| کد مطلب: ۱۰۲۲۵۸۰
لینک کوتاه کپی شد

طالبان دنبال فاز نظامي؛ -بوي جنگ داخلي مي‌آيد

آرمان ملی: تحولات افغانستان همچنان در صدر اخبار مهم و روز رسانه‌های دنیا است و همه منتظرند که ببینند این تحولات طی روزها و هفته‌های آتی به کدام سمت‌وسو خواهد رفت. آیا مردم افغانستان به 20 سال قبل بازخواهند گشت که طالبان ظهور و بروز کرد و زندگی سیاه و تاریکی برای آنها رقم زد یا اینکه شرایط به‌نحوی پیش خواهد رفت که مردم افغانستان بدون طالبان روی آرامش را ببینند. هرچند طالبان تشکیل دولت فراگیر را طی چند وقت گذشته وعده داده اما دولت موقت آنها که متشکل از اعضای خود طالبان است صدای همه را در‌آورده است. چنانکه برخی چهره‌های سیاسی این کشور مثل حامد کرزای اعلام کرده‌اند طالبان برای آرامش افغانستان باید دولت فراگیر اعلام کند. البته برعکس آنهایی که معتقدند طالبان تغییر کرده است رویکردهای این گروه خشونت‌طلب نسبت به گذشته چندان تغییری نداشته است و هنوز هم به همان اندازه متحجر، متصلب و خشونت‌طلب هستند. نوع رویکرد آنها به آزادی‌های مدنی و اجتماعی، حقوق زنان و پوشش آنها و مسائل مختلفی مثل فرهنگ و زندگی اجتماعی مردم باعث شده تا مردم افغانستان چندان روی خوشی به آنها نشان ندهند و حضور آنها به عنوان یک قدرت غالب در کشورشان را برنتابند. گرچه طالبان در حرف به آزادی‌های اجتماعی و حقوق مردم احترام می‌گذارد اما اعتراضات مردم و به‌خصوص زنان به روند پیش گرفته از سوی طالبان نشان می‌دهد که آنها همان طالبان 20 سال پیش هستند و تغییری نکرده‌اند. اگر هم دیده می‌شود که حرف‌های تجدد‌خواهانه و حقوق بشری می‌زنند ناشی از فشارهای بین‌المللی و نگاه کشورهای مختلف به تحولات این کشور است. این در حالی است که امروز زنان و دختران افغان از ترس طالبان از حقوق اجتماعی و آموزشی خود محروم شده‌اند. این در حالی است که عبدالباقی حقانی، وزیر آموزش‌عالی طالبان اعلام کرده بود دختران می‌توانند در دانشگاه تا بالاترین سطوح ادامه تحصیل دهند به شرطی که در کلاس‌های غیرمختلط حضور یابند و حجاب اسلامی را رعایت کنند. با این حال دانشجویان زن مراجعه کننده به دانشگاه کابل، با ممانعت طالبان از ورود به دانشگاه باز‌مانده‌اند. پیش از این هم نهادهای بین‌المللی حقوق بشری از عدم رعایت حقوق زنان در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند. این در شرایطی است که زنان افغان برای اعتراض به قوانین جدید طالبان برای دانش‌آموزان دختر کارزار آنلاین جدیدی را آغاز کرده‌اند. بسیاری از کاربران با استفاده از هشتگ‌هایی مانند #به لباسم دست نزن و #فرهنگ افغانستان، تصاویری از خود را در لباس‌های سنتی رنگارنگ به اشتراک گذاشته‌اند. باید دید مواجهه طالبان با زنان، دختران و به رعایت حقوق آنها تغییری خواهد کرد یا اینکه کمپین‌های مردمی افغانستانی‌ها جامعه جهانی را به کمک مردم مظلوم افغانستان خواهد کشاند.
احتمال جنگ داخلی
هر چند که طالبان توانستند بر اکثر ولایات و نقاط افغانستان مسلط شوند اما بسیاری از تحلیلگران هنوز وقوع جنگ داخلی در این کشور را منتفی نمی‌دانند، چرا که به نظر می‌رسد طالبان جدای از جنگ در پنجشیر با جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود امروز با دسته‌ای دیگر نیز به جنگ خواهد پرداخت و آنها نیز گروهی به جز داعش خراسان نیستند. گرچه طالبان در هفته‌ای که گذشت توانست برخی مواضع ائتلاف شمال در پنجشیر افغانستان را به کنترل خود درآورد، اما این به معنای آن نیست که این گروه اکنون موقعیتی برتر در افغانستان دارد، چرا که آنها در شرایط کنونی، به شدت به جامعه سلفی افغانستان و حمایت‌های احتمالی آن‌ها از داعش خراسان بدبین است و همین موضوع می‌تواند آن گروه از اعضای جامعه سلفی این کشور را که عضو داعش خراسان نیستند ترغیب کند تا به گروه مذکور بپیوندند و علیه طالبان بجنگند. مساله‌ای که در نوع خود تبعات خشونت‌باری را برای آینده افغانستان به دنبال خواهد داشت. جامعه سلفی افغانستان پایگاه حمایتی اصلی گروه داعش خراسان را در این کشور تشکیل داده است؛ امری که کاملا در تضاد با تسلط گروه طالبان بر افغانستان که گروهی حنفی است، می‌باشد. همین امر باعث شده تا احتمال جنگ داخلی در افغانستان بیش از گذشته شود. این در حالی است که مقام‌های بلند‌پایه طالبان اعلام کردند اختلاف بزرگی بین رهبران این گروه بر سر ترکیب دولت جدید وجود دارد. این منابع گفتند که هفته گذشته بین ملا‌عبدالغنی برادر، بنیانگذار گروه و یکی از اعضای کابینه در کاخ ریاست‌جمهوری در کابل درگیری رخ داده است. از زمان ناپدید شدن برادر از انظار عمومی در روز‌های اخیر گزارش‌های تأیید‌ نشده‌ای درباره بروز شکاف‌هایی در رهبری طالبان منتشر شده است. گفته شده است که این اختلاف ناشی از نارضایتی در این باره است که امتیاز پیروزی طالبان در افغانستان به چه کسی می‌رسد. بنابر گزارش‌های موجود، برادر معتقد است تمرکز باید بر دیپلماسی افرادی مانند او باشد، در حالی که برخی اعضای گروه حقانی که توسط یک شخصیت ارشد طالبان اداره می‌شود، می‌گویند که این پیروزی از طریق جنگ به دست آمده است.
طالبان ارتش تشکیل می‌دهد
رئیس ستاد ارتش دولت موقت طالبان در یک نشست خبری گفت: اخلالگران مغلوب خواهند شد و به کسی اجازه جنگ داخلی در افغانستان را نمی‌دهیم. مولوی فصیح‌الدین اظهار داشت که مشورت‌ها درباره ایجاد ارتش قوی در افغانستان ادامه دارد و در آینده‌ای نزدیک ارتش تشکیل خواهد شد. وی تأکید کرد که طالبان کسانی را که به نام «مقاومت»، «پشتیبانی از دموکراسی» و مسائلی از این دست اخلال ایجاد می‌کنند، سرکوب خواهد کرد. طالبان پیش از این بارها گفته بود که عامل اساسی جنگ در افغانستان «اشغال خارجی» است. طالبان مدعی شده بود که فراخوان جهت مقابله با آنها نتیجه «تحریک دست‌های خارجی» است که راه را برای وقوع جنگ‌های داخلی هموار می‌کند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار