| کد مطلب: ۱۰۲۲۲۱۹
لینک کوتاه کپی شد

فاصله 30 میلیارد دلاری زمستان تا کلید برق

آرمان‌ملی: حجم ذخــــایر ســـوخت نیروگاهی ۳۰ درصد کمتر از پارسال است این سخنان جواد اوجی، وزیر نفت دولت سیزدهم است که از کمبود ذخایر گازی نیروگاه‌ها خبر داده و به‌نوعی شفاف‌ترین اظهارتی است که تاکنون در زمینه کمبود سوخت در زمستان و احتمال بروز خاموشی‌ها مطرح شده است. از سوی دیگر مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق نیز در این رابطه به سهم 90 درصدی تولید برق از طریق نیروگاه‌های حرارتی اشاره کرده که در صورت کمبود سوخت تداوم خاموشی‌ها در زمستان را اجتناب‌ناپذیر می‌کند. موضوعی که کارشناسان علاوه بر احیای فاز نخست پارس‌جنوبی عدم برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت‌های فاز دوم این پروژه را دلایل بروز این چالش سوختی برای دومین دارنده ذخایره گازی جهان عنوان می‌کنند. اگرچه وزیر نفت وعده داده که کسری 200 میلیون متر مکعبی گاز در دی و بهمن‌ماه را از طریق توزیع سوخت مایع جبران خواهد کرد و تدابیر لازم را برای عبور از این بحران به کار خواهد گرفت اما آنچه مسلم است این تصمیمات اقداماتی کوتاه‌مدت است و با توجه به نیاز میادین گازی پارس‌جنوبی به سرمایه‌گذاری 30 تا 50 میلیارد دلاری برای حفظ تولید سطح کنونی و همچنین پیش‌بینی درآمدهای حاصل از صادرات نفت و البته هزینه‌هایی که در راستای وعده‌های مسکنی به دولت تحمیل شده احتمالا نمی‌توان چندان به رفع اساسی چالش کسری گاز خوش‌بین بود و سرمایه‌گذاری و استفاده از ظرفیت‌های پارس‌جنوبی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.
کاهش 30 درصدی ذخایر گازی
جواد اوجــی گفـت: ارتقای کمی ‌و کیفی پالایشگاه فعلی و ایجاد و احداث ظرفیت پالایشگاه جدید دو اولویت پالایشی دولت سیزدهم است. ظرفیت پالایشی کشور تا پایان دولت سیزدهم یک‌ونیم برابر افزایش خواهد یافت. وزیر نفت افزود: حجم ذخایر سوخت نیروگاهی ۳۰ درصد کمتر از پارسال است بنابراین تمام تلاش‌ها برای افزایش ظرفیت سوخت مایع نیروگاه‌ها قرار گرفته است. وی ادامه داد: هم‌اکنون روزانه بیش از ۲۶۰ میلیون مترمکعب گاز در اختیار نیروگاه‌ها قرار می‌گیرد که انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی و تدابیر اندیشیده شده کمترین چالش را در تامین سوخت زمستانی گاز و در بخش خانگی داشته باشیم. وزیر نفت اظهار داشت: احتمال کمبود روزانه ۲۰۰ میلیون مترمکعبی گاز در دی‌ماه و بهمن‌ماه پیش‌بینی می‌شود بنابراین تلاش شده تا با تامین سوخت مایع مشکلات مردم کمتر شود. اوجی با عنوان اینکه تجارت گاز ایران کمتر از ۲ درصد است؛ که باید این سهم افزایش پیدا کند، گفت: دیپلماسی گازی با کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان یکی از برنامه‌های وزارت نفت دولت سیزدهم است. همچنـــین در زمینـــه احتمال بروز خاموشی‌ها در نتیجه کمبود گاز نیروگاه‌ها مصطفی رجبی مشهدی مدیر عامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران و سخنگوی صنعت برق نیز می‌گوید: سال گذشته به‌دلیل افزایش مصرف گاز در بخش خانگی، محدودیت‌هایی در تامین برق به وجود آمد که انتظار می‌رود امسال با تامین سوخت گاز کافی، برق بخش‌های مختلف کشور تامین شود. سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: حدود ۹۰ درصد تولید برق کشور از طریق نیروگاه‌های حرارتی تامین می‌شود که با توجه به آنکه این نیروگاه‌ها از سوخت گاز یا مایع استفاده می‌کنند، هرگونه محدودیت در تامین سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها منجر به کاهش تولید نیروگاه‌های حرارتی و در نتیجه محدودیت در تامین برق خواهد شد. البته هماهنگی‌های خوبی با وزارت نفت در خصوص تامین سوخت نیروگاه‌ها در حال انجام است.
سرمایه‌گذاری 30 تا 50 میلیارد دلاری
کســـری گاز نیروگاه‌ها در حالی از سوی وزیر نفت به‌عنوان مهمترین چالش در زمستان امسال یاد می‌شود که به گفته جواد اوجی از دو ماه قبل صادرات فرآورده‌های نفتی نیز کاهش یافته اما میزان کسری قابل مقایسه با میزان صادرات و تولید نفت نیست آن هم برای کشوری که بعد آمریکا و روسیه بیشترین ذخایر گازی جهان را در اختیار دارد و تولید روزانه آن در سال 2019 بالغ بر 244 میلیارد مترمکعب برآورد شده است اما اینکه در خلال کمتر از 3 سال سومین دارنده ذخایر گازی برای نیاز داخلی خود با مشکل مواجه می‌شود را باید در عدم سرمایه‌گذاری همگام با برداشت عنوان کرد، تردیدی نیست که میدان نفتی و گازی همگام با برداشت با افت فشار و بازدهی مواجه می‌شوند و با افزایش این افت تزریق سرمایه و بهره‌گیری از تجهیزات برای بازگشت به سطح قبلی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. در این رابطه بررسی‌ها نشان می‌دهد برای حفظ سطح کنونی تولید در میادین گازی در پارس‌جنوبی به 30 تا 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است و اگر تصمیم دولت بازگشت به اوج تولید در یکدهه گذشته است حداقل به سرمایه‌گذاری 200 میلیارد دلاری نیاز است؛ بنابراین برای کشوری که در سال گذشته تنها 5 میلیارد دلار درآمد نفتی داشته طبیعی است که این میزان سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر نباشد؛ از سوی دیگر در خوشبینانه‌ترین حالت در صورتی‌که در سالجاری به 20 میلیارد دلار درآمدهای نفتی پیش‌بینی شده نیز دست یابیم باتوجه به لقمه‌گیری‌هایی که در رابطه تولید یک میلیون واحدی مسکن برای دولت گرفته شده و حداقل به بیش از 60 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد بازهم تزریق سرمایه در میادین گازی با اما و اگرهای زیادی همراه می‌شود که چندان قابل استناد نیست. حال باید منتظر شد و دید دولت سیزدهم و در راس آن وزیر نفت چه تدابیری را برای افزایش صادرات نفت و سرمایه‌گذاری در میادین گازی برای جبران کسری سوخت و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت‌های صادراتی این حوزه به‌کار خواهد گرفت.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار