| کد مطلب: ۱۰۲۲۳۵۸
لینک کوتاه کپی شد

استعفای سه عضو حزب کارگزاران

آرمان ملی- یاسمین طالقانی: پس از انتخابات ریاست جمهوری فعالیت علنی گروه‌های سیاسی به انتشار چند نامه و بیانیه درباره افغانستان، حمایت از احمد مسعود در پنجشیر و اظهارنظر درباره وزرای دولت سیزدهم محدود شده بود تا اینکه دیروز خبر رسید زلزله‌ای در حزب کارگزاران اتفاق افتاده است. استعفای تعدادی از اعضای اصلی این حزب خبری بود که از سوی فرزانه ترکان عضو شورای مرکزی این حزب که خودش هم استعفا داده، اعلام شد. ظاهرا شهربانو امانی و یدا... طاهرنژاد هم استعفا داده‌اند که این استعفاها هنوز مورد پذیرش قرار نگرفته است. فرزانه ترکان درباره چرایی استعفای خودش به برنا گفت: من به دلیل زاویه‌ای که با برخی سیاست‌های حزب کارگزاران خصوصا در انتخابات اخیر، پیدا کردم از عضویت در حزب کارگزاران استعفا دادم. او افزود: چند تن از افراد صاحب رای و بزرگان حزب هم علاوه بر من از عضویت در حزب کارگزاران استعفا دادند. ترکان تاکید کرد: مشکل ما در حزب و در جامعه بزرگتر یعنی اصلاح‌طلبان این است که با زاویه بسته خودشان و فقط به جهت اینکه در قدرت جایی داشته باشند، وارد سیاست شدند و به مشکلات جامعه نگاه کردند در صورتی‌که فکر می‌کنم برای حل مشکلات باید برنامه‌ریزی صورت می‌گرفت. او ادامه داد: باید اجازه دهیم که تفکرات و ایده‌های جدید قدرت را در دست بگیرند، وقتی ما خودمان منتقد دولتمردان و وزرا هستیم که چرا جوان گرایی نمی‌کنند قطعا در مورد افراد سیاسی هم باید این موضوع را باور داشته باشیم که جوان‌ها به واسطه ایده‌های نو می‌توانند به ما کمک کنند. این چهره سیاسی افزود: اگر قرار باشد که همیشه دبیر و رئیس ما و کمیسیون سیاسی ما همان افرادی باشند که ۱۵ و ۲۰ سال قبل بودند نمی‌توان تغییری حس کرد، چراکه این افراد هر کاری که بلد بودند و هرچه به ذهنشان رسیده تا امروز انجام داده‌اند، باید اجازه بدهیم که ایده‌های نو و جوان‌هایی که خلاق هستند بیایند و برنامه، کمک و راهکار ارائه بدهند. او در پایان گفت: حضور یا عدم حضور ما در سیستم قدرت در جامعه در شرایط فعلی به ما کمک نمی‌کند. فکر می‌کنم ما به یک اتاق فکر بسیار قوی بین بزرگان اصلاح‌طلب و بزرگان دلسوز این کشور احتیاج داریم، این اتاق فکر باید تشکیل شود و راهکارهایی را پیش بینی کند که در بین مردم پایگاه ایجاد کنیم. در شرایط امروز ما هم پایگاه اجتماعی مردم را از دست دادیم و هم دستمان از قدرت کوتاه است، با توجه به شرایط فعلی حضور نصف و نیمه ما در قدرت هم فایده‌ای نخواهد داشت، چراکه ابزار و لوازم کاری که می‌خواهیم انجام دهیم در قدرت از ما گرفته شده، باید اول از همه دنبال کسب پایگاه اجتماعی باشیم.
جلسه کارگزاران برگزار شد
نکته قابل تامل این است که در کنار اخبار استعفای تعدادی از اعضای قدیمی حزب کارگزاران، ایسنا در روز گذشته نوشت که نخستین جلسه دوره جدید شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران برگزار شد. این جلسه که با حضور اکثریت اعضا در خانه موزه مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی برگزار شد، با انتخاب هیأت رئیسه سنی آغاز گردید. در ادامه، رئیس کنگره و رئیس دفتر ویژه کنگره گزارش خود را از برگزاری کنگره سراسری حزب کارگزاران سازندگی ایران که به صورت آنلاین برگزار شد، ارائه کردند. همچنین احکام نیمی از کرسی‌های شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران که در کنگره چهارم حزب انتخاب شده بودند، ارائه گردید. طبق اساسنامه، احکام اعضای اصلی به صورت دو ساله و اعضای علی‌البدل به صورت یک ساله ابلاغ شد. بررسی رویکردهای سیاسی و تشکیلاتی دوره جدید فعالیت حزب متناسب با شرایط متفاوت کشور از جمله مسائل مطرح شده در نخستین جلسه شورای مرکزی بود. همچنین اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران یاد و خاطره مرحوم آیت‌ا... هاشمی را گرامی داشته و بر لزوم توسل به روش و منش وی در شرایط پیچیده امروز تأکید کردند.
جایگاه کارگزاران در اردوگاه اصلاح‌طلبی
از اظهارات فرزانه ترکان چنین بر می‌آید که گلایه او از همیشگی بودن دبیرکلی کرباسچی و نقش آفرینی مرعشی در این حزب بدون توجه به دیدگاه سایر ارکان حزب است. البته این نقش‌آفرینی تنها در درون این حزب نیست بلکه در میان اصلاح‌طلبان احزاب دیگر هم این گله از حزب کارگزاران وجود دارد که خودش را پدرخوانده و دارای نقش تصمیم گیر نهایی در این جریان می‌داند. اختلاف در اردوگاه اصلاح‌طلبی درباره این موضوع به دهه 70 باز می‌گردد که حامیان خاتمی سعی می‌کردند صف خود را از کارگزارانی‌ها و حامیان آیت ا.. هاشمی جدا کنند چراکه آنها را در نظام سرمایه داری تعریف می‌کردند و خودشان را تنها تلاشگران استقرار دموکراسی می‌دانستند. شرایط اما چنین باقی نماند و تغییرات فضای سیاسی سبب نزدیکی این دو طیف شد که می‌توان آنها را راست اصلاح‌طلب و چپ اصلاح‌طلب نامید. اوج این همراهی پس از انتخابات ریاست جمهوری 84 نمود داشت که تصمیم گرفتند با در کنار هم بودن، متحمل خسارات زیادی از دولت احمدی‌نژاد نشوند. در این میان نباید از نقش آیت ا... هاشمی غافل بود که سبب شد کارگزاران بیش از همیشه به اصلاح‌طلبان قدیمی نزدیک شوند و اصلاح‌طلبان منتقد هاشمی هم در صف اول حامیان او حضور پیدا کنند. در انتخابات 92 بار دیگر شکاف‌ها پدیدار شد چنانکه اصلاح‌طلبانی تاکید بر حمایت از عارف و کارگزاران اصرار به حمایت از روحانی داشت که در نهایت زور کارگزاران بر دیگر اصلاح‌طلبان غلبه کرد و روحانی به عنوان کاندیدای جریان اصلاحات مورد اقبال قرار گرفت. در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری اخیر هم باز کارگزاران مسیر متفاوتی را پیمود و سبب ناخشنودی طیف‌های دیگر جریان اصلاحات شد.
کارگزاران پدرسالار نیست
نکته قابل توجه اینجاست که اعضای کارگزاران نقش پدرسالاری را رد می‌کنند مانند فائزه هاشمی که مدت‌هاست در جلسات شورای مرکزی حضور پیدا نمی‌کند، می‌گوید:«کارگزارانی که چندین سال است تقریبا در جریان اصلاحات تصمیم‌گیر مؤثر نیستند، چگونه می‌خواهند نقش پدرسالاری را ایفا کنند. با این نظر موافق نیستم. درست است که وزرا یا معاونان بابا این حزب را تأسیس کردند و شعارها و اهداف حزب کارگزاران از تفکرات توسعه‌ای بابا بود، ولی به‌خاطر ندارم که بابا به آنها گفته باشد این کار را کنید یا نکنید، مگر اینکه خودشان مشورت می‌کردند و بابا هم نظر خودش را می‌گفت؛ این‌طور نبود که این حزب توسط بابا هدایت شود... اینکه کارگزاران نقش پدرسالارانه را در جریان اصلاحات بازی می‌کنند، درست نیست.» او حزب اتحاد را پدرسالار معرفی می‌کند و می‌گوید:« جریانی که پدرسالار است حزب اتحاد ملت است که نزدیک‌ترین به آقای‌خاتمی است. جریان اصلاحات را آقای خاتمی رهبری می‌کند و ایشان هم بیشتر تحت تأثیر نظرات و افکار این حزب است» به هر حال به نظر نمی‌رسد خبر استعفای چند عضو خللی در فعالیت‌های کارگزاران داشته باشد و این حزب که در طول دوران فعالیت خود با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه بوده، این بار هم از این گردنه عبور خواهد کرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار