| کد مطلب: ۱۰۲۲۶۵۰
لینک کوتاه کپی شد

به دنبال توسعه مناسبات اقتصادی هستیم

آرمان ملی- پنج شنبه 25 شهریور بود که سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان برای حضور در اجلاس شانگهای وارد دوشنبه پایتخت تاجیکستان شد و با مقامات این کشور و سایر کشورهای حاضر در این نشست به بحث و گفت و گو نشست. رئیسی در دیدار با روسای جمهور ازبکستان، ترکمنستان، بلاروس و قزاقستان و نخست وزیران ارمنستان و پاکستان به تقویت روابط دوجانبه کشورها اشاره کرد و لزوم تبادلات اقتصادی میان کشورهای عضو پیمان همکاری شانگهای اشاره کرد و بر حق مسلم ایران در برجام و لزوم برداشته شدن تحریم‌های ظالمانه تاکید کرد. این در حالی است که رئیس جمهور با حضور در جمع ایرانیان تاجیکستان و اجلاس پیمان امنبت جمعی افغانستان نیز به سخنرانی پرداخت. اهم اظهارات سید ابراهیم رئیسی از این قرار است:
تحریم‌ها مانع پیشرفت ایران نبوده و نیستند، عین حال به دنبال رفع تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی هستیم. جمهوری اسلامی ایران از تشکیل دولتی فراگیر و با مشارکت همه گروه‌ها و اقوام در افغانستان که به استقرار صلح و ثبات در این کشور منتج شود، حمایت می‌کند استقرار امنیت در مناطق مرزی می‌تواند ظرفیت‌های قابل توجه این مناطق برای تعاملات و تبادلات اقتصادی و تجاری را فعال کرده و به شکوفایی آبادانی این مناطق نیز کمک کند.
باید تلاش کرد حکومتی در افغانستان شکل بگیرد که همه اقوام و گروه ها را در بر گرفته و برخاسته از اراده آحاد مردم این کشور باشد. کلید حل مشکلات افغانستان، تشکیل حکومت فراگیر و جلوگیری از مداخلات بیگانگان در امور این کشور است. سابقه ۲۰ سال حضور نیروهای آمریکایی و غربی در افغانستان هیچ نتیجه‌ای جز خرابی، آوارگی و کشتار بیش از ۳۵ هزار کودک و هزاران زن و مرد افغانستانی نداشت. خروج نیروهای آمریکایی فرصتی تاریخی برای شکل گیری حکومتی مردمی در افغانستان و برقراری آرامش در این کشور و منطقه است.
اولویت دولت من اقتصادی است، به دنبال توسعه مناسبات اقتصادی در منطقه هستم و به وزرای اقتصادی و فنی دستور داده ام پیگیر اجرای توافقات مشترک باشند. توسعه مناسبات منطقه‌ای یکی از راه‌های مقابله با تحریم است و کشورهایی مثل ایران و بلاروس زمینه و راه‌های غلبه بر تحریم‌ها را پیدا کرده‌اند.
اگرچه دشمن سعی کرده در مسیر پیشرفت ملت ایران مانع ایجاد کند، اما ملت ایران نشان داده با عزم و اراده‌ای راسخ همه موانع را از سر راه رشد و تعالی خود کنار می‌زند. ایرانیان عزیز خارج از کشور همواره تلاش کرده‌اند، میهن شان را در حوزه های اقتصادی، علمی، فنی و مهندسی از داشته‌‌ها و توانمندی‌هایشان بهره‌مند کنند. این ظرفیت می‌تواند در حوزه های مختلف نقش آفرین بوده و تبدیل به دارایی‌های ماندگاری برای کشور شود.
فعال شدن و رونق یافتن صادرات کالا و خدمات از ایران به کشورهای همسایه و منطقه را جزو برنامه‌های اصلی و اولویت دار دولت سیزدهم است. صادرات کالا و خدمات از ایران به کشورهای دیگر و به خصوص همسایگان می‌تواند عامل مهمی در ارتقای سطح روابط خارجی کشورمان باشد. در کنار تلاش برای تسهیل زمینه صادرات، باید مراقب بود کالای بی‌کیفیت و یا حتی کم کیفیت از ایران صادر نشود، چراکه کالای ایرانی باید معرف دقت، سلامت کاری و توانمندی ایران باشد. یکی از مهمترین الزامات پیشرفت کشور این است که وزارت امور خارجه، اولویت خود را دیپلماسی اقتصادی بداند.
وزارت امور خارجه باید در شناسایی بازارهای هدف کالا و خدمات ایرانی فعال شود و مسیر رسیدن به آن را تسهیل کند. استان‌های مرزی کشور نیز در این زمینه ماموریتی مضاعف بر عهده دارند، چرا که کالا و خدمات ایرانی به ویژه در کشورهای همسایه طرفداران زیادی دارد. دولت سیزدهم برای فعال کردن دیپلماسی اقتصادی برنامه دارد و از این پس میزهای اقتصادی فعال و فعال‌تر می‌شود و کار توسعه بازارهای صادراتی و تقویت تعاملات اقتصادی کشور را به شکل جدی و عملیاتی پیش می بریم و موانع برطرف خواهد شد. «سرمایه گذاری» در گرو امنیت «سرمایه» و امنیت «سرمایه گذار» است که هر دو در دولت سیزدهم تضمین شده است و زمینه سرمایه گذاری ایرانیان در داخل کشور را به طرق مختلف از جمله تسهیل و تسریع صدور مجوزها فراهم کرده و از فعالیت شرکت های ایرانی در خارج از کشور حمایت می‌کنیم.
صلح در افغانستان پایدار خواهد شد که دولت و ارکان حاکمیت بازتاب دهنده ترکیب جامعه افغانستانی باشد و تمامی اقوام و گروه‌های این کشور به طور واقعی احساس کنند شراکتی اثرگذار و متناسب با وزن خود در دولت دارند و حاکمیت مبتنی بر رای و نظر مردم است. نادیده انگاشتن مردم و ضرورت‌های سیاسی و اجتماعی ناشی از نقش فعال مردم خسارت بار بوده علاوه بر خودِ افغانستان زیان‌هایش متوجه همسایگان و کشورهای منطقه نیز خواهد شد. تاریخ افغانستان درس بزرگی درباره مقاومت مردم افغانستان در برابر حضور دخالت خارجی به ما می‌دهد، مردم افغانستان ثابت کردند که نمی‌پذیرند کشوری خارجی سرنوشت آنها را رقم بزند. ما کشورهای همسایه مسئولیت بسیار مهمی در این برهه تاریخی افغانستان داریم ما باید شرایطی را فراهم کنیم تا مردم و گروه‌های این کشور بتوانند تعاملی مثبت و مسالمت آمیز داشته باشند و بتوانند مسیر آینده کشور خود را به درستی ترسیم کنند.
رفتارهای یکجانبه و غیرسازنده برخی بازیگران که مسئولیت قطعی در ایجاد شرایط کنونی دارند، می‌تواند اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی مورد نیاز برای پیشبرد روند صلح افغانستان را مخدوش نماید. در این میان لزوم نقش آفرینی سازمان ملل درخصوص بحران افغانستان نیز نباید فراموش شود. مردم منطقه و تمام جهانیان که راه حل مسائل افغانستان تنها از طریق گفت و گو بین افغان‌ها و به مدیریت افغان‌ها امکان پذیر است. جامعه جهانی به طور عام و کشورهای منطقه به طور خاص در این برهه حساس مسئولیت‌های سیاسی و اجتماعی مهمی بر عهده دارند که نخست بسیج تمامی امکانات کشورها در راستای حمایت و پشتیبانی از شکل گیری اجماع داخلی میان جریان‌های مختلف افغان، ترغیب همه طرف‌ها به بازگشت به میز مذاکره و حل موضوع است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار