| کد مطلب: ۱۰۲۲۱۴۱
لینک کوتاه کپی شد

انكار پاكستان دروغ طالبان درخواست احمد مسعود

آرمان ملی- حمید شجاعی: هر چند که طالبان دولت موقت را معرفی کرده است و از سران کشورهای مختلف برای حضور در مراسم تشکیل دولت جدید دعوت نموده اما هنوز افغانستان به ثبات نرسیده و مردم از کابل گرفته تا ولایات مختلف دست به اعتراض و راهپیمایی می‌زنند و دولت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسند. دولتی که هر چند گفته شده بود دولت فراگیر خواهد بود اما آنچه اعلام شد مشخص کرد که جز پشتون‌ها قوم دیگری از افغان‌ها در دولت جدید حضور نخواهد داشت. مقررات آمد و شد و ممنوعیت خروج از کشور هم از قوانین جدیدی است که طالبان گذاشته است. این در حالی است که کمی آن‌طرف‌تر در دره پنجشیر جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود هنوز در حال درگیری و مقاومت در مقابل طالبان است که دیگر حمایت پاکستان از آنها رسما از سوی رسانه‌ها تایید شده است. چنانکه اخیرا فرمانده سنتکام به فاکس‌نیوز گفته پاکستان با حملات پهپادی و ۲۷ هلیکوپتر حامل نیروهای ویژه این کشور، به طالبان در جبهه پنجشیر کمک می‌کند. این در حالی است که مقامات پاکستان کمک به طالبان را پیش از این تکذیب کرده بودند. هر چند روز گذشته افغانستان محل اعتراضات مردمی و تحولات میدانی و سیاسی بود اما در گوشه‌ای دیگر نشست وزرای کشورهای همسایه افغانستان نیز با موضوع حل بحران افغانستان زیر سایه اتفاقات اخیر پنجشیر برگزار شد و کشورهای همسایه به لزوم حل هر چه زودتر بحران افغانستان از راه گفت و گو و مذاکره تاکید کردند. هر چند که نگاهی به فضای عمومی و مجازی جامعه خودمان نیز نشان می‌دهد که مردم چه میزان از جبهه مقاومت و احمد مسعود حمایت می‌کنند. چنانکه سیدمحمدعلی ابطحی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در توئیتر خود آورده است: «دقت کردید مردم و فرهیختگان ایران پشت مقاومت پنجشیر هستند و سیاست رسمی حکومت پشت طالبان. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل». با رصد تحولات پی در پی افغانستان باید دید این کشور طی روزهای آینده آبستن چه تحولاتی خواهد بود.
اعتراضات مردمی
افغانستان همچنان آماج تغییر و تحولات است و از زمان تسلط طالبان مردم این کشور هنوز روی آرامش را ندیده‌اند. این در حالی است که طالبان دولت خود را که دولت انتقالی و موقت است اعلام کرده وکابینه را نیز معرفی کرده‌اند و در این راستا از بسیاری از کشورها برای حضور در معرفی حکومت جدید افغانستان دعوت کرده‌اند. امری که به جز روسیه هنوز هیچ کشور دیگری آن را اجابت نکرده و طالبان را به رسمیت نشناخته است. با این حال پس از دعوت سراسری احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت فلسطین در روز های گذشته مردم افغانستان به خیابان‌ها آمده و علیه طالبان وقدرت‌های خارجی حامی آنها شعار می‌دهند و با شعار زنده باد احمد مسعود و زنده باد افغانستان از قیام ملی خود حمایت می‌کنند. در همین راستا با اینکه ذبیح‌ا... مجاهد سخنگوی طالبان اعلام کرده بود چون افراد آنها تجربه برخورد با تظاهرات را ندارند و از این رو هیچ کس تا زمان تشریح قانون حق تظاهرات ندارد روز گذشته شماری از بانوان جوان در ناحیه سیزدهم شهر کابل، در دشت برچی علیه سیاست‌های حذف و کشتار طالبان دست به تظاهرات زدند. زنان افغان در این گردهمایی مدنی شعار می‌دادند «هیچ حکومتی نمی‌تواند وجود زنان را انکار کند». آنان همچنین از بی‌طرفی جامعه جهانی نسبت به انتقام‌جویی‌های طالبان از اعضای پیشین نیروهای امنیتی افغان انتقاد کردند. بانوان معترض عکس نگار، افسر پلیس افغانستان را که در استان غور توسط طالبان تیرباران شد حمل کرده و گفتند. «دنیا چقدر بی‌رحمانه تماشای مان می‌کند». البته تظاهرات زنان چندان هم مسالمت آمیز نبود و طالبان با چوب دستی به زنان حاضر در تظاهرات حمله کرد. این درحالی است که روز سه شنبه گروه طالبان اعضای کابینه‌شان را اعلام کرد که در آن هیچ زنی حضور ندارد و وزارت امور زنان را نیز از لیست کابینه حذف کرده به جای آن وزارت امربالمعروف و نهی المنکر اضافه شده است. در این کابینه هیچ غیر پشتونی حضور ندارد و تمامی اقوام و مذاهب دیگر نادیده گرفته شده است. از طرف دیگر همزمان با این، روز سه شنبه نیز تظاهرات مردم در کابل و هرات نیز به خشونت کشیده شد و بیش از ده نفر توسط طالبان کشته و زخمی شدند و ۱۴ خبرنگار بازداشت شدند. تظاهرات مردمی علیه طالبان و مداخلات پاکستان در امور افغانستان در کابل، بلخ، غور و هرات جریان داشت،
پایداری پنجشیر
هر چند که تحولات افغانستان در کابل و دیگر ولایات با راهپیمایی‌ها و شعارهای مردم علیه طالبان و پاکستان ادامه دارد اما در میدان جنگ نیز با وجود اینکه پیش از این طالبان از پیش روی و حتی تصرف پنج شیر خبر داده بود اما در روزهای گذشته ورق به نفع احمد مسعود و یارانش در جبهه مقاومت برگشته و اکنون این ولایت در اختیار جبهه مقاومت ملی است. این در حالی است که جبهه پنجشیر در بیانیه‌ای اعلام کابینه موقت از سوی طالبان را غیر قانونی و آن را نماد بارز دشمنی با مردم افغانستان تعبیر کرد. همچنین این جبهه به رهبری احمد مسعود از مشورت با شخصیت‌های سیاسی و کادرهای تخصصی، با هدف اعلام ساختار حکومت انتقالی مردم سالار و پاسخگو خبر داد. جبهه پنجشیر همچنین از سازمان ملل، اتحادیه اروپا و دیگر سازمان‌های بین‌المللی خواسته است که از همکاری سیاسی و دیپلماتیک با طالبان خودداری کنند. این در شرایطی است که امر‌ا...صالح، معاون پیشین رئیس جمهوری افغانستان و یکی از رهبران کنونی خیزش مردمی در پنجشیر، به اظهارات یکی از مقامات طالبان واکنش نشان داد. پیش‌تر امیر خان متقی، رئیس کمیسیون دعوت و ارشاد طالبان، از ساکنان پنجشیر خواسته بود تا «رهبرانشان را برای تسلیم شدن و مقابله با وقوع جنگ قانع کنند.» امرا... صالح که به همراه احمد مسعود دو رهبر مقاومت در دره پنجشیر هستند، در صفحه فیس بوک خود نوشت که « امروز این دره میزبان همه کشور و مایه امید برای همه ملت افغانستان است. ملتی که از ظلم، انتقام جویی، تعصب، چپاول به مال مردم و تاریک اندیشی طالبان فرار می کنند.» وی تاکید کرد که «مقاومت ما در دره پنجشیر، نه برای پنجشیر بلکه برای تمام افغانستان» است. وی خطاب به رهبران طالبان نوشت: «اگر ملت ذره‌ای به شما اعتماد دارد پس این موج مردم چرا برای فرار در مرزهای کشور صف کشیده‌اند؟ مردمی که حاضرند تمام دار و ندار خود را از دست بدهند اما زیر تسلط شما نباشند. از طرف دیگر تحولات پنج شیر حاوی خبر دیگری نیز بود. ژنرال عبدالرشید دوستم اعلام کرد به‌زودی به افغانستان باز خواهد گشت. وی که چند روز قبل از سقوط کابل به ازبکستان رفته بود در بیانیه‌ای گفته است: «به‌زودی در کنار فرزندان ازبکم و برادرزاده‌ام احمد مسعود خواهم ایستاد.» عطا محمد نور، والی سابق ولایت بلخ و مارشال عبدالرشید دوستم، از رهبران ازبک تبار نیروهای منطقه‌ای، در نبرد با شوروی سابق دخیل بوده و جزو سرسخت‌ترین دشمنان طالبان محسوب می‌شوند. دوستم همچنین پاکستان را دشمن دیروز و امروز پنجشیر خواند. این در حالی است که برخی از منابع خبری مدعی شده‌اند پاکستان قصد داشت امرا...صالح، معاون سابق اشرف غنی و احمد مسعود را بربایند و با بالگرد به پاکستان منتقل کنند؛ اما موفق نشدند.
نشست مجازی همسایگان افغانستان
از نشست مجازی وزیران امور خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان با حضور وزرای خارجه ایران، چین تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان و پاکستان روز گذشته برگزار شد. در این نشست که به میزبانی وزیر خارجه پاکستان انجام شد شاه محمود قریشی با ابراز خرسندی از واکنش مثبت کشورهای همسایه جهت حضور در این نشست با هدف تدوین یک رویکرد منطقه‌ای در بحث افغانستان، از تلاش نمایندگان ویژه این کشورها در امور افغانستان که پایه و اساس محکمی برای برگزاری نشست مشترک وزیران امور خارجه ایجاد کردند، قدردانی کرد. وی افزود:کشورهای همسایه توافق دارند که در صورت برقراری صلح در افغانستان منافع زیادی برای منطقه و کشورهای پیرامون آن وجود دارد. این می‌تواند شامل موارد زیر باشد: ایمنی مرزهای مشترک، پایان تهدید تروریسم از خاک افغانستان، امکان بازگشت پناهندگان، ثبات اقتصادی و بهبود سطح زندگی، تحقق پروژه‌های ارتباطی و افزایش یکپارچگی اقتصادی در منطقه. وزیر امور خارجه پاکستان افزود که صدای جمعی ما برای جامعه بین المللی باعث تقویت انعکاس پیام مشترک ما مبنی بر افغانستان صلح آمیز، با ثبات و مرفه، در صلح با خود و همسایگانش، خواهد شد. همچنین وزیر امور خارجه ایران هم مواضع اصولی ایران را در این نشست مطرح کرد که مهم‌ترین آن تاکید بر این موضوع بود که مسبب و مسئول اصلی وضعیت فعلی افغانستان اشغالگری ایالات متحده و بیش از دو دهه حضور نامشروع این کشور در افغانستان است که برای مردم این کشور درد و رنج به همراه داشته است. امیرعبداللهیان در این نشست همچنین تاکید کرد که الان باید از همه بضاعت رهبران و مردم افغانستان استفاده شود و کشورهای همسایه کمک کنند تا به یک صلح پایدار برسیم. وی یادآورشد: استفاده از ابزار نظامی و دخالت خارجی تکرار اشتباهی است که چندین بار در تاریخ معاصر افغانستان اتفاق افتاده و همگان باید به گفت و گو به عنوان یک اصل اصیل پایبند باشند و کشورهای همسایه کمک کنند دخالت خارجی اتفاق نیافتد. رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: اولویت جمهوری اسلامی ایران تحقق خواست و اراده مردم افغانستان و ثبات و آرامش در این کشور است که تنها در سایه تشکیل یک دولت فراگیر است که بازتاب دهنده ترکیب قومیتی و مردمی افغانستان باشد.
عذرخواهی اشرف غنی
رئیس‌جمهوری فراری افغانستان، طی بیانیه‌ای تصمیم ترک کردن کابل را سخت‌ترین تصمیم در زندگی خود خواند و از مردم افغانستان به‌ خاطر اینکه «همه‌چیز به چنین فاجعه‌ای ختم شد» عذرخواهی کرد. محمداشرف غنی، طی بیانیه‌ای در توئیترش نوشت: ترک کابل سخت‌ترین تصمیم زندگی من بود، اما معتقدم این تنها راه ساکت گذاشتن اسلحه‌ها و نجات کابل و ۶ میلیون شهروندش بود. اشرف غنی ادامه داد: من ۲۰ سال از عمر خود را وقف کمک به مردم افغانستان در جهت ایجاد یک دولت دموکراتیک، مرفه و مستقل کردم. هرگز قصد من این نبود که مردم را رها کنم یا آن چشم اندازهای کشورم را. رئیس‌جمهوری فراری افغانستان خاطرنشان کرد: اکنون زمان ارزیابی طولانی تحولات منتهی به خروج من نیست. در آینده نزدیک آنها را به تفصیل بیان خواهم کرد. اما اکنون باید به ادعاهای بی‌اساس بپردازم که می‌گویند اشرف غنی به عنوان رئیس‌جمهوری کابل را ترک کرد میلیون‌ها دلار متعلق به مردم افغانستان را با خود برد. وی بیان کرد: من همه دارایی‌های خود را علنی اعلام کرده‌ام. میراث خانواده همسرم نیز اعلام و در کشورش در لبنان فهرست شده است. من از ممیزی رسمی یا تحقیقات مالی تحت نظارت سازمان ملل یا هر نهاد مستقل مناسب دیگری برای اثبات صحت اظهاراتم در اینجا استقبال می‌کنم.
کمک امارات به طالبان
روز گذشتـــه پنجمین هواپیمای حامــل کمک‌های امارات به کابل، پایتخت افغانستان رسید. در همین راستا، ذبیح‌ا... مجاهد، سخنگوی طالبان گفت: ما از دولت امارات به خاطر کمک‌های ارسال شده به ملت افغانستان تشکر می‌کنیم. وی در ادامه افزود: کمک‌های امارات به بیمارستان‌ها به منظور مراقبت از بیماران توزیع خواهد شد. وی از جامعه جهانی خواست تا به ملت افغانستان کمک کنند. مجاهد در خصوص مسأله تشکیل دولت گفت: ما در زمینه تشکیل دولت تلاش کردیم که جامع و فراگیر باشد. دولت کنونی، انتقالی است و دائمی نمی‌باشد. وی همچنین تاکید کرد، طالبان اجازه تحصیل و آموزش را به زنان خواهد داد اما طبق اصول و ضوابط مشخص.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار