| کد مطلب: ۱۰۲۲۵۲۸
لینک کوتاه کپی شد

سینمای ما قهرمان ندارد

بازیگر سینما گفت: مردم در فیلم‌‌‎ها قهرمان را دوست داشتند و در مقابل بازی‌ها در فیلم واکنش نشان می‌دادند. متاسفانه در حال حاضر سینمای ما قهرمان ندارد. سعید راد افزود: زمانی‌که ۵ ساله بودم، پیش عموها، پدربزرگ و مادربزرگم بودم و با آنها از سنگلج به شمیران آمدیم؛ درواقع من بچه شمیران هستم. وی درباره حضورش در فیلم «صادق کُرده» ساخته ناصر تقوایی بیان داشت: تهیه‌کننده این فیلم موافق حضور من در صادق‌کرده نبود. حتی یکی از بازیگران برای تهیه‌کننده نوشته بود که اگر سعید راد نقش صادق‌کرده را بازی کند دیگر در آن دفتر فیلم بازی نمی‌کند و این حرف باعث رنجش من شده بود. به ناصر تقوایی گفتم دیگر نمی‌آیم و او در پاسخ به من گفت «یا صادق‌کرده را تو بازی می‌کنی یا من در آن دفتر فیلم نمی‌سازم» و در نهایت من نقش فیلم بازی کردم. وی درباره علت مخالفت تهیه‌کننده صادق کرده، ادامه داد: به‌دلیل اینکه بهروز وثوقی در آن دفتر فیلم‌های زیادی از جمله گوزن‌ها و خاک را کار کرده بود و این نقش را برای او درنظر گرفته بود. نقش «تنگسیر» را قرار بود من بازی کنم که به بهروز وثوقی داده شد و انتخاب درستی بود، شاید من نمی‌توانستم به آن شکلی که امیر نادری می‌خواست آن نقش را درآورم. سعید راد با بیان اینکه قرار بود در فیلم «ناخداخورشید» ساخته ناصر تقوایی بازی کند، تصریح کرد: داریوش ارجمند آن نقش را بسیار خوب بازی کرد اما اگر من حضور داشتم به شکل دیگری می‌شد زیرا من اسحله وینچستر گرفته بودم و در خانه تمرین می‌کردم که نشد بازی کنم. وی با بیان اینکه « سفرسنگ» برای او یک شناسنامه بود، گفت: از مسعود کیمیایی در بازیگری درس‌های زیادی گرفتم. در شروع فیلمبرداری تیپ کُردی در نمی‌آمد و مسعود کیمیایی می‌گفت یک جای کار ایراد دارد، من هم خیلی ناراحت شده بودم. یکدفعه آقای کیمیایی با بلندگویی که در دستش بود با صدای بلند گفت سعید مشکل را پیدا کردم، گام‌هایت را بلندتر بردار و درست همان چیزی شد که می‌خواست. این جزئی‌نگری یعنی کارگردان به‌خوبی صحنه را می‌شناسد. «راد» خاطرنشان کرد: در فیلم «خط‌قرمز» که یکی از کارهای خوب من است، مسعود کیمیایی طوری حرکت‌ها را نقاشی می‌کرد که من به‌راحتی متوجه می‌شدم باید چکاری انجام بدهم، یعنی من را از یک فضای معمولی درمی‌آورد و به یک آدم عصبی که خون بالا می‌آورد و در عین حال امنیتی بود، تبدیل کرد. در آن زمان کارگردان‌های خوب زیاد نبودند و وجود کارگردان‌هایی مانند مسعود کیمیایی نعمت بود.
دستمزد «فردین« از من بیشتر بود
وی درباره دستمزد بازیگرها نیز توضیح داد: دستمزد محمدعلی فردین از همه ما بیشتر بود و بعداز او بهروز وثوقی و بعد من. البته دستمزدها متغیر بود. به‌عنوان مثال، دستمزدی که من برای فیلم «هدف» به‌خاطر پورسانت گرفتم از فردین بیشتر بود. زمانی‌که فردین دستمزدش ۳۰۰ هزارتومان و بهروز وثوقی ۲۰۰ هزار تومان می‌گرفت، دستمزد من ۱۵۰ هزار تومان بود. وی با بیان اینکه قصه «عقاب‌ها» جدید بود، گفت: در این فیلم سکانسی که من با اسلحه عراقی‌ها را می‌زدم و جمشید هاشمپور از هلی‌کوپتر می‌پرید، خیلی واقعی و طبیعی بود. یادم می‌آید وقتی برای اولین‌بار در سینما این فیلم را می‌دیدیم، زمانیکه هاشم‌پور از هلی‌کوپتر می‌پرید، مردم دست ‌زدند. مردم در فیلم‌‌‎ها قهرمان را دوست داشتند و در مقابل بازی‌ها در فیلم واکنش نشان می‌دادند. متاسفانه در حال حاضر سینمای ما قهرمان ندارد. وی درباره همکاری خود با احمدرضا درویش در فیلم «دوئل» نیز توضیح داد: آقای درویش من را خیلی دوست داشت و انصافا در فیلم «دوئل» پای من ایستاد. در آن زمان که از من دعوت کرد تا در این فیلم حضور داشته باشم فیلم «متولدماه‌مهر» او هم اکران بود که به من گفت «متولدماه‌مهر» در سینما آفریقا در حال اکران است، دوست دارم شما این فیلم را ببینید و با کار من آشنا شوید. من بعداز دیدن فیلم به دفتر او رفتم و درباره فیلم باهم صحبت کردیم درویش در فیلم «دوئل» برای من فرش‌قرمز پهن کرد. در «دوئل» یک نقش منفی خولی‌منش چندوجهی که آن را بسیار دوست داشتم توسط آقای درویش به من داده شد. سعید راد با بیان اینکه یکی از بهترین نقش‌هایش «دوئل» است، خاطرنشان کرد: یادم می‌آید در اولین نمایش جشنواره در سینما سپیده زمانی‌که اسم من در اول فیلم آمد مردم از خوشحالی دست می‌زدند و من از خوشحالی اشک می‌ریختم. بعداز سال‌ها دوباره با مردم فیلم می‌دیدم. وی با بیان اینکه بازی‌های هدیه تهرانی را دوست دارد، بیان داشت: هدیه تهرانی در جایی با او مصاحبه شده بود و پرسیده بودند که چرا در فیلم «دوئل» نقش بسیار کم بود را پذیرفته است؟ او در پاسخ گفته بود حضورم در این فیلم برای خوشامدگویی به سعید راد است. چنین رفتاری فقط از یک بازیگر حرفه‌ای برمی‌آید؛ هروقت از من درباره بهترین بازیگر زن سوال می‌کنند من نام او را می‌گویم. وی با بیان اینکه بازیگر با دو موضوع آشنایی کامل داشته باشد، افزود: مهمترین آن تکنیک بازی است که بازیگر باید بداند. یک بازیگر در کار با کارگردان‌هایی مانند مسعود کیمیایی و امیر نادری این مشخصه را به‌خوبی می‌تواند درک کند و من تکنیک بازی را از امیر نادری یاد گرفتم. مهمتر از تکنیک، حس بازیگری است که اگر هردو را باهم داشته باشیم یک بازیگر خوب هستیم.
منتظر یک نقش خوب هستم
راد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از روندی که از شروع بازیگری تا به امروز طی شده راضی است، پاسخ داد: اگر به عقب برمی‌گشتم بازهم بازیگر می‌شدم. من هنوز هم تشنه تجربه در بازیگری هستم، سعی دارم فرم بدنم را نگه دارم و هنوز هم منتظر یک نقش خوب هستم. من معتقدم‌بودن یک بازیگر، وابسته به حضور مداوم اوست و این بودن جلوی دوربین است. زمانیکه دوربین دیجیتال شد از آن خوشم نمی‌آمد اما بعد دیدم امروز دنیا با دیجیتال کار می‌کند. وی درباره بهترین بازیگران سینمای ایران بیان داشت: پیمان معادی بسیار بازیگر فیزیکالی است و حامد بهداد خوب بازی می‌کند. امیر جدیدی متین و فوق‌العاده ورزشکار خوبی است؛ چند نقش بسیارخوب از او دیده‌ام. شهاب حسینی آنقدر خوب بازی می‌کند که جایزه بین‌المللی گرفته است و هدیه تهرانی بازی‌های درخشانی دارد و همه فیلم‌های او حتی فیلم‌های تجاری‌اش را هم دیده‌ام.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار