| کد مطلب: ۱۰۲۲۵۱۹
لینک کوتاه کپی شد

نامحرمـــــان در بهارستان!

آرمان ملی- مطهره شفیعی: روش گذشته فضای مجلس برای دقایقی تحت تاثیر سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران بود؛ سفری یکروزه که بسیاری مانند نمایندگان مجلس بی‌خبر از محتوای مذاکرات رافائل گروسی با مسئولان ایرانی ماندند و دیروز عدم آگاهی رسانی بود که صدای نمایندگان را درآورد. بی‌تردید گلایه تنها از بی‌خبری نمایندگان مجلس از محتوای مذاکرات با گروسی نیست، چراکه مردم عادی هم حق خود می‌دانند تا بدانند در مذاکرات هسته‌ای صورت گرفته چه موضوعاتی مطرح و چه توافقاتی حاصل شد و در نهایت چه برنامه‌ای برای آینده دارند. مهمترین موضوعی که جامعه از آن بی خبر گذاشته شد، درباره مذاکراتی است که در نتیجه آن قرار شد قطعنامه علیه ایران در شورای حکام صادر نشود. این توافق از اهمیت زیادی برخوردار است و طبیعی است که نمایندگان مردم خود را محق به دانستن آنچه بدانند که منجر به این تصمیم مثبت برای کشور شده است.
نمایندگان ناراضی از بی‌خبری
روز گذشته ابتدا نماینده تهران طی تذکر شفاهی اظهار داشت: در سفر اخیر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران، جلسات و توافقاتی حاصل شده که اطلاع رسانی کافی آن برای مجلس و افکار عمومی ضروری است. مالک شریعتی بیان کرد: الان جنگ، جنگ روایت‌هاست و از هیات رئیسه مجلس درخواست می‌کنم که رئیس سازمان انرژی اتمی و دبیر شورای عالی امنیت ملی به مجلس بیاید و توضیحاتی درباره جلسات و توافقات انجام شده با گروسی به نمایندگان ارائه دهند. پس از آن هم نماینده قم در مجلس خواستار ارائه گزارشی در خصوص مذاکرات بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی به نمایندگان مجلس شد. احمد امیرآبادی فرهانی بیان کرد: در چند روز گذشته آقای رافائل گروسی رئیس کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در تهران حضور یافتند و مذاکراتی با سازمان انرژی اتمی داشتند اما متاسفانه هیچ گزارشی در خصوص این مذاکرات و مصوبات آن به مجلس و نمایندگان ارائه نشده است. وی اظهار کرد:«انتظار می رود هیات رئیسه مجلس با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی جلسه‌ای به صورت علنی یا غیرعلنی برگزار کند تا گزارش این سفر به نمایندگان مجلس ارائه شود. » نکته قابل تامل به واکنش رئیس مجلس به درخواست امیرآبادی باز می‌گردد. قالیباف پس از پایان اظهارات امیرآبادی به بیان این جمله اکتفا کرد که «این موضوع در دستور جلسه نیست و جای مطرح کردن آن در حین بررسی طرح نیست.»
خبری نبود؛ فقط درباره کارت‌ها حرف زدند!
آنچه دیروز در مجلس رخ داد و شاید باید نوعی بی‌احترامی به نمایندگان تلقی شود به اظهارات نماینده تبریز باز می‌گردد که سعی داشت با توضیحاتی مانع انتقاد نمایندگان به بی خبری شود. در حالی که بسیاری معتقدند مذاکرات مهمی در سفر رافائل گروسی رخ داده که منجر به منصرف شدن شورای حکام از صدور بیانیه علیه ایران شده است، احمد علیرضابیگی دیروز به مهر گفت: قالیباف رئیس مجلس در جلسه غیر علنی در خصوص مذاکرات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با رئیس این سازمان اعلام کرد «تنها اتفاق رخ داده این است که کارت‌های حافظه دوربین‌ها را عوض کرده‌ایم». نماینده تبریز در مجلس ادامه داد: به گفته رئیس مجلس «این کارت‌ها پیش از این توسط آژانس پلمب شده بود؛ کارت‌ها تعویض شد، مجددا آژانس دستگاه‌ها را پلمب کرد.» وی افزود: قالیباف تاکید کرد که «کارت‌ها در ایران است، هیچ اطلاعاتی به آژانس داده نشده است.» علیرضابیگی افزود: طبق قانون راهبردی لغو تحریم‌ها، به دلیل اینکه تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران لغو نشده، دولت نمی‌تواند هیچ اطلاعاتی به آژانس بدهد. وی با اشاره به هجمه رسانه‌ای اصلاح‌طلبان مبنی بر توافق ایران و آژانس و زیرپا گذاشتن قانون لغو تحریم‌ها گفت: این هجمه رسانه‌ای پوست‌ خربزه‌ای است که اصلاح‌طلبان زیر پای دولت رئیسی می‌گذارند.
بازخوانی دو سفر در دو سال
در اسفند سال 99 که امانوئل گروسی به ایران سفر کرد، نمایندگان شعار دادند و اعتراض کردند. برخی از آنها خواستار اخراج او شدند و این دلواپسی را به جوانان همسو با خودشان منتقل کردند تا آنها در تجمعی اعتراض خود را به این سفر اعلام کنند. تفاوت آن سفر با این سفر آگاه کردن نمایندگان مردم از محتوای مذاکرات بود چرا که ظریف و تیم مذاکره اعتقاد به اطلاع از روند کار داشتند اما در این دوره که ظریف در صدر وزارت خارجه حضور ندارد، نه نماینده‌ای اعتراض کرد و نه دانشجویی حس انقلابی‌گری داشت که فریاد اخراج گروسی سر دهند. این دوره یک تفاوت داشت و آن هم بی خبری نمایندگان و نداشتن سوژه برای شعار دادن که البته اگر هم سوژه بود برای همسویی با دولت همفکر، سکوت می‌کردند. دیروز کوروش احمدی، دیپلمات و عضو سابق تیم مذاکره کننده به برنا گفت:« از نظر تاریخی اگر نگاه کنیم این توافق حاصله در واقع در حکم تمدید توافقی است که سوم اسفند 99 در تهران حاصل شده بود. در آن زمان و در جریان سفر گروسی به تهران که با آقای‌ظریف و آقای صالحی دیدار کرد، قرار شد که دوربین‌ها به صورت آفلاین در محل باشند و اطلاعات را جمع آوری کنند ولی اطلاعات به آژانس داده نشود تا بعد از رفع تحریم‌ها. البته در آن زمان توافق مورد اشاره با مخالفت شدید مجلس مواجه و گفته شد که این توافق نقض قانون مجلس بوده است و علیه دولت به قوه قضائیه شکایت شد. اینکه خوشبختانه این بار حداقل تاکنون ما اعتراضی از ناحیه مجلس ندیده‌ایم.» در زمان دولت قبل که رافائل گروسی به ایران آمد، نمایندگان از آنچه میان او و مذاکره‌کنندگان هسته‌ای گذشت، مطلع شدند چنانکه 4 اسفند 99 نمایندگان مجلس در جلسه غیرعلنی به بررسی آنچه پرداختند که در سفر گروسی به ایران گذشته بود. اگرچه در آن مقطع وزارت خارجه اطلاع رسانی به نمایندگان را در دستور کار قرار داد اما شاید تصور نمی‌کرد همین نمایندگان همصدا با مخالفان برجام و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای مواضع انتقادی سختی اتخاذ کرده و مذاکرات را بطور کامل به زیر سوال ببرند. دلواپسان جوان تاثیرگرفته از اساتیدشان که بعضا نماینده مجلس بودند در زمان سفر گروسی به تهران در اسفند 99 در مقابل ساختمان سازمان انرژی اتمی ایران تجمع کردند و خواستار اخراج بازرسان آژانس از ایران شدند. نمایندگان مجلس ایران مانند معترضانی که آن روز در مقابل سازمان انرژی اتمی حضور داشتند، پیش از آن بارها بر لزوم اخراج بازرسان آژانس از ایران تاکید کرده بودند و امروز همان نمایندگان هستند که از بی‌خبر ماندن گلایه می‌کنند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار