| کد مطلب: ۱۰۲۲۱۴۷
لینک کوتاه کپی شد

قارچ سیاه واکسیناسیون را تلخ کرد

آرمان ملی: واکسیناسیون عمومی شتاب قابل قبولی گرفته و بار دیگر رکورد تزریق کرونا در کشور با تزریق یک میلیون ۱۱۲ هزار و 440 دُز واکسن شکسته شد. این همان آرزویی است که وزیر بهداشت سابق بارها در مورد آن اظهار‌نظر کرد و همواره وعده داد که واکسیناسیون را در کشور به تزریق بیش از یک میلیون در یک روز می‌رسانیم، اما بیشترین تزریق روزانه واکسن در ایران، حدود 800 هزار دُز واکسن در یک روز بود. آمار شیوع کرونا نیز در کشور با کاهش نامحسوسی روبه‌رو شده است. هرچند که کارشناسان براین باورند که تنها راه‌حل کاهش آمار مرگ و میر و ابتلا به کرونا، واکسیناسیون 70 درصد از جمعیت کشور است. طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان، بنابر اعلام وزارت بهداشت، از سه شنبه تا چهارشنبه (17 شهریور) ۲۶هزار و ۸۵۴ بیمار جدید کووید-۱۹ شناسایی شدند و در همین بازه زمانی متاسفانه ۵۳۸ بیمار نیز جان خود را از دست دادند. در حال حاضر ۲۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۴۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۵۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. کاهش آمار کرونا در پیک پنجم را رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران تایید می‌کند و می‌گوید: «نمودارها نشان می‌دهد به قله پیک رسیدیم و اندکی در حال افت هستیم، اما همین به تنهایی کافی نیست. اگر به سوابق قله‌ها در پیک‌های قبلی نگاه کنید می‌بینید که گاهی اوقات هم دوباره به ارتفاع رفته است و حالت متناوب پیدا کرده است. از این نظر به طور قطعی نمی‌توان گفت از قله رد شدیم مگر اینکه کاهش آمار و مراجعات در سراشیبی خیلی واضحی قرار گیرد. همین که فعلا در روند افزایشی نیستیم با اینکه کاهش موارد چشمگیر نیست اما نشان می‌دهد اوضاع در حال نزدیکی به تحت کنترل درآمدن است.» در این میان هلال احمر وعده داده که امروز (پنج شنبه) 5 میلیون دُز واکسن به کشور وارد می‌شود و وزیر بهداشت گفته است: « تا پایان این ماه ۴۰ میلیون و شاید هم تا ۵۰ میلیون دوز واکسن در اختیار داریم و از این نظر خیالمان راحت است.» بهرام عین‌اللهی همچنین اظهار کرد: « در حال حاضر نزدیک به ۲۱ میلیون دوز واکسن دپو داریم که در انبارمان موجود است. امروز (پنج شنبه) نیز هشت میلیون دوز وارد می‌شود و یکشنبه آینده هم ۱۰ میلیون دوز دیگر وارد می‌شود و تا پایان این ماه ۴۰ میلیون دوز واکسن و شاید هم تا ۵۰ میلیون دوز در اختیار داریم و از این نظر خیالمان راحت است. از طرفی مراکز تولید واکسن‌مان مانند برکت، سیناژن، فخرا، پاستور و رازی هم تایید شده‌اند.
نگرانی از افزایش مبتلایان به قارچ سیاه
اما هرچه وضعیت کرونا در کشور با سرعت گرفتن واکسیناسیون و افزایش واردات آن، به سمت بهبودی می‌رود، افزایش بیماری قارچ سیاه در کشور نگران کننده شده است. درحالی که پیش‌تر مقام‌های علوم پزشکی و بیمارستانی در چند استان از مشاهده مواردی از ابتلا به قارچ سیاه و جان‌باختن تعدادی از بیماران خبر داده بودند، همایون سامه‌یح نجف آبادی، نماینده مجلس، از افزایش شمار مبتلایان خبر داد و گفت که «در حال حاضر دست‌کم ۵۰۰ نفر به قارچ سیاه مبتلا شده‌اند.» این داروساز و نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی، افزود: «به دلیل شیوع کرونا و استفاده زیاد از کورتون در ایران افزایش یافت و در حال حاضر این دارو به کشور وارد شده و در بیمارستان‌ها و داروخانه‌های منتخب دولتی موجود است و بیماران می توانند آن را دریافت کنند اما آنچه مسلم است واردات این دارو باید ادامه پیدا کند.»
کمبود داروی قارچ سیاه برطرف شد؟‌
این درحالی است که پس از انتشار اخبار مشاهده موارد متعدد ابتلا به قارچ سیاه، رسانه‌های کشور از جمله «آرمان ملی» در گزارشی با اشاره به اینکه داروی قارچ سیاه در سامانه ۱۹۰ و داروخانه‌ها نایاب است از شکل‌گیری بازار سیاه این دارو خبر دادند و تجارت نیوز از قول یکی از فروشندگان غیررسمی نوشت: این دارو را «دیروز می‌فروختم سه میلیون، امروز چهار میلیون.» مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت نیز چهارشنبه سوم شهریور گفت منابع دارویی موجود برای این بیماری در دو هفته اخیر به صفر رسیده است. با این حال مقام‌های وزارت بهداشت در چند روز گذشته از واردات داروی این بیماری خبر داده‌‌اند و همایون سامه‌یح نجف آبادی، نماینده مجلس و داروساز، نیز گفته است که«واردات آمفوتریسین‌ بی، داروی ضد قارچ و مورد استفاده برای درمان قارچ سیاه انجام است.» این درحالی است که صالح محب، فوق تخصص گوش، حلق و بینی بیمارستان رسول اکرم تهران، پنج روز قبل گفت: «۳۰ درصد مبتلایان به قارچ سیاه که به دلیل ابتلا به کرونا دچار این بیماری شدند، به دلیل درگیری مغز با آن، جان خود را از دست داده‌اند.» این پزشک بیمارستان رسول اکرم تهران گفت که ۵۰ درصد مبتلایان به قارچ سیاه با اقدامات درمانی کنترل شدند و ۲۰ درصد دیگر مبتلایان تحت اعمال جراحی قرار گرفتند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار