| کد مطلب: ۱۰۲۲۵۹۰
لینک کوتاه کپی شد

قيمت مرغ پَر كشيد؛ كو نظارت؟

آرمان ملی- محمدسیاح: بازار مرغ و تخم‌مرغ در هفته‌های اخیر بازهم با آشفتگی و افزایش قیمت روبه‌رو شده و به‌نوعی تنها محصول پروتئینی خانوارها هم در آستانه پرکشیدن از سفره مصرفی خانواده قرار گرفته است. تولیدکندگان گوشت مرغ و تخم‌مرغ از طرفی مدعی هستند افزایش تولید و مازاد هستند و از طرفی بازار با کاهش عرضه و افزایش قیمت مواجه شده است به‌قدری که یک شانه تخم‌مرغ به بیش از 50 هزار تومان رسیده و مرغ هم قیمت مشخصی ندارد و چاقوی هر فروشنده‌ای بیشتر ببرد، قیمت را بالاتر اعلام می‌کند. در این وانفسای اقتصادی و مشکلات تولید برخی هم از فعالان صنعت مرغداری معتقدند کاهش جوجه‌ریزی و تولید تخم‌مرغ نطفه‌دار باعث شده تا تولید مرغ‌های محصول به تعویق بیفتد و برای همین هم وزارت جهاد کشاورزی در هیات دولت واردات تخم‌مرغ نطقه‌دار را مصوب کرده است و بر این اساس قرار است تا آخر مهرماه 3 تا 5 میلیون تخم‌مرغ نطفه‌دار وارد کشور شود تا بتواند کسری تولید را جبران کند. عاقلانه‌ترین راه هم افزایش تولید و عرضه است که تا بتوان قیمت را متعادل ساخت کاری که با قیمت‌گذاری دستوری به نتیجه نرسید و وضعیت بازار به تنهایی گویای شکست‌خوردن این سیاست است. در همین رابطه محمدعلی کمالی‌سروستانی، مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار به «آرمان‌ملی» گفت: اگر تخم‌مرغ‌های وارداتی نطفه‌دار درست و اصولی توزیع شود می‌تواند موثر باشد یعنی اگر این توزیع از طریق تشکل‌ها به اتحاده‌ها داده شود که تا آنها به مرغداران غیرزنجیره‌ای بدهیم چون مسلما مرغداران زنجیره‌ای خودشان تولید جوجه دارند. او درباره وضعیت تولید داخلی در حوزه تخم‌مرغ نطقه‌دار توضیح داد: در چندماه گذشته بین 113 تا 114 میلیون تخم‌مرغ نطفه‌دار تولید کردیم که البته ظرفیت تولید می‌تواند تا 140 میلیون افزایش یابد ولی به‌واسطه اینکه تعداد مرغ مادر کم شده است الان ظرفیت به این اندازه است. کمالی‌سروستانی در پاسخ به این پرسش که واردات این تخم‌مرغ‌های نطقه‌دار چقدر به جبران کسری کمک می‌کند؛ افزود: فعلا قیمت جوجه یکروزه در بازار نشان داده که تقاضا نسبت به عرضه خیلی بیشتر است؛ در حال حاضر قیمت مصوب جوجه یکروزه 4200 تومان است ولی این قیمت‌ها تا 12 هزار تومان هم رفت واین نشان داد تقاضا خیلی بیشتر از عرضه است، بنابراین هر اقدامی ‌که بتواند میزان سطح تقاضا را کاهش دهد طبیعتا می‌تواند روی قیمت هم تاثیر بگذارد.
تخصیص ارز واردات با تاخیر
مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار در پاسخ به این پرسش که آیا میزان واردات واردات تعیین شده تا پایان سال را برای بهبود وضعیت بازار کافی می‌دانید؛ اظهارکرد: میزان وارداتی که تصویب شده بعداز دو ماه تحقق پیدا نکرده است، طبیعتا اگر ارز به‌موقع تامین و به‌موقع وارد شود حتما که در بازار تاثیر می‌گذارد و کفایت هم می‌کند. او در واکنش به این ادعای تولید 120 میلیونی تخم‌مرغ نطفه‌دار داخلی؛ ادامه داد: حداقل در ماه‌های گذشته این عدد بیشتر از 114 میلیون نبوده و طبیعتا اگر این عدد به همان 120 میلیون برسد دیگر نیازی هم به واردات 130 میلیونی تخم‌مرغ نطفه‌دار هم نداریم ولی اگر تولید شود. ما نگاه به بازار می‌کنیم یعنی قیمت جوجه یکروزه باید به قیمت منطقی برسد؛ قیمت هفت و هشت و 12 هزار تومان مورد قبول ما نیست. کمالی‌سروستانی اضافه کرد: قیمتی که دولت شش‌ماه پیش برای مرغ تعیین کرد و امروز مورد قبول ما نیست چراکه این قیمت را براساس جوجه 4200 تومانی انجام داده است؛ هرگونه تغییر در قیمت جوجه یکروزه باید با تغییر قیمت مرغ همراه باشد؛ چون یکی از نهاده‌های مهم تولید مرغ جوجه است.
توزیع خارج از شبکه با قیمت بالاتر!
مدیرعامــل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار اضافه کرد: در حال حاضر قیمت مرغ زنده 23100، برای عمده‌فروشی و درب کشتارگاه 23300 و برای مصرف‌کننده 24900 تعیین شده است. این قیمت برای مرغ‌هایی رعایت می‌شود که در شبکه توزیع در میادین تره‌بار و فروشگاه‌های منتخب عرضه می‌شود که آنها هم باهم رعایت کنند ولی بخشی از آن خارج از شبکه توزیع می‌شود! او در پاسخ به اینکه چه کسانی قدرت توزیع خارج از شبکه را دارند؛ افزود: این عرضه خارج از شبکه توزیع دولتی است و متاسفانه توانایی کنترل این بخش را نداشت. تولیدکننده تا دم در مرغداری صاحب مرغ است و همین مرغ زنده را هم می‌فروشد. عده‌ای به اسم کشتارکن یا کشتارگاه این مرغ‌ها را می‌برند و مرغدار از اینکه چه به‌سر این مرغ‌ها می‌آید خبر ندارد. مرغدار موظف است براساس جوجه و دانی که گرفته مرغ تحویل بدهد. بعدا این کشتارکن یا کشتارگاه است که می‌گوید مثلا فلان مرغدار 20 هزار جوجه ریخته و 19 هزارتا تحویل داده است؛ ضعف نظارت در اینجا باعث این اتفاق شده است. کمالی‌سروستانی در واکنش به این پرسش که وزارت صمت و جهاد در این موضوع چه وظایفی دارند؛ گفت: ما از طریق سامانه‌هایی که وزارت جهاد تنظیم کرده وضعت را کنترل می‌کنیم اگر مرغدار تایید تخلیه نیاورد یعنی ثابت نکند که 90 درصد از مرغ تولیدی را تحویل داده به او اجازه جوجه‌ریزی در دور بعد داده نمی‌شود و بعد آن هم وارد چرخه عرضه شد وزارت صمت و سازمان حمایت هستند که باید نظارت را انجام بدهند.
دستان مافیا در کار است
یکی از فعالان و کارشناسان بازار مرغ و تخم‌مرغ که نخواست نامش فاش شود به «آرما‌‌ن‌ملی» گفت: اگر می‌خواستند بازار مر غ و تخم‌مرغ را مدیریت کنند ظرف مدت دو ماه این کارشدنی است، اما واضح است که دست‌هایی پشت‌ کار هستند که نمی‌گذارند این اتفاق بیفتد. حتی آمارهایی که درباره تولید مرغ و تخم‌مرغ می‌دهند دروغ است. او اضافه کرد: این بازار سودهای کلانی برای آنهایی دارد که به آشفتگی آن دامن می‌زنند،‌ به‌عبارت دیگر حضور مدیران ذینفع در این صنعت و عدم آگاهی وزیر جهادکشاورزی از حوزه وزارت جهاد زمینه را برای حضور مافیای صنعت مرغ و تخم‌مرغ فراهم کرده است. این منبع آگاه گفته که در سال‌های گذشته هم بحران بزرگی در حوزه تامین و عرضه مرغ و تخم‌مرغ ایجاد شده، اما آن بحران با مدیریت تولید طی دو ماه برطرف شد و الان هم می‌توان این کار را کرد ولی مشخص است که نمی‌خواهند. باید مدیران ذینفع و دست‌های آلوده از این بازار کنار بروند تا این وضعیت درست شود ولی متاسفانه عده‌ای برای رانت‌خواری و کلاهبرداری از مردم مسابقه گذاشته‌اند. به‌نظر می‌رسد واردات تخم‌مرغ نطفه‌دار در شرایط امروز اقدام درستی بوده چراکه با رشد تقاضا و کاهش جوجه‌ریزی تولید کاهش و عرضه لطمه می‌بیند و در این میان با رشد قیمت این مردم هستند که باید هزینه بیشتری را برای جبران کمبودها پرداخت کنند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار