| کد مطلب: ۱۰۲۲۳۲۹
لینک کوتاه کپی شد

معجـزه واکسـن در 14 روز!

آرمان ملی- محمدرضا محبوب‌فر- کارشناس حوزه سلامــت: سیـــل واکسن‌های وارداتـی کــرونا به سوی ایران سرازیر شده است و اکنون و به فاصله حدود دو مـاه، انبارهای وزارت بهداشت مملــو از واکسـن است. روز گذشته پنجاهمیــن محموله واکسن کرونا وارد تهــران شد و این محموله شامل سه میلیــون و ۲۰۰هزار دوز واکسن کرونا سینوفارم از سبد کووکس است. تامین واکسن و افزایش مراکز تجمیعی واکسیناسیون، رشد شتابان واکسیناسیون کرونا در تهران و دیگر شهرهای کشور را به دنبال داشته است.

به نحوی که آرزوی محــال در دولت گذشته و افــزایش بیش از یک میلیون دُز تزریق واکسن در روز، محقق گردید. اما سوال اینجاست که در شرایطی که هنوز دولتمردان و وزیر بهداشت، فرصت کافی در مدت 15 روز گذشته برای اقدامات مهم و تحول در ساختار این وزارتخانه نداشته، چطور ممکن است در دو هفته اخیر این همه اتفاقات مثبت و سیل واکسن به کشور سرازیر شود؟‌ موضوعی که در این گزارش به آن خواهیم پرداخت. در شرایطی که شیب ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور به سمت کاهش است و طبق آمار رسمی، از جمعه تا شنبه ۱۶هزار و ۶۵۴ بیمار جدید کووید- ۱۹ در کشور شناسایی شدند و متاسفانه در همین بازه زمانی ۴۴۴ تن به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند، آمار شهرهای قرمز نیز به 168 شهر رسید. اکنون ایران با واردات محموله های واکسن آن هم به‌طور بی سابقه از ابتدای همه‌گیری کرونا تاکنون دست یافته است، حتی این‌بار کارگران و دانشجویان نیز اهداف واکسیناسیون تعریف شده‌اند و خبرها حاکی از این است که دولت به‌قدری نسبت به واردات واکسن اهتمام نشان داده که تعدادی از هموطنان بدون نوبت و ثبت نام به برخی مراکز واکسیناسیون مراجعه داشته و دز اول واکسن خود را دریافت نموده‌اند. این موضوع در شهرستان‌ها، پررنگ‌تر از تهران بوده است.
سیل واکسن به‌جای باران
بهرام عین ‌اللهی، وزیر بهداشــت و درمان در واکنش به تعجب افکار عمومی نسبت به واردات واکسن گفته: «با پیگیری رئیس‌ جمهــور و وزرا از راه‌‌های مختلفی توانستیم واکسن وارد کنیم، درحالی‌که ما به دنبال بارانی از واکسن بودیم به لطف خدا سیلی از واکسن به‌ سوی کشور سرازیر شد.» به گفته عین‌اللهی، تا پایان شهریور ماه ۴۰ تا ۵۰ میلیون دز واکسن کرونا وارد ایران خواهد شد. علاوه بر وعده وزیر بهداشت و درمان، محمدعلی محسنی بندپی، عضــو هیات رئیسه فراکسیون مجمع خیرین و امور خیریه مجلس در این راستا می‌گوید: «خیریــن اعلام آمادگی کردند تا ۵۰ میلیون دز واکسـن کرونا را تامین کنند. مقرر شد در جلسه‌ای با وزیر بهداشت و معاون غذا و دارو پیگیری لازم را انجام داده تا زمینه مشارکت خیرین فراهم شود». همچنین حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان از تامین واکسن کرونا به عنوان اولویت ‌های بالای وزارت خارجه نام برده است و همزمان دستور فرمانده کل سپاه پاسداران به فرماندهان سپاه استانی درباره واکسیناسیــون و تجمیع تمامی امکانات نظامــی برای تسریع در عملیات واکسیناسیون صادر می شود. ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور نیز روز گذشته در جلسه ستاد ملی کرونا از تلاش دولتش برای افزایش آمار روزانه واکسیناسیون به ۲ میلیون نفر خبر داده بود.
منتقدان دیروز، حامیان امروز
آنچه از روند شتابان واردات واکسن به کشور پیدا است، شدت گیری سرعت واکسیناسیون موجب بهت و حیرت افکار عمومی داخل و خارج کشور شده است. آنچه در این روزها بیشتر جلب توجه می‌کند حضور معاونان و مدیران قبلی دولت حسن روحانی در وزارتخانه بهداشت و درمان و نیز حضور دوباره اعضای ستاد ملی کرونا در دولت جدید است. حتی فردی که از او به‌عنوان مانع اصلی واردات واکسن به کشور یاد می‌شد امروز در سمت معاون اولی رئیس دولت جدید گمارده شده و دیگر خبری از ممنوعیت واکسن و تقدم تولیدات واکسن داخلی بر واردات واکسن خارجی نیست. از طرفی، در دولت قبل بارها به دلیل ممنوعیت واردات واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی به کشور، محموله‌های سبد جهانی کوواکس درخصوص ایران نادیده گرفته می‌شد و وزير جديد بهداشت و درمان ٨ ماه پيش حتی در حمایت از تحریم‌های واکسن نامه امضا مي‌كرد اما امروز او از سرازيري سيل واكسن به کشور سخن مي‌گويد.
معرفی و محاکمه سدهای واردات واکسن
اما با اعتراف به تشدید سرعت بی‌سابقه واردات واکسن به کشور و خیز واکسیناسیون روزانه در دولت جدید، بایستی این پرسش درخصوص تفاوت رفتاری دو دولت در ماجرای کرونا مطرح گردد که آیا با احتساب تعداد بی‌شمار ابتلا به بیماری و حجم کشتار عظیم ویروس جهش یافته کرونا در پیک پنجم، در دولت حسن روحانی اراده ای برای واردات واکسن به کشور و تشدید سرعت واکسیناسیون وجود نداشته است یا اینکه امکانات دولت در کشاکش مناقشات سیاسی و رقابت‌های سیاسی درون قدرت، تماما در اختیار او گذاشته نشده است؟ البته در این میان، نمی‌توان نقش هلال احمر را در واردات واکسن نادیده گرفت، سازمانی که به‌دور از هیاهو و جنجال رسانه‌ای میلیون‌ها دُز واکسن کرونا وارد کشور کرد. با این حال روز گذشته محمدحسن قوسیان مقدم، دبیرکل و سخنگوی جمعیت هلال احمر، وقتی خبرنگار میزان از او می‌پرسد که علت افزایش واردات واکسن چه بوده و چرا تاکنون چنین اقدامی برای کاهش مرگ و میر کرونا انجام نشده، می‌گوید: «تعلل در واکسیناسیون در دولت قبلی به ایجاد چنین اوضاعی (افزایش مرگ و میر) منجر شده است!.» آنچه مسلم است؛ اگر رئیس جمهور سابق و شخص سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان وقت و همچنین اعضای ستاد ملی کرونا و وزارت امور خارجه دولت وقت با وجود توانایی حاکمیت در تامین واکسن، در زمینه مقابله با کرونا قصور و ترک فعلی انجام داده‌اند که باید به حساب آنها رسیدگی کرد و آنان را به دلیل کوتاهی در انجام وظایف خود محاکمه نمود، این در حالی است که مجلس شورای اسلامی، در بدترین شرایط و خالی بودن دست کشور از واکسن حتی یکبار نیز اقدامی در جهت استیضاح وزیر بهداشت از خود نشان نداد. اگر هم واقعا چنین امکان و توانی از سوی حاکمیت برای واردات واکسن وجود داشته است، کدام نهادها با چه اهدافی اجازه ندادند تا نیاز داخل کشور از طریق واردات واکسن تامین گردد و جان ده‌ها هزار هموطن با تشدید روند واکسیناسیون در دولت قبل نجات پیدا کند؟ موضوعی که وزیر بهداشت و درمان در دولت جدید، با اشاره به تعداد کشته‌ شدگان در جنگ هشت‌ ساله ایران و عراق، به بالاتر بودن آمار نسبی قربانیان کرونا در دوره ۱۸ ماهه همه‌گیری اعتراف کرده است. عین اللهی که معتقد است از طریق راه‌هایی که رئیس جمهور مشخص کرده، واکسن وارد کشور شده است، چرا اشاره‌‌ای به جزئیات این راه‌های مختلف نمی‌کند؟ و اینکه آیا چنین منافذ و روزنه‌هایی در دولت قبل وجود نداشته است؟ در دولت قبل همچنین بارها بیان می‌شد که دارو تحریم بوده و امکان خرید واکسن وجود نداشته است. حال در دولت جدید و در مدت دو هفته‌ای چه تحولی در تحریم‌ها رخ داده است یا پول واکسن‌های خریداری شده طی یکی- دو هفته اخیر از طریق نهادهایی پرداخت شده است که پیش‌تر صلاح دیدند مردم همچون برگ خزان در بیمارستان ها پر پر شوند و به گورستان ها منتقل شوند. با همه احوالاتی که در مقایسه تطبیقی دو دولت در مبارزه و مقابله با کرونا بیان شد، جبران 200 روز عقب ماندگی کشور ایران در زمینه واکسیناسیون جهانی با در بوق و کرنا کردن واردات واکسن و بسیج امکانات برای تشدید سرعت واکسیناسیون مقدور نیست. بنابراین بهتر است پاسخ قانع کننده ای برای افکار عمومی داشت تا بهتر بتوان درخصوص واکسیناسیون و آینده بیماری در کشور قضاوت کرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار