| کد مطلب: ۱۰۲۲۳۵۱
لینک کوتاه کپی شد

فاصله از وعده تا عمل وزرای اقتصادی

سعید سعادتمند تحلیلگر اقتصادی

در نظر بگیرید که براساس بودجه مصوب، اداره کشور ماهیانه بالغ بر 106 هزار میلیارد تومان هزینه دارد که با در نظر گرفتن 8 ساعت کاری مفید معادل 605 میلیارد تومان در ساعت است و با وارد کردن مباحث و شاخص‌هایی مانند دورکاری و اثربخشی فعالیت‌های انجام شده معادل 22 دقیقه فعالیت مفید ذکر شده در برخی منابع، این هزینه چندین برابر خواهد بود. با ادامه روند فعلی، هزینه فرصت مستقیم و غیر مستقیم سنگینی را در همه زمینه‌ها شامل بی نظمی سیاست‌های پولی، تورم، عدم امکان سرمایه‌گذاری و... به کشور تحمیل می‌کند. براساس شواهد، لااقل در سی روز ابتدایی روند چاپ پول کشور ادامه داشته است. در رابطه با هدف رسیدن میزان مالیات دریافتی به 50 درصد تولید ناخالص داخلی نیز، مباحث کارشناسی بسیاری مطرح شده است. ظاهرا تمام تمرکز وزیر اقتصاد بر دریافت مالیات بر عایدی سرمایه از بخش املاک و مستغلات است که فارغ از امکان‌پذیری، مبحث عادلانه بودن این مالیات به عنوان مهمترین عامل افزایش قیمت این بخش ناشی از تورم ایجاد شده توسط دولت بوده و نه افزایش تقاضا یا توسعه ایجاد شده توسط دولت، جای بحث جدی دارد. آنچه طی ماه گذشته در حوزه مسکن اتفاق افتاده، تاکید بر برنامه‌های کلی و هدف ساخت یک میلیون واحد مسکونی شهری بوده است که جهت اجرائی شدن نیاز به برنامه‌ریزی، ارایه راهکار مشخص در حوزه تامین مالی، تامین نهاده‌ها شامل زمین، مواد و مصالح و نیروی کار و مشخص کردن فرآیندهای اجرائی و صنفی دارد و تاکنون برنامه مشخصی در این‌باره ارایه نشده است. افزایش ارزش افزوده در بخش صنعت به 6.7 و معدن به 10.5 درصد تا سال 1404 و تولید سه میلیون خودرو و تبدیل این صنعت به افتخار کشور و صادرات یک میلیون خودرو، از اهداف این وزیر صمت اعلام شده است. همچنین افزایش 5 میلیارد دلاری صادرات با یازده اقدام سریع از اولویت‌های کوتاه مدت این وزارتخانه اعلام شده است. به هر حال اهداف بسیار بزرگ ذکر شده علاوه بر توانایی اجرا، نیاز به سرعت در اجرا نیز دارند. در این بخش نیز برنامه و روند تاثیرگذاری به اطلاع جامعه نرسیده و امید است وزیر صمت، در راستای صادرات یک میلیون خودرو، اقدام به افزایش ظرفیت گمرکات کشور نموده، همچنین ظرفیت حمل و نقل این تعداد خودرو را تا مبادی صادراتی افزایش دهد. با در نظر گرفتن 290 روز کاری مفید، روزانه حدود 3500 خودرو باید به سمت مقاصد صادراتی بارگیری شود که در صورت حمل 8 خودور با هر دستگاه تریلی، نیاز روزانه آن حدود 430 تا 450 دستگاه، خودروبر خواهد بود. رسیدن به اهداف بزرگ منطقی، همواره امکان‌پذیر بوده و شناخت صحیح، برنامه‌ریزی منسجم، برخورداری از تیم خبره و کارآمد به همراه توجه ویژه به عامل زمان، امکان موفقیت را فراهم خواهد کرد و در نظر بگیرید که بیش از دو درصد از زمان ریاست جمهوری آقای‌رئیسی، به همین سرعت سپری شد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار