| کد مطلب: ۱۰۲۲۴۲۹
لینک کوتاه کپی شد

تصميم عاقلانه ايران صدور قطعنامه را منتفی كرد

عکس: آرمان‌ملی / فاطمه فتاحی

آرمان ملی- علیرضا پورحسین: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بازگشت از ایران در یک کنفرانس خبری در ویــــن گفت که دیــده‌بان هسته‌ای سازمان ملل مهم‌ترین و در اولویت‌‌ترین چالش خود با ایران را حل کرده است. گروسی گفت که هدف این توافق جدید ایجاد فضایی برای دیپلماسی است تا بتوان به راهکارهای جامع‌‌تری دست یافت. گروسی گفته است که توافقمان با ایران بلندمدت نیست و ما نمی‌توانیم بازه‌ آن را تعیین کنیم. او افزود که ما تمام تاسیسات ایران را بررسی می‌‌کنیم تا تمامی تجهیزات نظارتی آسیب دیده را تعویض کنیم. توافق با ایران بازرسی معمول تاسیسات آن را امکان پذیر می‌سازد. گروسی گفته است که باید راجع به موضوعات باقی مانده با دولت ایران گفت ‌و گو کنیم. همچنین باید راجع به فعالیت هسته‌‌ای ایران اقدامات دیپلماتیک انجام شود. ما تمامی ابزارهای فنی را از طریق نظارت بر تاسیسات ایران برای گردآوری اطلاعات در اختیار داریم. گروسی به زودی به ایران باز می‌گردد تا درباره مسائل باقی مانده پیرامون ذرات اورانیوم گفت ‌و گو کند. مجموعه این اتفاقات در حالی که از روز گذشته جلسه شورای حکام در خصوص گزارش فصلی آژانس آغاز شده، این امیدواری را به وجود آورده است که مسیر دیپلماتیک خوبی برای رسیدن به توافق با طرف‌های برجام ایجاد شود. در راستای بررسی این مساله «آرمان ملی» گفت و گویی با فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین کشورمان داشته است که در ادامه می‌خوانید.
توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی را چگونه ارزیابی می کنید و آیا می‌تواند یک اتفاق مثبت باشد؟
فارغ از اینکه تصمیم دولت برای ایران تبعات مثبت یا منفی داشته باشد، باید توجه داشت که دولت یک تصمیم عاقلانه در خصوص توافق با آژانس اتخاذ کرد. این توافق نشان دهنده این امر است که گروه سیاسی که امروز در ایران به قدرت رسیده‌اند، آگاه هستند که برای تداوم مدیریت کشور نباید بر لبه تیغ حرکت کرد و از لبه تیغ فاصله گرفتند. امروز بهتر است رویه منطقی تری نیز در ادامه در پیش گرفته شود و بهتر است که دولت در این مسیر هر کاری انجام دهد تا تنش‌ها کاهش یافته و کشور در مسیر آرامش قرار گیرد. امروز ما نیاز داریم تا یک رویه سازگارانه با جهانیان داشته باشیم و این اقدام دولت نیز دراین راستا بود. عقلانیت امروز دولت سبب شد تا بحران‌ها از کشور دور و خطری برای کشور به‌وجود نیاید. تداوم این رویه الزامی است و نباید در این خصوص به حواشی توجه داشت. امروز می توانیم با تفاهم در سایر حوزه‌ها، مثل کشورهای همسایه با استفاده از منابع خود بتوانیم، توسعه یافته و به سمت پیشرفت گام برداریم.
پیش بینی شما درخصوص نتیجه جلسه شورای حکام چیست؟
ایران به صورت موقت توانست که مانع صدور قطعنامه علیه ایران شود. باید توجه داشت که توافق ایران و آژانس موقت است و ضرورت دارد تا باز هم گفت و گو صورت گیرد. اتفاقات آینده به رفتارهای ایران بستگی دارد. ایران باید در مذاکرات وین با این اصل پیش رود که حل مشکلات نیاز به تعامل دارد. نباید به این فکر کرد که تمام خواسته‌های ما باید مورد پذیرش قرار گیرد. مذاکره می‌شود تا کشورها بتوانند قسمتی از خواسته‌های خود را به دست آورند. اگر قرار بود که با تمام خواسته‌های ایران موافقت شود، از ابتدا مذاکراتی تدارک دیده نمی‌شد. امروز نباید جز رفع تحریم از ملت ایران به مورد دیگری توجه کرد. باید توجه داشت که امروز طرف مقابل ایران فقط آمریکا و غرب نیست. امروز روسیه، چین و کشورهای عربی نیز در مقابل ایران جبهه گرفته‌اند و خواسته‌هایی دارند. این جبهه گیری به زیان ایران است و اگر در وین به نتیجه نرسیم، کار دشوارتر می‌شود. مشخصا توافق در وین، رابطه ایران با کشورهای عربی را بهترمی‌کند و بسیاری از مسائل صرفا با توافق هسته‌ای حل و فصل می‌شود.
گام‌های بعدی دولت سیزدهم در عرصه رفع فشار از روی کشور چه مواردی باید باشد؟
در چنین وضعیتی با داد و بیداد کردن نمی‌توان مسائل را حل کرد. باید مذاکرات صریح برای حل مسأله‌ها صورت گیرد و با نگاهی غیرسازنده به برجام و fatf قطعا هیچ شخصی نمی‌تواند در آینده به موفقیت برسد و این نگاه در میان برخی هنوز وجود دارد و به وضوح قابل مشاهده است. این افراد همان تیمی هستند که با شلیک به برجام که به خوبی در حال پیشرفت بود، مانع تداوم آن شدند. آنها تفکری را دنبال می‌کنند که فقط خودشان از آن مطلع هستند و تصور می‌کنند با چنین تفاهم هایی ایران سرنوشت خوبی نخواهد داشت. مشخصا در سال های اخیر آنچه که به مردم و اقتصاد ایران در سال‌های اخیر کمک زیادی کرد، برجام بود که در یک سال و چند ماه پس از آن ثمرات آن را اقتصاد ایران مشاهده کرد و بدترین اتفاق نیز در سال‌های اخیر برای ایران برهم خوردن همان تفاهم بود. مشخصا نپیوستن به FATF نیز مکمل این اتفاق بد بود که هنوز هم تمام جهان جز ایران آن را پذیرفته‌اند. نپذیرفتن و عدم تصویب این لوایح به جهان این پیام را انتقال می‌کند که ایران خواهان پولشویی، کمک به تروریسم و انجام اقدامات مجرمانه است زیرا این لوایح و پروتکل‌های آن در راستای جلوگیری از انجام این اقدامات است. آن بهانه‌ای هم که همواره مطرح می‌شود که ایران در صورت پیوستن به این پیمان نمی‌تواند به هم پیمانان خود کمک کند نیز محلی از اعراب ندارد، زیرا ایران هیچ گاه از طریق سیستم بانکی به آن گروه‌ها کمک نکرده است و در این عرصه نیز وقفه‌ای به وجود نخواهد آمد. بنابراین اگر نگران ایران و توسعه اقتصادی ایران هستند باید این لوایح را تصویب کنند و ایران را از لیست سیاه مالی و بانکی خارج کنند اگر به آرامش و رفاه مردم اهمیت می‌دهند. باید به مرور تمام این موارد حل و فصل شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار