| کد مطلب: ۱۰۲۲۳۳۰
لینک کوتاه کپی شد

آموزش مجازی در مهر، بازگشایی مدارس در آبان

آرمان ملی: با وجود اینکه کمتر از 10 روز به آغاز نواختن اولین زنگ تحصیلی سال 1400-1401 زمان باقی مانــده، علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آمــوزش و پرورش آب پاکی را روی دست همه ریخت و گفت: «مهر امســال و آغاز سال تحصیلی به صورت مجـازی خواهد بود و تلاش داریم بازگشایی مدارس خیلــی آرام، بی‌دغدغـه و با شکوه انجام شود.» همچنین طبق تصمیم وزارت آموزش و پرورش اختیارات بازگشایی مدارس به استان‌ها واگذار شده است تا به‌صورت تدریجی و بنا به اقتضایی بودن آن، آموزش‌های حضوری را در دستور کار قرار دهند. در این میان یک استثنا برای مدارس با تراکم پایین جمعیتی در شهرهایی همچون تهران نیز وجود دارد و آن‌طور که علیرضا کمرئی، معاون آموزش متوسطه وزارت آمــوزش و پرورش گفته است: «‌در مـدارس کم‌جمعیت که کلاس‌های زیـــر ۱۵ نفر داریم بازگشایی حضوری به صورت حتمی انجام خواهد شد ولی در مدارسی که تعداد دانش‌آموزان بالاتـــر از ۴۵۰‌نفـــر است باید با برنامه‌ریزی دقیق، دانش‌آموزان در کلاس‌های درس حضور داشته باشند تا بتوانیم با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی، با مراقبـــت از سلامتی دانش‌آموزان شاهد حضور آنها در مدارس باشیم.» در این میان وی به آماری که از مدارس جمع‌ آوری شده نیز اشاره دارد و معتقد است که «۷۵ درصد والدین با بازگشایی مدارس به صورت حضوری موافق هستند و تنها ۲۵‌درصد اعلام نارضایتی کرده‌اند که باید با آموزش‌های لازم از دغدغه خاطر آنها در بازگشایی مدارس کم کنیم.» در شرایطی که هنوز ۱۶۸‌شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۹‌شهر در وضعیت نارنجی و ۷۱‌شهر در وضعیت زرد قرار دارند، والدین بسیاری از دانش آموزان می‌گویند: «با وجود اینکه یادگیری مجازی کارایی ندارد اما در شرایط کرونایی ترجیح می‌دهند فرزندانشان به مدرسه نروند و از طرف دیگر نگرانی‌های زیادی برای در خانه ماندن دانش آموزانشان هم دارند.» همین امر شرایط سختی را برای والدینی که فرزند محصل دارند، ایجاد کرده و کارشناسان نگران افت تحصیلی میلیون‌ها دانش آموز در سال گذشته و تداوم این شرایط در سال جدید هستند. از این روز از وزیر آموزش درخواست کرده‌اند که تا عادی شدن شرایط حداقل یک ماه، بازگشایی مدارس را به تعویق بیندازند. از سوی دیگر، بسیاری از مسئولان رسمی آموزش و پرورش در دولت قبل نیز به این موضوع اذعان داشتند که 25 درصد از جمعیت 15 میلیونی دانش آموزان دستری به تبلت و گوشی تلفن همراه هوشمند نداشتند و همین امر باعث نگرانی افزایش بازماندگان از تحصیل شده است. موضوع نگران کننده‌ای که امسال نیز وجود دارد و حدود سه میلیون دانش آموز اقدامی برای ثبت نام کتب درسی نکرده‌اند. طبق آمار در سال تحصیلی
99-1400، سیستان و بلوچستان بیشتریـــن جمعیـت بازمــانــده از تحصیــل در کشــور را دارد. بنابر آمارهای رسمی نرخ باسوادی در این استان 84.46‌درصد است که از میانگین 94.2 درصد کشوری فاصله معنا داری دارد و پس از این استان محروم و پهناور، سیستان و بلوچستان بیشترین جمعیت بازمانده از تحصیل در کشور را دارد و پس از آن آذربایجان غربی، هرمزگان و کرمان بیشترین آمار بازماندگی از تحصیل را دارند. همچنین در شرایط کرونا، افزایش آمار دانش آموزان بازمانده از تحصیل در استان‌های خراسان رضوی و خوزستان نگران کننده است.
دانش‌آموزان واکسینه می‌شوند
ظاهـــرا معـــادلات حضــوری شدن مـــدارس بستگــــی بـــه اتمام واکـــسیناسیون معلمــــان و 60 درصد از دانش آموزان دارد. در شرایطی که بیش از 90‌درصد معلمان واکسینــه شده‌اند، هلال احمر درصدد است که با وارد کردن ۱۰‌میلیون دُز واکســن مخصوص سنین ۱۲ تا ۱۸ ســال آنها را در مقابل کرونا ایمــن کند. این خبر را کریم همتی رئـــیس جمعیــت هلال‌احمر تایید می‌کند و می‌گوید: «واکسیناسیون کل کشور تا بهمن به پایان خــواهد رسید. تــلاش بر این اســت که ۱۸۰‌میلیون دوز واکسن وارد کشور شود تا جامعه در مقابل این بیماری به صورت کامل ایمن شود.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار