| کد مطلب: ۱۰۲۲۶۰۰
لینک کوتاه کپی شد

‎غرب خواهان بازگشت به مذاکره؛ ایران خواهان تعهد طرفین

‎آرمان ملی: نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی روز گذشته نیز برگزار شد و کشورهای مختلف به بیان دیدگاه‌ها و اظهارات کشورهای خود پیرامون برنامه‌ هسته‌ای ایران پرداختند. این در حالی است که نشست شورای حکام تحت تاثیر سفر اخیر رافائل گروسی مدیر کل آژانس به تهران و توافق فنی با تهران بود که وی در نشست شورای حکام نیز به این مساله اشاره کرد. با این حال طی صحبت‌‌هایی با نمایندگان کشورهای مختلف به خصوص اتحادیه اروپا و آمریکا مشاهده می‌شد که گویا آنها تعهدات خود را کامل و جامع انجام داده‌اند و این ایران است که از برجام خارج شده و باید به این توافق بازگردد. به نظر می‌رسد غربی‌ها هنوز به واقع خواستار احیای برجام نیستند و مسائل مطروحه‌شان نیز در راستای منافع خودشان است و گویی اینکه منافع ایران را نیز به رسمیت نمی‌شناسند. غربی‌ها در شرایطی از پیشرفت برنامه‌ هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده‌اند که عملکردهای ایران همواره شفاف و در راستی آزمایی آژانس بوده و در گزارش‌های آژانس نیز همیشه پایبندی ایران به برجام تصریح شده است. اما ایران هیچ‌گاه زیاده خواهی‌های طرف‌های دیگر را بر نتافته است. چنانکه محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص دوربین‌های ناظر بر فعالیت هسته‌ای ایران گفته است:« طبق مقررات آژانس هسته‌ای و پادمان، دوربین‌های آژانس در سایت‌های هسته‌ای وجود دارد و این تداوم دانش و آگاهی از فرایند‌های هسته‌ای در کل جهان انجام می‌شود، افزون بر تعهداتی که طبق پادمان بر عهده ایران است و باید شفاف سازی را انجام دهد، تعدادی دوربین متاثر از برجام نصب شده بود، اما طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل نکردند از این رو دیگر ضرورت نداشت آن دوربین‌ها وجود داشته باشد.» حال باید دید که با توجه به اینکه غربی‌ها درصدد احیای برجام و خواهان بازگشت ایران به مذاکرات هستند در گام‌هاى عملی خود چه تغییراتی شکل خواهند داد.
عوام فریبی نکنید؛ بدهکار نیستیم
‎ سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، طی سخنانی در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با موضوع بررسی وضعیت اجرای برجام در جمهوری اسلامی ایران، مواضع ایران را در این خصوص برای نمایندگان کشور‌های عضو تشریح نمود. کاظم غریب آبادی گفت: آمریکا قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را از طریق خروج از برجام و اعمال سیاست شکست خورده «فشار حداکثری»و از سرگیری تحریم‌ها، که به طور مستقیم و مخربی بر عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران که مهمترین هدف توافق هسته‌ای می‌باشد اثر گذاشته است، نقض نمود. وی افزود: از آنجا که بخش لغو تحریم و تأثیرات آن در برجام، مبنای اساسی رضایت ایران به این توافق را تشکیل می‌دهد، نقض‌های ایالات متحده آمریکا باعث شد که این قسمت از توافق، بی اثر و عاری از فایده شود. متاسفانه، به طور مناسبی به این نگرانی‌ها توسط اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی نیز به منظور یافتن راه حل‌های عملی جهت جبران نقض توافق رسیدگی نشد. لازم می‌دانم اینجا بویژه از بیانیه‌های برخی کشور‌های عضو توافق هسته‌ای و کشور‌های اروپایی ابراز تأسف جدی و همچنین تعجب نمایم. گویی این کشور‌ها فراموش کرده‌اند که این ایران بود که به تمامی تعهدات خود تحت این توافق پایبند بود و از مزایای آن نیز به خاطر اقدامات قانون شکنانه آمریکا و بی اقدامی اروپایی‌ها، بهره‌مند نگردید. ظاهراً این کشور‌ها قصد دارند جای قربانی را با قانون شکنان عوض کنند. وی ادامه داد: مایه تأسف است که کشور‌های اروپایی همچنان حاضر نیستند آمریکا را به خاطر خروج غیرقانونی و یکجانبه آن از توافق هسته‌ای محکوم کنند و از آن بخواهند تحریم‌های خود را علیه ملت ایران بردارد، اما در عوض از ایران مطالبه اجرای تعهدات آن تحت برجام را می‌کنند. نماینده ایران در آژانس تصریح کرد: مادامی که تحریم‌ها ادامه دارد، از ایران انتظار خویشتن داری و اقدام سازنده نداشته باشید. به این کشور‌ها توصیه می‌کنم که عوام فریبی نکنید و به تعهدات عمل نکرده خود در برابر ملت ایران عمل کنید. ما بدهکار شما نیستیم.
اتحادیه اروپا به تعهدات پایبند باشد
‎نماینده اتحادیه اروپا در سازمان‌های بین‌المللی در وین در بیانیه‌ای در شورای حکام ضمن تاکید بر اهمیت توافق هسته‌ای و حمایت کشورها از اجرای کامل آن، با استناد به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بیان مواضع اتحادیه اروپا درباره تحولات اخیر برنامه هسته ای ایران پرداخت. نماینده دائمی اتحادیه اروپا در وین در بیانیه‌ای درباره نظارت و راستی آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه برنامه هسته‌ای ایران، مطرح کرد: اتحادیه اروپا در این برهه حساس بر تعهد راسخش نسبت به حمایت مداوم از اجرای کامل و موثر برجام تاکید کرده و مصمم است به فعالیت با جامعه جهانی برای حفظ این توافق دارای اهمیت راهبردی برای ساختار عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای جهانی، ادامه دهد. اتحادیه اروپا از تمامی کشورها می‌خواهد از اجرای آن طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل حمایت کنند. در ادامه این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا از اقدامات متمرکز در کمیسیون مشترک برجام و تماس‌های نماینده عالی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام با تمامی شرکای مرتبط حمایت می‌کند. اکنون، از سرگیری مذاکرات در راستای بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و بازگشت ایران به اجرای کامل و هر چه سریع‌تر برجام، بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. بنابراین، اتحادیه اروپا از ایران می‌خواهد بدون تاخیر بیشتر به مذاکرات وین بازگردد. این موضوع با توجه به توسعه پویای فعلی برنامه هسته‌ای ایران در حالی که نظارت و راستی آزمایی آژانس به طور جدی تضعیف شده است، اهمیت ویژه‌ای دارد. در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: در کنار اجرای کامل و راستی آزمایی شده تعهدات هسته‌ای از سوی ایران، لغو تحریم‌های هسته‌ای یک بخش ضروری از توافق است. اتحادیه اروپا مایل است تاکید کند که تعهداتش را کاملا انجام داده است، از جمله در زمینه لغو تحریم‌ها تحت برجام. بیانیه اتحادیه اروپا می‌افزاید: ما قویا از ایران می‌خواهیم تمامی اقدامات ناسازگار با برجام را به حالت قبل بازگرداند و بدون تاخیر به اجرای کامل آن از جمله در زمینه اقدامات شفاف سازی بازگردد و از اقدامات شرکای برجام در پرداختن با تمامی مسائل تحت چارچوب برجام حمایت کند.
ایران به مذاکرات بازگردد
‎معاون نماینده آمریکا در سازمان‌های بین المللی در وین در بیانیه‌ای درباره برنامه هسته‌ای ایران و توافق هسته‌ای در جلسه‌ی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت: آمریکا هماهنگی نزدیکی با متحدان و شرکایش دارد و در جهت رسیدن به بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام که دستاوردی مهم در دیپلماسی چندجانبه و ابزاری مهم در در پرداختن به نگرانی‌های طولانی مدت جامعه جهانی درباره برنامه هسته‌ای ایران است، دیپلماسی در پیش گرفته است. لوییس بونو در ادامه مطرح کرد: ما این اهداف را با حسن نیت دنبال می‌کنیم و به وضوح گفته‌ایم در صورت از سرگیری پایبندی ایران به تمامی تعهداتش در توافق، آماده‌ لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام هستیم. اما تمامی طرف‌ها باید واقع بین باشند. فرصت بازگشت با پایبندی کامل دوجانبه به برجام تا همیشه وجود نخواهد داشت. در ادامه بیانیه او درباره برنامه هسته‌ای ایران آمده است: طبق مستندات گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران به توسعه‌های چشم‌گیر و فراتر از حدود برجام در برنامه هسته‌ای‌اش ادامه می‌دهد. بیانیه آمریکا در شورای حکام در این راستا می‌افزاید: ما از ایران می‌خواهیم بدون تاخیر به مذاکرات بازگردد و از هر گونه تنش بیشتر که تنها موجب سخت‌تر کردن کارمان خواهد شد، خودداری کند. ایران باید با فوریت به سمت توافق پیش برود نه اینکه از آن دور شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار