت: «اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام نمایندگانی حضور دارند که به‌رغم بینش سیاسی‌شان همچنان در مجمع حضور دارند، به طور مثال آقای احمدی‌نژاد، رئیس دولت‌های نهم و دهم با وجود آنکه چالش‌هایی را برای نظام به وجود آورده، همچنان عضو مجمع است.» یا محمدحسن ‌قدیری‌ ابیانه معتقد است: «محمود احمدی‌نژاد عمداً این کارها را می‌کند تا از مجمع تشخیص مصلحت نظام اخراج شود و پس از آن در پی مظلوم‌نمایی و کارهای عوام‌فریبانه برود و به‌زعم خودش بتواند خود را در نزد مردم مطرح کند.» چندی قبل احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با «مجله گرچک حیات ترکیه» در پاسخ به این سؤال که «آیا فکر می‌کنید دوره شما در مجمع تشخیص مصلحت نظام تمدید خواهد شد،» گفت: «به نظرم خیلی اهمیتی ندارد، باید صبر کنیم.» خبرگزاری فارس در مطلبی نوشته بود چطور کسی که انتخابات را تحریم می‌کند و شرکت در آن را گناهی بزرگ می‌شمارد، صلاحیت تصمیم‌گیری برای مصلحت این نظام و کشور را دارد. احمدی‌نژاد باید از عضویت مجمع تشخیص مصلحت‌نظام کنار گذاشته شود.
مجمع جایگاه چه شخصیت‌هایی است
آیت‌ا... مجتهدی شبستری از اعضای فعلی مجمع سال گذشته در پاسخ به این سوال که آیا رفتارهای اخیر آقای‌محمود احمدی‌نژاد می‌تواند در نهایت منجر به اخراج او از جمع اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام شود، گفته بود:« در مورد اخراج فردی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام صحبتی نشده و من چون اطلاعی ندارم نمی‌توانم چیزی بگویم. مقام معظم رهبری گهگاهی توصیه‌هایی به همه مسؤلان دارند و به مجمع تشخیص هم این توصیه‌ها را می‌کنند که نباید مسائلی را که ایجاد آشوب و تشنج می‌کند را بیان کنند ولی به تازگی درمورد مجمع من از مقام معظم رهبری چیزی نشنیدم که تذکری داده باشند، ولی تذکرات همیشه بوده است و در سالگرد مجمع و در بعضی از مقاطع یک تذکرات عمومی داده‌اند.» محمد هاشمی عضو سابق مجمع تشخیص هم درباره مصاحبه احمدی‌نژاد با رادیو بیگانه و اظهاراتش درباره‌ سلبریتی‌های خارجی می‌گوید: «این مساله ربطی به مجمع و در مجمع بودن ندارد. اصولا از نگاه جمهوری‌اسلامی گفت‌وگو با رادیوهای بیگانه خیلی پسندیده نیست ولی مسئولان امر یک ترفیع قائل می‌شوند و می‌گویند در داخل کشور این اتفاق نیفتد ولی اگر کسی در خارج از کشور که به یک دلیلی رفته است، حتی مسافرت رفته است، اگر از رسانه‌های آن کشور به سراغش رفتند اشکالی ندارد که صحبت کند ولی در داخل کشور صحبت با رسانه‌های بیگانه مثل VOA ، BBC و‌... افت دارد که با یک مقام جمهوری‌اسلامی صحبت کنند، چون اینها معمولا جنبه دشمنی دارند پس ما نباید سوژه‌ای دست دشمن دهیم و با آنها گفت‌وگو کنیم.» در نهایت همگان در انتظار تصمیم نهایی برای حضور یا عدم حضور احمدی‌نژاد در مجمع هستند و اگر او باقی بماند باید به سوالات زیادی پاسخ داده شود از جمله چرایی چشم پوشی از رفتارهای غیرمتعارف او و زیر سوال بردن انتخابات در سال 1400 و... .

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار