| کد مطلب: ۱۰۲۲۴۷۱
لینک کوتاه کپی شد

تعامل مدبرانه براي رفع اختلافات با آژانس

ادامه از صفحه 2/
دوربین‌ها نیز یکسری سرویس‌های فنی نیاز دارند که به صورت روتین باید انجام شود و قطعا توافق ایران و آژانس در زمان مقرر خودش طی زمانبندی که بین دو طرف توافق خواهد شد طی روزهای آتی انجام خواهد شد. ما با دقت و از نزدیک نشست شورای حکام را پیگیری می‌کنیم.» حال همه نگاه‌ها به نشست شورای حکام و تصمیمات اتخاذ شده در آن است. به نظر می‌رسد اگر در این نشست اتفاقی جدای از آنچه ایران انتظارش را می‌کشد رخ دهد شرایط به گونه دیگری پیش رفته و تعاملات ایران و آژانس پیچیده‌تر خواهد شد.
آغاز نشست شورای حکام
نشســـت فصلــــی شــورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته با حضور ۳۵ کشور عضو این شورا در حالی در مقر این سازمان در وین آغاز به کار کرد که موضوع ایران و برجام در کانون توجه این نشست قرار دارد. این نخستین نشست حضوری شورای حکام از زمان آغاز همه گیری کرونا محسوب می‌شود. این نشست به صورت حضوری و برخی اعضا هم به صورت مجازی پیگیری خواهد شد. در این نشست که در روزهای ١٣ تا ١٧ سپتامبر برگزار می‌شود نظـــارت و راستــی آزمایی هسته‌ای در ایران، ایمنی هسته‌ای، استفاده‌های صلح آمیز از اتم، اجرای توافقـــنامه‌های پادمانی آژانس و همچنین سیاست‌های شخصی آژانس مورد بررسی قرار گیرد. این در حالــی است که وال‌استریت ژورنال بر اساس گفتــه‌های منابع اروپایی مدعی شده که در جلسـه شورای حکام قطعنامه‌ای انتقادی علیه ایران صادر نخواهد شد. لارنس نورمن خبرنگـــار این رسانه در صفحه توییترش مدعی شد: بر اساس اطلاعات جدیدی که از منابع اروپایی به دست آورده‌ام، فعلا این هفته قطعنامه‌ای انتقادی علیه ایران صادر نمی‌شود.
الزامات ترتیبات فرعی پادمان
مدیـــرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه آغازین خود در نشست فصلـــی شورا به سفر اخیرش به تهران و رایزنی با مقـــامات کشورمان اشاره و گفت‌وگوهایش در جریان این سفر را سازنده توصیف کرد. رافائل گروسی گفت: بار دیگر توانستیم فعالیت‌های ضروری راستی آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به گونه‌ای که به نفع همگان است، تقویت کنیم. وی در ادامه به جدیدترین گزارش خود در رابطه با اجرای تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اشاره کرد و اظهار داشت: از فوریه ٢٠٢١ تاکنون این فعالیــت‌های ایران در پی تصمیم این کشور برای متوقف کردن پایبندی به تعهدات مرتبط هستـــه‌ای اش ذیل برجام، به ویژه پروتکل الحاقــی به شدت تضعیف شده است. گروسی افزود: من در این گزارش تاکید کردم که عدم پاسخگویی ایران به درخواست آژانس برای اجازه دسترسی به تجهیزات نظارتی‌اش به طور جدی ظرفیت فنی آژانس برای حفظ تداوم دانش را به خطر انداخته است. اما ضروری است که نظارت و راستی آزمایی آژانس در رابطه با تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران در آینده از سر گرفته شود. وی بیان کرد: اطمینان آژانس مبنی بر اینکه می‌تواند تداوم دانش را حفظ کند در طول زمان رو به کاهش رفته و اخیرا نیز به میزان قابل توجهی کم شده است. این اطمینان می‌تواند همچنان کاهش یابد مگر اینکه موضع ایران تغییر کند. گروسی با اشاره به بخش‌های مربوط به اجرای توافقنامه پادمانی و پروتکل الحاقی در ایران در گزارش اخیر خود تصریح کرد: وجود ذرات متعدد اورانیوم با منشاء انسانی در سه مکان در ایران که به آژانس اعلام نشده است و همچنین وجود ذرات تغییر یافته ایزوتوپی در یکی از این مکان‌ها آشکارا نشان دهنده این است که مواد و یا تجهیزات آلوده به مواد هسته‌ای در این مکان‌ها وجود داشته است. مدیرکل آژانس مدعی شد: ایران هنوز توضیحات لازم را در رابطه با وجود ذرات آلوده به مواد هسته‌ای در هیچ یک از این سه مکان که آژانس دسترسی‌های مکمل به آنها داشته، ارائه نداده است. همچنین ایران به سوالات آژانس در ارتباط با یک مکان اعلام نشده دیگر پاسخ نداده و مکان فعلی اورانیوم طبیعی به شکل یک دیسک فلزی را مشخص نکرده است. وی با ابراز نگرانی نسبت به وجود این ذرات و حل نشده باقی ماندن موضوعات مربوط به آن خواستار پاسخگویی هرچه سریعتر ایران به سوالات آژانس و ارائه اطلاعات و اسناد لازم در این زمینه شد. گروسی تصریح کرد: من علاوه براین از ایران می‌خواهم که به تمام الزامات قانونی خود را بر اساس ترتیبات فرعی توافقنامه پادمانی خود عمل کند و کد اصلاحیه ٣.١ را به طور کامل اجرا کند. وی همچنین در نشست خبری گفت: که تاکنون هیچ وعده‌ای از طرف ایرانی دریافت نکرده است. گروسی تصریح کرد: دولت جدید ایران رویکردهای سرسختانه‌ای درخصوص برنامه هسته‌ای دارد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار